1 632 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Var hitta Regler om hur man får bygga en radio ?
Var kan man hitta regler om hur en radio får vara byggd om det ska tåla fukt.
ska bli en bygg radio med :
Radio
usb till mp3
högtalare
2 xtra utag utvändigt
alt ska få plats i en systainer låda.
är tänkt att jag ska använda den men ska vara enligt reglerna..
ska bli en bygg radio med :
Radio
usb till mp3
högtalare
2 xtra utag utvändigt
alt ska få plats i en systainer låda.
är tänkt att jag ska använda den men ska vara enligt reglerna..
utagen får ip-54 tänkte jag ( hittade utag på elfa.)
regler på radio/usb delen ,
högtalarna är ju inga problem men strömmen till radio/usb delen . Eller ska man bara försöka slakta en befintlig radio och försöka bygga in den i systainerlådan?
regler på radio/usb delen ,
högtalarna är ju inga problem men strömmen till radio/usb delen . Eller ska man bara försöka slakta en befintlig radio och försöka bygga in den i systainerlådan?
Ska du ha allt inbyggt i systainern, men högtalarna monterade i systainerns väggar, så du inte behöver öppna lådan för att lyssna på radion.
Eller tänkte du att det ska öppnas och tas ut en radio ur systainern,
eller att allt är inbyggt, men locket måste fällas upp för att s.a.s släppa ut ljudet.
Eller tänkte du att det ska öppnas och tas ut en radio ur systainern,
eller att allt är inbyggt, men locket måste fällas upp för att s.a.s släppa ut ljudet.
Regler? Tja, det är materielen som bestämmer det huruvida de är gjorda för det du tänker använda dem till (spänningstålighet isolering o.s.v.) . Och sådana hemmabyggen får endast brukas av byggaren själv. D.v.s. det är ok så länge du bara du själv använder den.
högtalarna ska fällas in i systainer sidan och resten ska vara i lådan så jag kan ha locket stängt
lådan är ju abs plast så den tål vatten.
om man tar en befintlig Stereo och anpassar den till lådan gäller samma regler som för hemmabyggen ? tänkte på att ev ta bort t.ex cd spelare eller ta bort skalet på stereon....
om man tar en befintlig Stereo och anpassar den till lådan gäller samma regler som för hemmabyggen ? tänkte på att ev ta bort t.ex cd spelare eller ta bort skalet på stereon....
Redigerat:
Prylen du bygger blir ju ett hembygge, så det undantas ju ifrån alla regler (CE-märkn, lågvoltsdirektivet (EN61010), emc-krav, IP-klassning osv). Förutsättningen är dock för eget bruk, dvs du får inte t.ex. sälja den.Fredrik.engdahl skrev:högtalarna ska fällas in i systainer sidan och resten ska vara i lådan så jag kan ha locket stängt
Däremot har du ett visst ansvar ifall något händer, såsom du är ansvarig för det mesta i din omedelbara omgivning, så du bör givetvis inte göra din låda onödigt farlig även om det i princip inte är olagligt.
Men köp/få/låna/stjäl en lämplig apparat som du slaktar och bygger in efter bästa huvud, ja det blir nog bra.
tack för svaren
Enklaste lösningen är en bilstereo med USB in på fronten och en sån här:
http://www.netonnet.se/?gclid=CKjRhY6i3JoCFQ0FZgod-xhI2Q
En lämplig maskin kan vara
Sen behöver du ju en uppsättning högtalare och en 12V trafo. Jag skulle kunna tänka mig att montera in en sladdvinda på baksidan av systainern och sätta laddarna till de laddbara verktygen under locket. så den kunde dubblera som laddstation.
En lämplig maskin kan vara
Sen behöver du ju en uppsättning högtalare och en 12V trafo. Jag skulle kunna tänka mig att montera in en sladdvinda på baksidan av systainern och sätta laddarna till de laddbara verktygen under locket. så den kunde dubblera som laddstation.
ja det var ju också en ideé
tack ska bestämma mig hur jag ska göra
tack ska bestämma mig hur jag ska göra
Klicka här för att svara