Fy fasen för Glocalnet.

När vi flyttade till vårt hus i maj ville vi förstås ha en fast uppkoppling. Jag kollade runt lite på olika leverantörer och fastnade för Glocalnet, egentligen enbart för att de hade så pass bra priser jämfört med andra. Jag blev lovad 8Mbit adsl för 249 kr/mån med förvalstelefoni från dem och fick det på papper också då jag fick orderbekräftelsen. Sen började problemen. När tjänsten äntligen, efter 11 veckor!!! (10/8 -05) blir inkopplad och jag får min första räkning så är månadskostnaden 349 kr. Jag ringde givetvis dit och fick till svar att de inte kunde leverera bredbandet till det lägre priset till mig pga att stationen inte var utbyggd av deras underleverantörer. Jag tog kontakt med konsumentrådgivningen som skrev ett brev till Glocalnet där hon tyckte att jag skulle få det utlovade priset under bindningstiden som var 9 månader. Det gick de inte med på.

Efter mycket bråk så fick jag välja att säga upp mitt abonnemang med omedelbar verkan, så det gjorde jag givetvis. Efter några dagar stängs tjänsten av och jag beställer då adsl från Telia istället (23/11 -05). Sedan kom nästa chock; Glocalnet har då mage att lägga in en uppsägningstid på TRE MÅNADER á 349 kr. De har ju för fasen lurat mig från dag ett. Det sades ju att jag skulle få säga upp tjänsten med omedelbar verkan. De stängde ju dessutom av tjänsten så jag inte ens kunde surfa de där tre månaderna som jag självklart hade gjort om jag hade blivit informerad om denna uppsägningstid. Istället måste jag nu betala adsl BÅDE från Glocalnet och Telia. Hur roligt känns det? Jag har dessutom lagt ut ca 500 kr för ett modem från Glocalnet som jag nu inte kan använda (det är konfigurerat för Glocalnet). Som tur var ingick det ett modem gratis från Telia, men ändå.

Totalt har Glocalnet fakturerat en kostnad på ca 2000 kr inkl. modem för 3,5 månaders bredband. Jag har bestridit dessa fakturor och fick, av Glocalnets kundtjänst, veta att de hade blivit "frysta", alltså gäller inte förfallodagen vilket är bra, och att det bara var att invänta svar på min bestridning från Glocalnets avdelning för "avancerade frågor". Svaret jag fick kom från Svea Inkasso... jättekul. Jag ringde till kundtjänsten igen och då visade det sig att det hade blivit någon "miss" och att de hade råkat glömma att frysa fakturorna, men nu ska det visst vara gjort. Hon tog även tillbaka inkassokravet och jag sa att jag ville ha en skriftlig bekräftelse på detta också. Det skulle hon ordna men jag har inte fått det än, så imorgon ska jag ringa till Svea inkasso och kolla så att det verkligen stämmer. Jag vill ju inte ha nån betalningsanmärkelse.

Så nu står jag här med en skuld på 2000 kr till Glocalnet, som jag anser att jag inte borde behöva betala pga allt strul som de har orsakat mig. Jag vet snart inte vad jag ska ta mig till längre. Hade jag vetat från första början att det skulle kosta 349 kr/mån så hade jag INTE valt Glocalnet. Alltså ligger felet hos dem och jag tycker inte att jag ska behöva betala för deras misstag, en åsikt som uppenbarligen inte delas av Glocalnet.

Jag blir så förb%&¤"# och ledsen på hur vissa företag hanterar sina kunder.  :'(

Hoppas att nån har några tips på vad man kan göra i en sån här situation. Stämma dem och kräva skadestånd kanske?

// Lidman  >:(
 
RoTe
Det är det jag sagt hela tiden. Telia är det enda rätta, de må vara dyra men fan så bra ändå.
 
Har också haft en dust med klåparna Glocalnet. >:(
 
galento
Såg på programmet XL förut och då var Bredbandsbolaget med och ett par som haft stort strul med dom,vi har också BBB och är mycket nöjda med supporten som t.o.m ringde upp oss och hjälpte oss rätta till bredbandet.Vi får väl se om detta var "tur" eller inte. ::)
 
Måste hålla med... BBB har funakt perfekt.. Telia har jag dock inte mycket till övers för...
 
P
Glocalnet sucks >:(
Jaja, Du kan ju i alla fall få bredband via koppar - här äre luften som gäller, för Telia (ingen annan heller för den delen) vill inte fixa ADSL på landsbygden.... trots att telestationen är ny sedan några få år och, antagligen, klar för ADSL. När man ringer till Telia och pratar med dem så envisas dom med att påstå att stationen (växeln) är gammal och ska bytas ut..... :-/

Glöcalnät ja.....

1. Sverker!!! Jag kan se framför mig när han slänger modemet och en dator i tunnan!
2. Regga en site som heter nåt skoj - www.GlocalShit.nu - och sprid Ditt budskap den vägen. Skulle tro att dom börjar dra öronen åt sig då.
Har en bekant som har reggat www.subaruskit.se och han har väl snart en ny bil kan man tänka.

Stå på Dig!! 8-) 8-) 8-)
 
Så länge du bestrider kraven från glocalnet och inksassoföretgate kan du inte få någon betalningsanmärkning alls. Det är enbart kronofogden som kan lägga in dessa och det gör de inte om du bestrider fodran även till dem. Då blir glocalnet tvungen att dra dig inför domstol först och som du beskriver det hela så bör de ha lite svårt att hävda skälligheten i sin fodran.

