Hej,

Vi funderar på att ha så mycket trådlöst som möjligt i vårt nybygge.

Men för oss är det ett helt okänt område.

Kan man på ett enkelt sätt lösa följande:

- Larm.
- Åtkomst till och mellan olika datorer vad gäller bredband, skrivare, scanners & annan hårdvara.
- Använda DVD-drivers i datorerna för att se film/foto på husets olika TV-apparater.
- Använda DVD-drivers/hårddisk i datorerna för att fritt lyssna på musik i husets olika delar.
- Använda DVD-drivers/hårddisk i datorerna för att spela in tv-program.

Utrustning idag:

- 1 st P4/3.4GHz med 1 GB RAM, 2 x 200 GB HDD, DVD-ROM, DVD-+RW.
- Div TV-apparater (ej LCD/Plasma).
- Traditionell HiFi-utrustning.
- Stationär DVD-spelare.
- B&O anläggning med Passive Link och passiva högtalare (16 st).

Råd?

Om du kollar på forumet så rekomenderar de flesta att ha trådbundet i ett nybygge och komplettera detta med trådlöst till bärbara datorer etc.

Ok, förstår era synpunkter på trådlöst, men hur skall jag då ställa förfrågan till husföretaget för att få lämplig omfattning (dom är hur konservativa som helst och tycker det är en främmande galax när man frågar vad som finns...)?

Helt enkelt, vad behöver vi och vad skall vi fråga efter? Framtidssäkerhet är ju mycket viktigt när man bygger trådbundet nät eftersom det är fast för all framtid (vad gäller dragning av VP rör etc)...

Du skriver att det (=LAN, TV, telefoni, larm) är ett helt okänt område så det känns som om du har en liten hemläxa att göra här. Visst skulle vi kunna rekommendera dig att dra si & så mycket apparatdosor/VP-rör men vem skall sedan göra inkopplingen? Tänker du även leja bort detta till någon så är det väl bäst att prata med lämplig installatör?
Annars är det bara att dra VP-rör samt spika upp apparatdosor i mängd i ett stjärnnät som strålar samman i en lämplig korskopplingspunkt i huset!

Så här är det:

Vår hustillverkare har ingen lösning som tillval - hänvisar till elektrikern. För att veta omfattningen på alla tillval och vad dom kostar för att kunna arbeta fram förfrågningsunderlaget till ansvarig byggare (generalentreprenör) behöver vi ha en så klar bild av detta. Givetvis kommer vi att diskutera detta med elektrikern - men den blir ju en underentreprenör till byggaren och eftersom vi inte vet vem som blir byggare ännu är det lite svårt...

Jag kanske var lite otydlig när jag skrev min beskrivning, nätverk är okänt vatten för oss, inte den hårdvara vi vill koppla i nätverket dock.

Allt det ni beskriver går att lösa, men det finns inga generella svar. T.ex. så kan man idag enkelt koppla telefoni och data via samma uttagstyp, men de är inte lämpade för att koppla högtalare från en stereo/hemmabio till olika rum.
Gör en lista över vad du vill ansluta i varje rum; telefon, tv, dator, högtalare, mm. Mycket av detta går säkert sedan att lösa via en centralt placerad korskopplingsdel, där du även kan placera någon form av switchutrustning, men även centrala resurser som anslutning mot internet, telefoni, tv, mm. Som man tidigare noterat är det enda säkra just nu för din del att se till att alla rum har extra rör för kabeldragning.
Tänk också på att ett nätverk innehåller hårdvara, t.ex. switch, router, trådlös utrustning, om du endast avser de fysiska kablarna används ofta benämningar som kabelsystem eller kanske enbart kanalisering (själva rörsystemet för kablar). Jag skulle rekommendera att ta hjälp av någon som är van att projektera sådan här lösningar för det är ju något som inte är helt enkelt att komplettera när "tapeterna" är på plats.

Om du är ute efter en enkel och generell rekommendation så skulle be om följande: två extra dosor per rum anslutna med tomma 16mm VP-rör till central kopplingpunkt, t ex där elcentralen sitter. Om du har möjlighet använd två VP-rör per dosa, dvs totalt fyra per rum. Då har du stora möjligheter att dra fram olika kabeltyper i framtiden. Sätt dosorna tätt så att du kan använda flerfacksram (snyggast). I vissa rum kan det vara smart att ha ännu fler dosor, t ex i TV-/Vardagsrum.

Som det redan har sagts så börja med att fundera på vilka funktioner ni vill ha i varje rum. När du/ni vet det så lägg ut den listan här så ska vi hjälpa till med ideer och förslag.

Att dra fastighetsnät är rätt lätt igentligen bara man tar det riktigt lugnt. Att börja varje arbetspass med att sätta sig på händeran i en halvtimme och fundera spar mycket tid och frustration i slutändan

Tack - jag skall sätta mig ner och göra en förteckning på önskade funktioner per rum och därefter återkomma.

Men, först: Huset är prefab storblock (ytterväggar), innerväggar byggs av byggentreprenören, innebär detta att man bör hålla sig till att placera dosorna för detta ändamål i innerväggarna så att man inte behöver låta byggaren gå in och peta i de färdiga storblocken? Det låter som om man kan rätta sig efter detta, men jag vill bara ventilera funderingen med er.

Det blir troligen billigast att bara dra i innerväggarna om det är görbart och inte blir problem för dig med möblering osv

Vissa husleverantörer kan helt enkelt vägra att peta dit fler dosor i yttervägg p.g.a. täthetskrav så lyssna med leverantören först!

Skall nu boka ett möte med den byggare som kommer att bli ansvarig för generalentreprenaden/samordningsansvaret och då skall vi gå igenom detta. Tack för alla råd, det låter troligast att det blir 2+ tomrör med tillhörande dosa till respektive rum dragna till samma utrymme som vi kommer att ha husets elcentral.

Klarar du dig på bara 2 uttag per rum?

Det är tex en dator och en telefon och ingen tv. Jag råder dig att fundera på att dubbla detta till 2 dosor och 4 rör till varje rum. Kanske något mer till tex vardagsrum

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.