Normalt har jag bra bild från Boxer. Signalnivå på ca 92%. Antennen ligger på vinden.

Men när det snöar tappar den bild. Signalnivån pendlar mellan ca 92% ner till 8%. 1:an och 2:an är sämst då. 4:an något bättre.
>:(Ytterst irriterande >:(

Finns det någon guru på forumet som vet någon lösning på problemet?
Eller är lösningen att kolla på DVD när det snöar? :-?
Blir det bättre om jag monterar den på taket?

Ska tillägga att jag bor i sthlm inte allt för långt från Nacka masten.

/Datpsu

[smiley=vrolijk_26.gif]

När jag påtalade problemet med dålig mottagning för Boxer så fick jag följande svar:

Dessa kanalplatser ligger på UHF-bandet. En antenn bör ha ett frekvensomfång på 21-69 på UHF-bandet.
Äldre antenner med lägre frekvensomfång kan alltså inte ta in de kanaler som sänder
på en högre kanalplats. http://www.teracom.se/?page=508

Just nu sänder följande kanaler på repektive Nät/MUX:

1. SVT1, SVT2, SVT Barnkanalen, SVT 24, SVT1-Text, SVT2-Text

2. TV4, TV400, TV4+, TV4 Film, TV4 Fakta, CNN

3. Canal+,Canal+ Film, Canal+ Sport, Kanal5, TV3, Disney Channel, NollEttan, TV8

4. Eurosport, MTV, Discovery, Animal Planet, Star!, Nickelodeon, VH1, ZTV

Dålig mottagning på en frekvens påverkar alltid alla kanaler i den frekvensen.

En högre kanalplats innebär att den sänds på en högre frekvens. Högre frekvenser är
känsligare och svårare att ta in. Det är oftast så att man upplever problem
med de kanalar som ligger på de högsta kanalplatserna.

I alla boxar finns möjlighet att avläsa signalstyrka eller signalkvalitet.
Detta värde är dynamiskt, och ändrar sig direkt om man riktar om antennen.
Det är alltså bra att kontrollera hur detta värde ändras under tiden man justerar antennen.

Skulle detta ändå inte hjälpa, ring vår kundtjänst, teknisk support: 0771-211000

Jag har inga väder relaterade problem med min vindsantenn, men tror att de håller på med injusteringar av sändarantennerna, för helt plötsligt en dag har man jättehög signalstyrka på kanalplats 4 och dålig på kanalplats 1. Nästa dag kan det vara tvärt om och då har jag inte rört min antenn.

T
Digital-TV på uhf-bandet har precis samma problem med dämpning på höga frekvenser
som paraboler, vilket man talar mycket tyst om. Så om antennen ligger löst inne på vinden och du har mycket snö på taket, bromsas de höga frekvenserna avsevärt.

1:a åtgärd är att kolla att din antenn verkligen tar alla kanaler mellan 21-69, har du en gammal antenn i stockholms-området är det 90% chans att denna är gjord för 21-39,
alltså måste du ha en bredbandig.

2. Antennet bör alltid vara utanför med fri sikt, även om det inte är en parabol, du skrev Nacka och där är det många som bara har en kabel hängades ut då Nacka sänder med c:a 1 miljon W (!), där får man också många sidoeffekter beroende på närheten till en extremt stark sändare.

3. Kolla hur många grenskarvar som du har gjort från din vindsantenn, kan vara att någon av skarvarna ställer till det eller att du också har ett filter som bromsar.

Om du har tid, ta då en ståltråd och gör en fyrkant på c:a 11 x 11 cm, mitt på ena ledaren klipper du mitt på , viker ner c:a 1 cm på varje sida och ansluter en koaxialkabel( se bilden nedan), detta har vi gjort med koppargalgar på de mest omöjliga ställen i stan och då funkar det utmärkt på digital-tv boxen.
Läs av värdet och jämför med din gamla antenn, ger denna amatörantenn bättre värden är det dags att köpa bättre uhf-antenn.

