T
Ursäkta mitt inhopp här:
Måste slänga ur mig en fråga till er användare då jag själv funderar på trådlöst.
Ni som fått olika problem, bytt kanaler etc etc, har detta inträffat när ni kör micron i köket ? (anledningen till denna fråga är att D-linkar och micro:n har samma frekvens på 2,4 ghz-bandet)

TN-Funkis skrev:
Ursäkta mitt inhopp här:
Måste slänga ur mig en fråga till er användare då jag själv funderar på trådlöst.
Ni som fått olika problem, bytt kanaler etc etc, har detta inträffat när ni kör micron i köket ? (anledningen till denna fråga är att D-linkar och micro:n har samma frekvens på 2,4 ghz-bandet)
Nej aldrig något sådant.

Japp, jag tappade kommunikationen när vi körde micron. Men det problemet har försvunnit nu sedan jag bytte till ett annat fabrikat med Mimoteknik. Har dessutom fått mottagning i hela huset med bra signalnivåer. Kanske en kombination av tidigare låg signalnivå och viss störning från micron.

TN-Funkis skrev:
Ursäkta mitt inhopp här:
D-linkar och D-linkar; alla trådlösa basstationer som kör 802.11b eller 802.11g använder 2,4GHz-bandet. 802.11a som används i sällsynta fall använder 5GHz-bandet och drabbas inte av mikrovågsugnar, trådlösa DECT-telefoner, Blåtandsadaptrar m.m.

Christer.J:

Var glad för att wep inte funkar ;) Wep är den äldsta formen av kryptering till trådlösa nät. Idag är det mycket lätt (läs automatiskt med rätt program) att knäcka wep och det går fort dessutom.

Wpa som du fick igång är en betydligt tuffare kryptering. Sätter du hyffsat långa lösenord i din wpa nyckel så är du hyffsat trygg. Byter du denna nyckel en gång i halvåret (kräver byte på alla trådlösa enheter) så ligger du bland den säkraste procenten av trådlösa nät i Sverige.

C
mats_o skrev:
Wpa som du fick igång är en betydligt tuffare kryptering.
Om man skall vara tekniskt korrekt så är WEP och WPA samma kryptering då WPA inte är något annat än en funktion ovanpå WEP som ser till att automatiskt byta ut WEP-krypteringsnyckeln med jämna mellanrum. WPA är industrins lösning på skandalen med den pinsamt svaga WEP-krypteringen, och man ansåg väl att man behövde ett sätt att komma runt problemet som innebar att kunderna inte skulle behöva köpa ny hårdvara.

Men i slutänden blir resultatet hur som helst att det blir betydligt svårare att avlyssna kommunikationen, så ur den synvinkeln så är det en "tuffare" kryptering.

Köp Netgear, den har inte svikit en enda gång ;) Och WPA:n funkar kanon.

Jag installerade en NETGEAR WGT624 WIRELESS LAN ROUTER 802.11G och en bärbar samt stationär dator igår till en kompis. Fungerade galant att konfigurera och den stationäre gick riktigt snabbt. Dock stötte jag på ett skumt fel på den bärbare, där är en fördröjning när man klickat på länk t.ex. och sen efter en tid kommer sidan och då kommer den snabbt. Samma sak med tp-test får bra resultat där. Precis som namnuppslaget är kass eller nått trots att det är samma dns-srvrar som den stationäre använder.
En sak upptäckte jag i den bärbare det var att den skapade en internet gateway av sig själv trots att det bara var det trådlösa som var igång på den varken kabel i firewiren eller fasta nätverksuttaget..

Skumt fel. Samma bärbare dator fungerar perfekt hemma hos mig på det trådlösa...

Har precis köpt en Dlink 524 Up med USb port på , den funkar bra änsålänge.

cpalm skrev:
[quote author=mats_o link=1141572834/0#23 date=1141853193]Wpa som du fick igång är en betydligt tuffare kryptering.
Om man skall vara tekniskt korrekt så är WEP och WPA samma kryptering då WPA inte är något annat än en funktion ovanpå WEP som ser till att automatiskt byta ut WEP-krypteringsnyckeln med jämna mellanrum. WPA är industrins lösning på skandalen med den pinsamt svaga WEP-krypteringen, och man ansåg väl att man behövde ett sätt att komma runt problemet som innebar att kunderna inte skulle behöva köpa ny hårdvara.

Men i slutänden blir resultatet hur som helst att det blir betydligt svårare att avlyssna kommunikationen, så ur den synvinkeln så är det en "tuffare" kryptering.[/quote]

Mja wpa innehåller en hel del till förutom Tkip(automatsikt nyckelbyte). Den bitar jag ser som de största förbättringarna för hemmabruk är att initvektorn är förstorad så att du i praktiken omöjliggör wepattacker. Sen har du ju betydligt bättre intigritetsskydd i wpa. För företag är ju radius stödet ett lyft för att uttrycka det millt.

C
Visst, men själva sessionskryptot är ju densamma. Mina poänger (men jag orkade inte riktigt utveckla det så långt ;D) var:
1) Att WPA ligger som en funktion ovanpå WEP. Har man därmed "fått igång" WPA så borde det inte vara något problem att få igång WEP.
2) Att man med rätt drivrutin kan köra WPA på hårdvara som inte är designad för WPA då WEP stödet är det enda som behövs av hårdvaran.

Det är helt sant

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.