3 030 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Dlink 624+ problem med kryptering.
Sida 1 av 2
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 400 inlägg
Kör du med WPA-kryptering klarar vissa enklare brandväggar inte av att dela ut IP-adresser och annat via DHCP. Man måste alltså ställa detta manuellt i arbetstationen eller låta något annat dela ut via DHCP.christer.j skrev:
Jag kan bara säga att jag själv har samma erfarenhet av DI-624. Både med Mac och Windows. Körde WEP 128-bitars istället. Det är tillräckligt säkert.
Spontant: har du kollat så att du har senaste bioset i dlinken.
Kör du winxp så se till att du har sp2 på den plus de senaste drivarna till korten.
Wpa stödet var i bästa fall fladdrigt före sp2
Kör du winxp så se till att du har sp2 på den plus de senaste drivarna till korten.
Wpa stödet var i bästa fall fladdrigt före sp2
Har funderat på att ladda ner ett firmware, men inte gjort det ännu.mats_o skrev:
Om det går fel går det att återställa routern till den ursprungliga då?
Om allt fungerar bra, finns det nån anledning att uppdatera då?
Jag skulle göra så här:
Backa hela konfigurationen till grundinställning, utan kryptering.
Uppdatera programvaran i DI624. Obs kolla att du tar rätt programvara för det har förekommit burkar med olika hw-versioner, kolla etikett på routern.
Kontrollera att du har senate programversionen till dina PC WLAN-kort, även inbyggd.
Kontrollera nu att alla datorer kan nå Internet.
För att ha ett första enkelt skydd så lägg in en accesslista för macadresser.
Kontrollera igen att alla kan nå Internet.
De datorer som sitter på switchportar/ethernetkabel berörs inte av krypteringsfunktionen.
Nu kan du slå på WEP-kryptering och skriva in nycklar i både router och PC. Ta en PC åt gången. Fortsätt så till att alla fungerar.
Om du gör på detta sättet ser du när något går fel och var problemet finns så att du vet var du ska felsöka.
Lycka till.
Backa hela konfigurationen till grundinställning, utan kryptering.
Uppdatera programvaran i DI624. Obs kolla att du tar rätt programvara för det har förekommit burkar med olika hw-versioner, kolla etikett på routern.
Kontrollera att du har senate programversionen till dina PC WLAN-kort, även inbyggd.
Kontrollera nu att alla datorer kan nå Internet.
För att ha ett första enkelt skydd så lägg in en accesslista för macadresser.
Kontrollera igen att alla kan nå Internet.
De datorer som sitter på switchportar/ethernetkabel berörs inte av krypteringsfunktionen.
Nu kan du slå på WEP-kryptering och skriva in nycklar i både router och PC. Ta en PC åt gången. Fortsätt så till att alla fungerar.
Om du gör på detta sättet ser du när något går fel och var problemet finns så att du vet var du ska felsöka.
Lycka till.
Kanske inte tillhör ämnet direkt...
Men betyder det här som jag klippte från routerns log att det är en attack?
-Är den isåfall allvarlig?
Mar/06/2006 10:01:37 Ping of Death Detect 84.56.216.0:33656 81.231.4.214:6346 Packet Dropped
Mar/06/2006 09:55:16 Ping of Death Detect 84.56.216.0:32889 81.231.4.214:6346 Packet Dropped
Mar/06/2006 09:42:33 Ping of Death Detect 84.56.216.0:33419 81.231.4.214:6346 Packet Dropped
Mar/06/2006 09:23:12 Ping of Death Detect 84.56.216.0:33183 81.231.4.214:6346 Packet Dropped
Mar/06/2006 09:18:10 Ping of Death Detect 84.56.216.0:33502 81.231.4.214:6346 Packet Dropped
Mar/06/2006 08:52:20 SYN Flood Attack Detect Packet
Hur bra är brandväggen i 624? -har även brandväggar i datorerna, men behöver man köpa till en till?
Men betyder det här som jag klippte från routerns log att det är en attack?
-Är den isåfall allvarlig?
Mar/06/2006 10:01:37 Ping of Death Detect 84.56.216.0:33656 81.231.4.214:6346 Packet Dropped
Mar/06/2006 09:55:16 Ping of Death Detect 84.56.216.0:32889 81.231.4.214:6346 Packet Dropped
Mar/06/2006 09:42:33 Ping of Death Detect 84.56.216.0:33419 81.231.4.214:6346 Packet Dropped
Mar/06/2006 09:23:12 Ping of Death Detect 84.56.216.0:33183 81.231.4.214:6346 Packet Dropped
Mar/06/2006 09:18:10 Ping of Death Detect 84.56.216.0:33502 81.231.4.214:6346 Packet Dropped
Mar/06/2006 08:52:20 SYN Flood Attack Detect Packet
Hur bra är brandväggen i 624? -har även brandväggar i datorerna, men behöver man köpa till en till?
