Teknik
effo: I den engelska manualen heter de tre alternativen Switched 12V option, Switched ground position and Dry contact option.
jocef: Jag har hittat programmet http://www.hsmc-ul.com/dlfiles?task=view.download&cid=5
frohike: DSC 1864 är absolut inget hemmalarm, det är mer för företag. små och medelstora. DSC 1616 är ett hemmalarm, Men att programera DSC 608-864 1616-1864 är i stort ser utan ändringar samma programering. Galaxy 16+ är det larm från Galaxy som är avvikade, det är ett hemmalarm som skiljer sig i programering från övriga galaxy. Galaxy har likt DSC programeras på samma sätt oavsett
Personalhell: DSC= Digital security controls Tillverkar från Canada. Teletec= återförsäljare för några av Dscs produkter i norden. Mao Dsc har alltid rätt.
Ådala: Jag har också en produkt från Safecast. Klimatminne WS-8610 heter den. Jag har 3 trådlösa givare, en utomhus och två stycken placerade i torpargrund/krypgrund. Jag har nu samlat värden i ett års tid. På min blogg kan ni se resultatet av mina mätningar: Fuktig torpargrund
el_richard: finns för några år sedan RJ-45 uttag med skruvplint... www.kjell.com --> sedan läsa om datauttag på deras fakta sidor..
Hawkai: Hej Smarta hem mha PLC verkar va ett rätt intressant ämne. Har kikat runt lite på både detta forum (dock svårt att söka på ordet PLC då det är för kort...) o nätet i övrigt. Mycket information handlar själva tekniken, PLC versus IHC, EIB, för o nackdelar etc. Det jag vill veta är hur använder ni ert "smarta hem" - vad har ni gjort, hur har ni gjort. T.ex. hur "eftermonterar" man
nimhed: Tack för ditt svar. Jag mailade supporten hos båda inblandade och surttown har obegränsat antal databaser medan one.com bara svarar att det inte går utan vidare förklaring.
Emri: Mitt problem är löst. Det löste sig "automatiskt" när jag av misstag drog larmet. Så det som fattades för att få bort felmeddelandet var en uppringning till larmcentralen så att larmet fick en kvittens på att hela uppringningen fungerade inte bara att den får "ton" Tack för hjälpen alla kunniga husägare, hemmapulare och tekniker samt hantverkare på detta forum.
Mats: Det finns särskillda nätverskkablar avsedda för utomhusförlöggning men själv kör jag med vanliga i en 50 mm gul slang. Har funkat bra i ett antal år. Jag skulle därmed rekommendera att du la ned en 2-3 sådanna så har du att växa i vid behov också
Kjell_G: [citat] CO Hi-Tech fick det bli. En adapter med ställbara Volt och valfri AC/DC samt ett antal olika stift som täcker in ett stort antal apparajter. 159:- och högtalaran fungerar. Nu funderar jag bara på om det finns lösa subbar, det finns nämligen ett uttag på ena högtalaren märkt subwoofer.? Kjell G
slaskman: iZound FM-sändare FMT-350 på teknikmagasinet. 279 spänn inklusive fjärrkontroll. Både lågnivåingång och usbingång. Mkt bra ljud och sopar ut dem som kostar 3 ggr så mktt. Ja jag har en själv och är ruggit nöjd
magentis: [citat] Välj då t.ex: http://www.digitaltvexperten.se/ som vet vad dom pratar om, å inte nån större varuhuskedja, som ändå bara har säljare å inte några tekniker.. magentis
niklasber: Hej Jag läser Software Engineering & Management i Göteborg. Nu gör jag min sista termin, så jag arbetar med mitt exjobb. Exjobbet handlar i kort om att undersöka om man kan locka fler folk att skaffa "digitalt hem" genom att göra en mjukvaru-lösning som använder hårdvara som man redan har(dator för att koppla ihop allt, mobiltelefon för att fjärrstyra). Det finns redan mjukvara för
Mats: I centralpunkten sätter man adsl modemet ev switch/router. Antenförstärkare om man nu behöver en sån, inkommande tele ska också dit. Satelitboxen vill du troligen ha närmare en tv så att fjärrkontrollen funkar :) 2 rör från varje dosa till centralpunkten :) Telekabel finns det ingen anledning att dra överhuvudtaget. Telesignal trivs fint på Cat5e/cat6 kabel. Bara struligt med två
magentis: [citat] Spelar ingen roll, koppla så du får tut i luren, å att det bryter i nästa uttag när du lyter luren i det.. Jag vill inte krångla till det mer, då jag vet hur det kan se ut i kåkarna. Har jobbat med kabelfel hos Flextronic, både i Västernorrland å Västerbotten, därför säger jag bara, koppla tills det fungerar, det är helt riskfritt :D Visserligen kan du bli lite skrämd
sri: Se där, ja extra kabel har jag lagt överallt men i uttagen har det nog kanske blivit lite snävt draget... :( Ett klart bra tips, skall kolla det :)
Sommartorparn: Har nu övergått från det fasta till bredbandstelefoni via Comhem. Inget problem över huvudtaget. Alla varningar om att det skulle höras ekon och brus var nys. MEN, till min stora besvikelse fungerar inte längre min gamla telefon av märket "dialog", den vars lur är så rund och skön att ha mot örat när man långsnackar.....:( Så någon hake var det i alla fall.....
KjellB: Med två korthårshundar som hårar mycket så luktade det apa i städskåpet och om frånluften från den gamla dammsugaren, om man inte kastade påsen direkt efter dammsugning. Stod i valet mellan påslös dammsugare eller en med vatten. Det blev en Kärcher DS5500 ful, gul och stor som ett hus. Men - den luktar inte när man dammsuger. Luften som spys ut baktill luktar möjligtvis varm,
A-Man_08: när jag jobbade som mobilmek så såg man vilken enorm skillnad det varmellan olika telefoner av samma modell! Men det gick att trimma upp eller ner på både sändning och mottagning. Trimmade upp en nokia till max från noll täckning i källaren till full, men oj vad den drog batteri. Tur att det finns laddare.
Rrrrr: Har inte lusläst tråden, säkert någon som redan nämt de. Men de finns iaf nu mera CAT6 kabel utan plaskkorset i mitten = mycket smalare kabel. Rymms galant tillsammans med en EKKX i ett VP16.
kallek: Jag postar svaret själv eftersom jag hittat det. 210 mm
jnel: Hej, Har nyligen renoverat ovanvåningen/vinden och tänkte bakom stödbensväggen ha ett litet teknikutrymme med NAS, Switch, ADSL modem, MultiSwitch (för parabol) osv.. Men är lite orolig för hur varmt det kommer bli bakom väggen. Utrymmet är isolerat och saknar tilluft. Någon som har någon tanke kring detta? Vågar man ställa teknik där bakom eller mojängerna kommer brinna upp :-(
b_hasse: Man kan få den typen av problem om MTU-värdet är för högt satt i router eller dator. Gör följande test både med och utan router: http://www.dslreports.com/faq/695 Du ska addera 28 till det maximala värdet du får fram för att få MTU. När jag kör genom min router är maximum 1272, vilket blir MTU = 1300. Så här ändrar du inställning i routern:
akhagen: I min tråd dök det upp en herre som heter kurtn som verkar vara en fena på antennen. skicka pm? http://www.byggahus.se/forum/teknik/114237-tv-antenn-2009-vad-koeper-jag.html