11 x 11 cm
|--------- |
| |
| |
|  4     4  |
|---|  |---|
    |  |
    |  |
anslut koax 75 ohm

Hej !!!
Nu blev ja nyfiken , kan man verkligen bygga en tvantenn av lite koppartråd ??
Funkar den ??
Visst kan man köpa en färdig tv antenn för innomhus bruk , om man bor nära sändaren , men då kanske denna skulle funka lita bra ??
Någon som testat ??

// Anders

Jag har också lite problem men mottagning när det är lite annorlunda väder. 0°, blåsigt och nederbörd betyder normalt sett usel mottagning på en av muxarna. -20° och vindstilla ger i det närmaste 100%.

Teracoms förklaring att det är min antenn som är för gammal ger jag inte mycket för. Den dåliga mottagningen kommer på en mux som sänder på lägre frekvens än andra där jag har bra mottagning.

T
Till Linblekinge:

Denna modell funkar bra för digital-TV, men bör inte användas för analog-TV p.g.a spökbilderna (antennen är cirkulärpolariserad för bästa infångning av digitala signaler).
Populärt är att ta kemtvättsgalgar och böja till efter mallen, dock är denna avseed för STH:s området där muxarna ligger 50-60 på UHF bandet.

Till Cohiba:

Förmodligen har du något "glapp" i antennen när det blåser, eller så har du en stor Yagi med kraftig riktverkan, när det blåser börjar den svaja och "loben " som antennen tittar i då hamnar brevid sändaren (ungefär som att titta i en kikare när det gungar och du har svårt att "fokusera" på målet). En annan möjlighet är att du har en plastbox med filter i antennen där det läcker in vatten, så när det regnar kortsluts koaxen = sämre signal, de kan också bli en kombination av "gunga" och kortis och då får du helt svart i boxen. När du tittar "analogt" ser du knappast "glappet", man kan ana att bilden blir brusigare under korta perioder eller att du får lite spökbild, men för digital mottagning blir det helt hopplöst med hackande bild.

TN-Funkis skrev:
Till Cohiba:

Förmodligen har du något "glapp" i antennen när det blåser, eller så har du en stor Yagi med kraftig riktverkan, när det blåser börjar den svaja och "loben " som antennen tittar i då hamnar brevid sändaren (ungefär som att titta i en kikare när det gungar och du har svårt att "fokusera" på målet). En annan möjlighet är att du har en plastbox med filter i antennen där det läcker in vatten, så när det regnar kortsluts koaxen = sämre signal, de kan också bli en kombination av "gunga" och kortis och då får du helt svart i boxen. När du tittar "analogt" ser du knappast "glappet", man kan ana att bilden blir brusigare under korta perioder eller att du får lite spökbild, men för digital mottagning blir det helt hopplöst med hackande bild.
Hmm, jag glömde att säga att antennen är monterad på vinden så att den gungar är nog inte problemet.

T
Aha-då har du en antenn vars signalnivå räcker precis till för att mottagaren ska fungera vid klart/torrt väder, när det börjar regna dämpas signalen några db, då slocknar din mottagare helt eller så håller den på och "hackar" hela tiden.
Misstänker därför att du har en liten antenn och lång kabel ned, där antennen ger dålig signal + kabeldämpningen, sen gör vädret resten som du redan upptäckt.

Antingen köper du en antenn med bättre förstärkning (= större) eller köper en förstärkare som monteras direkt efter antennen, nätdelen sätter man nere vid TV:n och så används koaxen upp även som strömmatning för förstärkaren.

Mycket viktigt angående digital-TV

Digital-TV sänds ut med en tiondel av den effekt som analog tv sänder ut, därför tror många konsumenter att antennen är ok när man tittat "analogt", vilket blir HELT FEL.
Digital-mottagaren har i princip samma känslighet som en analog mottagare fast med annan teknik. Om man då har skaffat antenn eller har kopplat diverse splitters för analogt bruk är det alltså 50% chans att ni får dessa problem.

Kör då "tricket med klädgalgen" och kolla signalnivån på digital-tv boxen, blir den bättre med "klädgalgen" är det läge för ny antenn-som ska vara bredbandig 21-69 och ha bra förstärkning.

