Hej

Jag håller på att renovera en radhuslägenhet och där finns bara ett antennuttag som förståss är på fel ställe, så jag tänkte lägga till ett uttag. Men det verkar som alla (eller åtminsone flera) lägenheter i huset är i samma serie.

Kan man låta slingan vara som den är och koppla in en tredje kabel i gammla uttaget som går till nya uttaget? Ska man då ha ett uttag med slutmotstånd?

Men du får inte ansluta på någon av koaxarna som går förbi utan sätt en propp i uttaget och koax bort till det nya uttaget som ska ha så låg dämpning som möjligt. Bäst är att inte sätta något uttag alls.

Protte

Tack för svaret!

Jag har köpt uttag med ändmotstånd och de har nästan ingen dämpning.

• Gilla
NGGUY
  • Laddar…
hur tänkte du ansluta den kabeln?

Funkar det med en splitt...???

Om signalen ska splittas till två uttag behövs nästan säkert en förstärkare. Det kan tom vara så att slututtagets dämpning + kabelns gör att du behöver förstärkare även om du bara använder ett.

Skaffa alltså en liten förstärkare och plugga in i det befintliga uttaget, därifrån kan du dra vidare till ditt nya uttag.

Här är lite tips om uttag http://www.byggahus.se/forum/teknik/24982-vaelja-tv-antenn-och-uttag.html

PROVA först utan förstärkare, riktiga centralantennsystem brukar ha så fet signal att med en extra förstärkare så finns risken för överstyrning. Funkar det utan förstärkare så blir det billigast och enklast.

TS ska inte dela signalen, bara flytta. Läs på!

Protte

el_richard skrev:
hur tänkte du ansluta den kabeln?

Funkar det med en splitt...???
Hmm, jag hade tänkt koppla in den på slingan, men det blir väl inte så bra?! Den signalen är ju mycket stark och kanske det inverkar negativt på slingan om man tar ut en gren från slingan?
Antennel är en konstig värld funkar ju inte alls som vanlig el....

Här är en dålig bild på befintligt uttag. Tänkte först koppla in den nya kabel under samma skruv som de andra...
27052009.jpg
Antar att det har 14dB dämpning.

Det var en intressant bild :)

Det var radhus som du bodde i? Med egen centralantenn?
Inget kabel-tv nät eller så som är inkopplat.

Du har nog alldeles rätt i att det är ett 14dB:s uttag.
Men det ser ut att vara gammalt med, med tanke på anslutningarna för kablen.
Koaxialkablen har bara en trådfläta och inget folie eller så heller kanske?
Det finns bara analoga kanaler och inga digitala muxar heller va?
Kanske dags att uppgradera fastighetsnätet till radhusen? :)

Sorry, inte svar på din fråga!

Kul frågor !

Oskärmad koaxialkabel slutade tillverkas runt 1983. Med oskärmad menas ingen folie utanpå strumpan. Denna kabel ger högre dämpning och sämre skydd mot störningar(isolering). Denna kabel Skall om man vill följa normer bytas ( gärna mot trippel shilded). Nu är ju inte detta din fråga utan vad du skall göra. Ditt uttag är kaskad kopplat, dvs ligger i en slinga. Du skall inte röra uttag eller dess kablar. skall du koppla in dig med flera uttag ,så sätt en egen slinga genom att ansluta till ditt befintliga uttag. Använd sk villa uttag med slutmotstånd eller ett sk slututtag sist i kedjan , då får du nog tillräcklig signal.Hur långa kablar kontaktering mm spelar också in.
Visst kan man köra med avtappare och splitters men inte utan att mäta först. Och framför allt kanske grannarna fortfarande vill behålla sin signal/bild? Gör som vi gör räkna på det hela, då ser du om det funkar innan du börjar koppla. Detta fodrar förstås att en antenn kille kommer hem till dig och mäter.

Mvh Kurt N

Huset är byggt -81 så det är väl orginal kablar från den tiden.

Men huset är nog kopplat till det lokala kabel tv nätet, digitala kanaler finns nog. Men bor i Finland så kanske vi har lite andra system här.

Men med en tapp så skulle jag väl inte ändra på systemet? Väljer jag en med 14dB dämpning ut så skulle min signal vara lika stark som tidigare!?

Hej Kicken !

14 db utdämpning ger just 14 db lägre till dig. Ju högre utgångsdämpning desto lägre genomgångsdämpning.( dvs vidare i nätet )Avtappare har olika värden som du ser men. en splitter ger samma värde på alla utgångar
Man beräknar nät så att den första och sista har bra bild.
Gör som jag sa tidigare. Ett eget nät, som du ansluter till kontakten i väggen. Det kommer troligen att fungera. Säker är jag när jag kommer och
mäter signalen. Ring en Cable guy..

Mvh Kurt N

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.