6 115 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
TV-antenn 2009 - vad köper jag?
Helt riktigt, en Yagi-antenn är bäst men förutsätter fri sikt mot sändaren. För en given antenntyp är det dock oftast så att större=bättre.sandhall skrev:
Vårt hus ligger i en sluttning på fel sida om en stor höjd så vi får snällt rikta antennen mot en sändare 70km bort istället för den som ligger på andra sidan berget.
Glömde också att skriva att Televés-grejorna är grym kvalitet jämfört med annat skräp man skruvat upp som regnat sönder efter ett par år.
Använd en vanlig kompass för bästa resultat. En GPS visar bara kompassriktningen i den riktning den rör sig.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Kolla också efter andra lokala störkällor som basstationer för trådlöst nätverk och trådlösa telefoner, om signalen inte blir bra.
Mina Ericsson-basstationer slog ut DVB-T-mottagaren i TV:n när de var i närheten av bakstycket. En kollega hade samma problem med sin TV.
Mina Ericsson-basstationer slog ut DVB-T-mottagaren i TV:n när de var i närheten av bakstycket. En kollega hade samma problem med sin TV.
Hej!
Jag skapade denna råd i vredesmod efter Robinson förra lördagen. Har som sagt bytt allt i huset, så varför ska antennen vara bra nog att behålla?
Det fanns ju inga bra köpguider (Pricerunner) för antenner så jag skrev här. Och fick svar, många bra dessutom.
Efter ett tag uppstod ju den där mysiga diskutionen som gör det forumet till något alldeles extra, egentligen samma sak som jag gör i mitt jobb. Backa uppdragsgivaren/trådskaparen ner till "vad fan är problemet egentligen?".
I mitt fall, för klen signal. Spåra signalkedjan och gör allt enkelt innan du gör det svårt för dig. Kolla kopplingar, byt kabel etc.
Jag tog en tång, en skruvmejsel och en sockerbit. Klättrade upp på taket i vårsolen. Kopplade förbi den antika mastfästa kopplingsdosan med en enkel sockerbit. Och det var det. Funkar hur bra som helst.
Den lilla förbättringen räckte i mitt fall för att få upp signalnivån tillräckligt. Det värmer mig dels för att jag sparade en femhundring, men också för att Librobäck återvinningscentral slipper ta emot ännu mer skrot från mig.
Långt svar men enkel poäng: TACK.
Jag skapade denna råd i vredesmod efter Robinson förra lördagen. Har som sagt bytt allt i huset, så varför ska antennen vara bra nog att behålla?
Det fanns ju inga bra köpguider (Pricerunner) för antenner så jag skrev här. Och fick svar, många bra dessutom.
Efter ett tag uppstod ju den där mysiga diskutionen som gör det forumet till något alldeles extra, egentligen samma sak som jag gör i mitt jobb. Backa uppdragsgivaren/trådskaparen ner till "vad fan är problemet egentligen?".
I mitt fall, för klen signal. Spåra signalkedjan och gör allt enkelt innan du gör det svårt för dig. Kolla kopplingar, byt kabel etc.
Jag tog en tång, en skruvmejsel och en sockerbit. Klättrade upp på taket i vårsolen. Kopplade förbi den antika mastfästa kopplingsdosan med en enkel sockerbit. Och det var det. Funkar hur bra som helst.
Den lilla förbättringen räckte i mitt fall för att få upp signalnivån tillräckligt. Det värmer mig dels för att jag sparade en femhundring, men också för att Librobäck återvinningscentral slipper ta emot ännu mer skrot från mig.
Långt svar men enkel poäng: TACK.
Ja, du har gjort en typisk elektriker skarv, grattis riktigt Hf tät och fin.
Köp dig 2 f_kontakter och en dubbelhona samt vulktape och eltape.
Detta blir en bättre skarv, och du ,den blir tät från störningar och ger inga bitfel.
Annars kan man säga om detta Forum angående antenner, att ett råd
är,om det är under 25 km till sändaren = Gitter antenn (sk galler).
Annars är Televes Dat 45 och Dat 75 bra beroende på situation.
Och angående Förstärkare använd Mastförstärkare med nät del.
De ger mer kräm och du tar signalen där den har sjunkit minst.
Dvs före sockerbiten kabeln ner ,uttag osv
Förövrigt finns det nu även små antenner som kallas Patch-antenner.
Dessa ser riktigt snygga ut, funkar bra och skämmer ej ut kåken.
Har förövrigt 28 db föstärkning inbyggd. SE barcom.se
Tii sist Boxer sänder på flera Muxar ( kanaler) över hela frekvensbandet.
Detta innebär att det är alltid några som går lite sämre.
Om antennsignalen inte räcker till eller om du ligger På gränsen.
Ja då klipper det och pixlar och smäller i rutan.
Speciellt märks detta På Yagi antenner som sett sina bästa dagar.
Eller som kunderna säger" Men det har ju fungerat förut"
Gamla Bettan har gått 40000 mil har ju också fungerat förut.....
Mera antennfrågor?
Mvh Cant 1295:eek:
Köp dig 2 f_kontakter och en dubbelhona samt vulktape och eltape.
Detta blir en bättre skarv, och du ,den blir tät från störningar och ger inga bitfel.
Annars kan man säga om detta Forum angående antenner, att ett råd
är,om det är under 25 km till sändaren = Gitter antenn (sk galler).
Annars är Televes Dat 45 och Dat 75 bra beroende på situation.
Och angående Förstärkare använd Mastförstärkare med nät del.
De ger mer kräm och du tar signalen där den har sjunkit minst.
Dvs före sockerbiten kabeln ner ,uttag osv
Förövrigt finns det nu även små antenner som kallas Patch-antenner.
Dessa ser riktigt snygga ut, funkar bra och skämmer ej ut kåken.
Har förövrigt 28 db föstärkning inbyggd. SE barcom.se
Tii sist Boxer sänder på flera Muxar ( kanaler) över hela frekvensbandet.
Detta innebär att det är alltid några som går lite sämre.
Om antennsignalen inte räcker till eller om du ligger På gränsen.
Ja då klipper det och pixlar och smäller i rutan.
Speciellt märks detta På Yagi antenner som sett sina bästa dagar.
Eller som kunderna säger" Men det har ju fungerat förut"
Gamla Bettan har gått 40000 mil har ju också fungerat förut.....
Mera antennfrågor?
Mvh Cant 1295:eek:
Fundrar på vilket alternativ som är bäst för mig.
Jag önskar ha ok bild (självklart), enligt terracom har jag 42 km till rekomenderad sändare (finns en närmre på ca 15 km avstånd) och skulle vilja placera antennen på vinden.
Grannen har skaffat en gitterantenn och satt den på vinden, funkar tydligen bra, men när man läser på så tycks yagi-antenn vara det som rekommenderas (mer än 25 km till sändaren).
Vad rekommenderas om man prompt vill ha antennen på vinden, skall jag skaffa en gitter eller Yagi?
/Emil
Jag önskar ha ok bild (självklart), enligt terracom har jag 42 km till rekomenderad sändare (finns en närmre på ca 15 km avstånd) och skulle vilja placera antennen på vinden.
Grannen har skaffat en gitterantenn och satt den på vinden, funkar tydligen bra, men när man läser på så tycks yagi-antenn vara det som rekommenderas (mer än 25 km till sändaren).
Vad rekommenderas om man prompt vill ha antennen på vinden, skall jag skaffa en gitter eller Yagi?
/Emil
Klicka här för att svara