TN, såna förstärkare, kan man köpa det lite varstans?? Har bara sett såna som är en enhet, dvs man behöver strömuttag i närheten av antennen.. :(

T
Man ska alltså köpa så kallade "mast-förstärkare" (som sitter i små plaslådor på antennstolpen), där man då sätter lådan direkt efter antennen uppe på vinden, sen kopplar man in nätdelen nere vid tv:n och skickar upp 12-18V via koaxen.

Man får då se till att det inte sitter någon splitter på kabeln mellan antennen och nätdelen, om det skulle finnas en splitter måste man då byta till en splitter som har "DC-genomgång" (för att nätdelen ska kunna skicka upp spänningen).
En ny antenn bör ha minst 15 db förstärkning för att lira någorlunda på en vind.
Låt er inte luras av att en förstärkare har runt 20 db, den bara höjer signalen, så är det en dålig signal förstärker den då även bruset med 20db = helt hopplöst.

Många postorder-firmor säljer dessa förstärkare, se till ex:
http://www.kjell.com/ klicka på tv-antenner, sen antenntillbehör

Till TN-Funkis:

Tackar för info , men tror du man behöver räkna om , ändra storlek om man bor nere i småland och tar in vislanda sänderen ??

Nät/MUX 1 40
2 49
3 34
4 37
5
Eller är det inte så petigt ??
Hur räknar man ut , bara för det kan vara kul att veta

// Anders

T
Vislanda-va trevlig, där bodde jag som liten på ett sommarställe som sen en dansk köpte upp, kommer ihåg alla gamla ånglok som stod uppradade där, jag såg 2 av dessa för 3 år sen i Las Vegas, några tok-amerikaner hade köpt 2 lok och skeppat över dessa till sitt hotell.

Just de ja, uträkningen lyder

Ljuset hastighet  300.000  helvågsläng
------------------------------ =   --------------- = kvartsvågslängd
Frekvensen i mhz    x 4

Exempel på mux 3 på kanal UHF 34 / 575Mhz:
300.000 delat med 575mhz= 52.173913 cm helvåg delat med 4(kvartsvåg) = 13,0434 cm.

Men eftersom du rör dig från kanal 34 till 49 (575 > 695Mhz  = 13 <> 10,7 cm skulle jag avpassa signalen till en mittfrekvens för att få in alla någorlunda = 12 cm.
Sålunda 12 x 12 cm för Vislanda, basen på antennen klipps mitt av och viks ned 1 cm som du skarvar koaxen till. Testa och återkom om resultatet.

Tack, skall kollas upp. Har eluttag på vinden så kanske kan man göra det ännu enklare.

Tackar TN-Funkis för tipset !!!
Den ska provbyggas en i helgen och testas ...
Och det stämmer med ångloken ju , dom skrotade lok och vagnar där tidigare ...
Men nu finns det visst inget kvar av det längre ..
// Anders

Själv har jag satt Triax minsta kombiantenn på vinden + antennförstärkare, det ger perfekt bild, både analogt och digitalt. Visserligen har jag bara ca 1km till sändaren (mindre/kompletterande sändare enligt Teracom). När grannen anlitade TV-firma för att fixa sin antenn smällde man upp en UHF + VHF (båda av det större slaget) på ett maströr på skorstenen! Snudd på stöld tycker jag!
Till nya huset skulle jag också vilja undvika en ful antenn på taket, men där har jag ca 2mil till närmaste större sändare. Enligt Teracom skall det räcka med en inomhusantenn i detta område (vilket jag dock betvivlar).
Är dock lite inne på Triaxs aktiva UFO antenn som är gjord för digital-TV, någon som har erfarenhet av denna? Den kan man ju smälla upp på vinden och tar dessutom lite plats. Altenativt skulle man kunna sätta den på gavelspetsen om den måste sitta ute.
Funkar inte detta är jag inne på en grid-antenn på vinden, det borde funka?
Jag har sändaren i rikning från kortsidan på huset vilket alltså gör att jag inte har några betongpannor i vägen, utan endast en oisolerad trävägg.
Vad tror ni?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.