Är du osäker ring närmaste kronofogdemyndighet och fråga. De blir jätteglada när folk ringer först och tar rätt på hur man gör, istället för att de behöver ringa dig för att tala om det senare.....

Har lärt mig lite knep av en bekant som jobbade som fogde en gång i tiden
 
Använder Glocalnet och jag måste ju säga att allt fungerar förträffligt bra.
Tjänsten kopplades in på utsatt tidpunkt och till rätt pris.
 
Hade precis samma problem med mitt abonnemang från Glocalnet.
Efter mycket bråk gick de med på att jag skulle få säga upp direkt, eller fortsätta med det billigare priset i tre månader och att bindningstiden på 12 månader sades upp, så jag kunde byta leverantör när jag ville.
Du ska absolut inte betala någon uppsägningstid för ett abonnemang som de redan kopplkat ut, speciellt med tanke på att det är Glocalnet som gjort fel från början!
Glocalnet har brutit ett kontrakt som ni har kommit överens om, och då ska du inte ha någon uppsägningstid över huvud taget!
Ring till Glocalnets huvudkontor 08-56634100 och be att få prata med Stina Reuterkrona. Hon jär deras kundrelationsansvarige person. Går även att maila på stina.reuterkrona@glocalnet.se, men alla vet ju vad som händer med klagomail............. 8-)
Tror att jag har något mail kvar om vad de lovade om det kan bli aktuellt...... ;)

/Tobbe.
 
Intressant att ni pratar om Glocalnet, två minuter sen jag avslutade telesamtal med dom ang. felaktig månadsavgift. Jag upptäckte för typ två år sen att jag betalade 19 kr för mycket varje månad till dom, ringde då upp och det reddes ut allting. Sen dess har jag glömt ha koll på räkningen och nu idag upptäckte jag att de 19 kr återuppstått och när jag gick tillbaka har jag betalt 19 kr extra i 20 mån. Glocalnets kundtjänst fixade till allting nu igen men det värsta är att han inte reagerade eller bad om ursäkt, det gör att jag uppfattar det som att det är businessidé för dom samt att han sitter och reder ut flera såna fall/timme...
Mitt tips är att ha koll på deras fakturor!!
 
wertok skrev:
Intressant att ni pratar om Glocalnet, två minuter sen jag avslutade telesamtal med dom ang. felaktig månadsavgift. Jag upptäckte för typ två år sen att jag betalade 19 kr för mycket varje månad till dom, ringde då upp och det reddes ut allting. Sen dess har jag glömt ha koll på räkningen och nu idag upptäckte jag att de 19 kr återuppstått och när jag gick tillbaka har jag betalt 19 kr extra i 20 mån. Glocalnets kundtjänst fixade till allting nu igen men det värsta är att han inte reagerade eller bad om ursäkt, det gör att jag uppfattar det som att det är businessidé för dom samt att han sitter och reder ut flera såna fall/timme...
Mitt tips är att ha koll på deras fakturor!!
Dessa 19 kronor som de lade på per automatik på min teleräkningen avseende "gratissamtal mellan Glocalnetkunder" fick mig att "slänga ut" dem och byta teleoperatör..........
 
Har idag träffat konsumentrådgivaren igen som tycker att hela den här cirkusen är helt absurd. Hon har skrivit ett brev till Glocalnet igen och begär ett skriftligt svar från dem där hon kräver att uppsägningstiden tas bort och att månadskostnaden justeras till den avtalade. Hon kräver också att kostnaden för modemet raderas.

Om jag inte har hört nåt på två veckor så skulle jag kontakta henne igen. Så nu får vi väl se vad som händer. Det är helt ofattbart att det finns såna här tragiska företag.

// Lidman
 
Lustigt att det bara är jag som är nöjd.... Får väl hålla ögonen öppna.... :-? :-?
 
Jag tycker det finns några enkla regler att hålla sig till när det gäller ekonomiska dispyter:

Aldrig någonsin ringa en kundtjänst för att diskutera en felaktig faktura.
Skicka ett mail, gärna med ett cc till någon, se till att ni båda bevara mailet, gärna utskrivet för att ha en beviskedja.
Är det en faktura, anger man bara vad som är felaktigt och att man kräver en kreditering.

Aldrig någonsin betala en krona för mycket för något som är felaktigt. Har man fått en överdebitering på en faktura betalar man det som är riktigt, eller håller in hela beloppet tills man fått en kreditering, beroende på vilket humör man är.

I detta fall där det finns en skriftlig orderbekräftelse som bekräftar ett överkommet pris, ser jag ingen anledning att säga upp avtalet för att fakturorna är felaktiga.
Den ursprungliga överenskommelsen gäller, och du kan utnyttja tjänsten under hela avtalstiden för det överenskomna priset.
 
coztello skrev:
Lustigt att det bara är jag som är nöjd.... Får väl hålla ögonen öppna.... :-? :-?
Nejdå! Du är inte ensam. Vi bytte från telia till Glocalnet pga av priserna och har varit mycket nöjda med Glocalnet så här långt. De kopplade tom in vårat abb. en vecka tidigare än utlovat och supporten hjälpte mig igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.