Fubar: Nix funkar det bra så låt bli. If it isn't broken, don't fix it
AndersS: Ingen eleändig wep. Minst wpa. Wep är mer strul för användaren än för en angripare idag
Fubar: Ser ut som om nån försöker sänka din förbindelse ja. Bara att ignorera
AndersS: Ingen eleändig wep. Minst wpa. Wep är mer strul för användaren än för en angripare idag
Fubar: Ser ut som om nån försöker sänka din förbindelse ja. Bara att ignorera
DRX.
Jag har kört med D-link i flera år och det har alltid fungerat kanon. Nu har jag 4 burkar som kör trådlöst i en 2 vån. villa med ganska stora avstånd och mycket vägg och tak emellan....fungerar fin-fint. Ett problem har jag haft och det var att jag tappade kontakten med Inet med jämna mellanrum. Uppdaterade routern och bytte kanal....sedan dess har det funkat utan problem. Kryptering 128 bit.
Jag har kört med D-link i flera år och det har alltid fungerat kanon. Nu har jag 4 burkar som kör trådlöst i en 2 vån. villa med ganska stora avstånd och mycket vägg och tak emellan....fungerar fin-fint. Ett problem har jag haft och det var att jag tappade kontakten med Inet med jämna mellanrum. Uppdaterade routern och bytte kanal....sedan dess har det funkat utan problem. Kryptering 128 bit.
Man kan väl göra en del, men det gör väl inte så mycket nytta, om jag kommer ihåg rätt från tidigare trådar.christer.j skrev:
Alla nätverkskort har ett "id-nummer", macadresser, routern kan tillåta endast de korten som finns på listan att ansluta till nätverket.
Har forskat lite på nätet... inget att bry sig om alltså... stoppar routern, eller kommer den att ge med sig?
Alla ethernetkort har en adress i hårdvaran som kallas macadress. Adressen används av ethernets länkprotokoll för att t.ex. kommunicera med din router. Normalt är det inget du behöver tänka på. Du kan se macadresserna på anslutna datorer i din router. Det går att lägga upp en lista, accesslista, över vilka macadresser som får kommunicera via din router, men tyvärr så kan man ganska enkelt "sniffa" upp vilka macadresser som tillåts kommunicera via din router därför rekommenderar man att man med WLAN kör med kryptering istället.
Fubar: Har du en router med grundkonfig så ska den vara stängd för alla sessioner utifrån. Det man försöker göra med vissa attacker är att sänka en förbindelse eller stressa brandväggen så att hamnar i ett tillstånd att man kan ta sig in. Ser ingen risk om du har en bredbandrouter med brandvägg att någon ska kunna ta sig in.
Kolla så att din router är konfigurerad så att den inte svarar på ping från Internetsidan.
Kolla så att din router är konfigurerad så att den inte svarar på ping från Internetsidan.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 400 inlägg
Dessutom kan du låna en MAC-adress från en godkänt dator får att komma in i det trådlösa nätverket. Hårdvaruadressen är alltså inte riktigt hård.AndersS skrev:Alla ethernetkort har en adress i hårdvaran som kallas macadress. Adressen används av ethernets länkprotokoll för att t.ex. kommunicera med din router. Normalt är det inget du behöver tänka på. Du kan se macadresserna på anslutna datorer i din router. Det går att lägga upp en lista, accesslista, över vilka macadresser som får kommunicera via din router, men tyvärr så kan man ganska enkelt "sniffa" upp vilka macadresser som tillåts kommunicera via din router därför rekommenderar man att man med WLAN kör med kryptering istället.
Grattis till att din fungerartuffeuffe skrev:DRX.
Hade kontakt med D-Link 25 ggr, uppdaterade routern x antal ggr med ny firmware bytte router 6 ggr och ändå kvarstod problemet.
Min polare som är nätverkstekniker kunde inte få det att fungera felfritt han heller.
Efter detta avyttrade jag min router och har sedan dess den inställningen till trådlöst nätverk...........kanske förståeligt eller ?
(problemet var att routern tappade kontakten med internet under ca 3 sek varannan minut och det är väldigt irriterande om man sitter och spelar. Testade alla möjliga lösningar för att åtgärda detta men utan lyckat resultat.)
Om sedan andra fått sina att funka felfritt så är jag den första att gratulera.
Dlink måste ha nått problem med implementaionen av WPA. Har två APs som är kopplade i brygga och det går inte att köra WPA mellan dessa. Inte ens med en patch som ska fixa just detta så funkar det.... Men i övrigt går det stabilt.....