Johan > Får väl känna mig lika nödgad att kommentera från min sida som studerande och yrkesutövare i i mediabranschen.
Det låter som att en PC skulle behöva en väldans massa service jämfört med en Mac? Något jag inte känner igen mig i, och jag har kört både Mac och PC en hel del då jag jobbat med datorer och service av datorer. Jag kan inte se varför en PC skulle vara dyrare i drift än en Mac? Måhända om vi pratar i större skalor kanske med stora serviceavtal etc med tio eller hundratals klienter, det har jag ingen aning om.
Men som enskild användare och egenföretagare är det verkligen inget jag märkt. Däremot skulle den smått astronomiska summan på en välkonfigurerad MaC Pro gräva ett väl så stor hål i min budget jämfört med att slänga ihop en egen maskin.
Bara ett problem för kartografer? Det har dock hänt iaf mig ett flertal gånger att jag haft nytta av det extra minnet jag kan utnyttja i 64-bitars versionen.
Kan möjligtvis få ihop ett hembygge till samma låga pris? Senaste jag kollade, och det var väldigt nyligen så hamnade ett hembygge med bättre prestanda på ca halva prislappen av en Mac Pro. Detta tack vare att Apple lägger på rent hiskliga summor när man börjar rota runt i konfigurationen. T.ex. tar dom hutlösa 27 stora lappar extra för att gå ett par steg i processor, utöver det som redan är inkluderat för processorerna i priset för den ursprungliga konfigurationen, detta för något som i handeln kostar ca 12 000......Så vad kan dom ha lagt på här totalt, ca 20 000 jämfört med en vanligt butik? Eller så tar dom t.ex. över 3000 spänn för en 1TB disk.
Det gör det så gott som omöjligt för mig som egenföretagare att motivera ett sånt köp..
Det låter som att en PC skulle behöva en väldans massa service jämfört med en Mac? Något jag inte känner igen mig i, och jag har kört både Mac och PC en hel del då jag jobbat med datorer och service av datorer. Jag kan inte se varför en PC skulle vara dyrare i drift än en Mac? Måhända om vi pratar i större skalor kanske med stora serviceavtal etc med tio eller hundratals klienter, det har jag ingen aning om.
Men som enskild användare och egenföretagare är det verkligen inget jag märkt. Däremot skulle den smått astronomiska summan på en välkonfigurerad MaC Pro gräva ett väl så stor hål i min budget jämfört med att slänga ihop en egen maskin.
Bara ett problem för kartografer? Det har dock hänt iaf mig ett flertal gånger att jag haft nytta av det extra minnet jag kan utnyttja i 64-bitars versionen.
Kan möjligtvis få ihop ett hembygge till samma låga pris? Senaste jag kollade, och det var väldigt nyligen så hamnade ett hembygge med bättre prestanda på ca halva prislappen av en Mac Pro. Detta tack vare att Apple lägger på rent hiskliga summor när man börjar rota runt i konfigurationen. T.ex. tar dom hutlösa 27 stora lappar extra för att gå ett par steg i processor, utöver det som redan är inkluderat för processorerna i priset för den ursprungliga konfigurationen, detta för något som i handeln kostar ca 12 000......Så vad kan dom ha lagt på här totalt, ca 20 000 jämfört med en vanligt butik? Eller så tar dom t.ex. över 3000 spänn för en 1TB disk.
Det gör det så gott som omöjligt för mig som egenföretagare att motivera ett sånt köp..
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 188 inlägg
Du är rätt ensam om att fokusera på inköpspris. Det var ett antal år sedan man blundade för totalkostnad. Frpga vem som helst som har bytt till Mac och du f¨år höra att totalkostnaden blev lägre.mrVoodoo skrev:
Ta bara Microsofts goddag-yxskaft-kampanj i USA där "vanliga" människor lyckas hitta en PC billigare än motsvarande Mac. Problemet är att PC:n inte är komplett. Det tillkommer en jävla massa småkostnader för att få den i funtkoinsdugligt skick.
Angående Photoshop. Jag tänker mest på filer större än 2GB, inte minneshantering. Det fortfarande dåligt av Adobe att inte lösa SMP:n i en maskin där operativet klarar det. Det är dock ingen argument för grafiker att hålla sig undan en Mac. Vi har inte hört någon kund tala om verkliga problem med detta, även om 64-bitars Photoshop hade suttit gôtt.
Angående processorpris; tittar verkligen på Xeon-processorer? Jag hittar inte ens så billigt pris hos distributörer. För övrigt är en arbetsstion inte det samma som en stationär PC. Jag talar om "workstation" som Mac Pro och det är inget man plockar ihop själv. Du hittar inte ens delarna.
Apples hårddiskar har annan firmware. Det kostar lite att ta fram den. Det går dock bra att köra vanliga SATA-diskar
Eftersom mitt företag är ett av de största leverantörerna till mediabranschen (reklam, tryckeri, TV-bolag, filmbolag) har vi stor erfarenhet av verkliga produktionsmiljöer. Jag delar gladeligen med mig av erfarenhter du kan ha nytta av, men detta kan vi ta via PM och inte skräpa ner tråden.
Klicka här för att svara