7 806 läst ·
12 svar
8k läst
12 svar
PLC Siemens Logo
Har läst ett antal trådar här och på andra sajter ang. PLC och i första hand Siemens Logo eftersom den verkar prisvärd. Jag har tänk bygga ett system för att styra solvärmen till en pool. Jag har tänkt mig en motorstyrd trevägsventil samt tempgivare på poolvatten och solpanelerna. Med det tänkte jag en enkel logik typ när temp i solpanel är 0,5 mer än temp i pool vrid motorventil till läge 2, annars motorventil i läge 1. I övrigt vill jag även styra cirk. pumpen att gå 12-18h/dygn.
Detta tror jag skulle vara möjligt med Siemens Logo. Utöver det skulle jag vilja kunna ta ut statistik på pumptider, temperaturer, drifttider på solpanelerna m.m. Vad finns det för möjligheter till detta? Ska jag titta på andra alternativ? Jag är helt grön på detta så alla tips är välkomna.
Detta tror jag skulle vara möjligt med Siemens Logo. Utöver det skulle jag vilja kunna ta ut statistik på pumptider, temperaturer, drifttider på solpanelerna m.m. Vad finns det för möjligheter till detta? Ska jag titta på andra alternativ? Jag är helt grön på detta så alla tips är välkomna.
Utan att lova för mycket så känns det som att du skulle kunna koppla temp givare till dom analoga ingångarna och på så sätt få fram samtliga funktioner som du är ute efter. Har själv funderat på liknande varianter men huset är inte färdigrenoverat än så just nu så kör logon enbart fasadbelysning och handdukstork. Dyrt tidur =) men jag har liet extra funktioner på fasadbelysningsstyrningen som var bökig att få till med relän därför blev det en logo.
OK, låter bra. Jag tänkte tanka hem demon av mjukvaran och se om jag kan simulera det jag vill innan jag köper allt. Har du rutin från denna typ av programering tidigare? Jag har programerat en del C++, VB m.m. men ingen erfarenhet alls av denna typ av programering. Är det svårt att komma igång? Använder du PC och flyttar över till LOGOn eller gör du allt direkt i PLCn?
Den funktion du är ute efter är naturligtvis enkel och lämplig för en Logo eller liknande styrning. Om du väljer Logo se till att använda 24VDC modellen som har analoga ingångar onboard, annars måste du köpa expansionsmoduler för AI. En annan sak för din del att tänka på är att dessa inbyggda AI är 0-10V DC så du får ordna tempgivare med lämplig utsignal, det finns även ingångsmoduler för PT100 givare men då blir det ju ganska dyrt både med modul och givare om man inte har rätt kontakter i branchen.
Statistik för drifttid mm kan du ju lägga ut i den interna displayen.
Programmering av modulen är som sagt mycket enkel och för din del säkert inget problem, men man får ha i minnet att funktioner och möjligheter i dessa system dock är mycket begränsad.
Statistik för drifttid mm kan du ju lägga ut i den interna displayen.
Programmering av modulen är som sagt mycket enkel och för din del säkert inget problem, men man får ha i minnet att funktioner och möjligheter i dessa system dock är mycket begränsad.
OK, stort tack för info. Jag hade tänkt försöka fila till något av vanlig termoelementledning men det kanske blir svårt, eller? Jag har läst på lite om PT100, och lite kontakter i branschen har jag. Får väl fundera lite på hur jag ska lösa det - enkelt och billigt...
Nya funderingar... Om man använder en Logo utan display, kan man då ha en PC inkopplad via kabel för att se vissa parametrar i realtid? Och vad kan man använda för enkla temperaturgivare till dom analoga ingångarna? Jag hade tänkt göra något av vanlig termoelementledning K, men det kanske är svårt..?
Du kan se diverse variabler via PC:n om du önskar, är inga problem med det.
Om du vill använda hoplödda kompensationsledningar som tempgivare får du väl fixa lämplig förstärkare, tex med någon typ av OP-amp eller liknande. K element ger ca: 40υV/K vid aktuella temperaturer så förstärkningen blir inte så särskilt stor trots allt. Du ska ju göra differensmätning via ditt program så kompensation för "kalla lödstället" blir inte så kritisk om du inte vill mäta absolut temp med större precission.
Om du vill använda hoplödda kompensationsledningar som tempgivare får du väl fixa lämplig förstärkare, tex med någon typ av OP-amp eller liknande. K element ger ca: 40υV/K vid aktuella temperaturer så förstärkningen blir inte så särskilt stor trots allt. Du ska ju göra differensmätning via ditt program så kompensation för "kalla lödstället" blir inte så kritisk om du inte vill mäta absolut temp med större precission.
Hmmm, egentligen är det ju skillnaden mellan två givare jag är ute efter. Om givare B är "mer än" givare A - motorventil i läge B, annars motorventil i läge A. Då spelar det ju ingen roll om jag mäter grader, uV eller morötter
. Men det är ju klart roligare om jag ser den sanna temperaturen från givarna ändå. Har letat lite efter färdiga givare med 0-10V eller 4-20mA men det drar iväg lite i pris. Tips på prisvärda givare är ytterst välkommna. Tack för att ni tar er tid att svara.
Av en ventilationssnubbe jag känner fick jag en skrotad (men fullt fungerande) 20Nm Siemens spjällmotor. På ett annat ställe fick jag två PT100 givare som har suttit i en generator. En Siemens Logo av senaste modellen, med nätdel och en extra expansionsmodul, på Ebay för en dryg tusing. Den ger mig 12 ingångar, varav fyra analoga, samt åtta utgångar. Nu behöver jag antingen en PT100-modul till Logon, eller ett par omvandlare från PT100-givarna till 0-10V. Det går framåt..
Nu har jag pulat lite i demon av Logo!Soft Comfort och det var väldigt användarvänligt och enkelt. Det jag saknar är möjligheten att logga vissa värden på t.ex. tryck och temperaturer. Är detta möjligt? Via PC, expansionsmodul, eller direkt i Logon?
Om du inte redan slagit till på en LOGO kan du jämföra pris och funktion med ex en HORNER XLE/XLT då får man En liten panel med inbyggd PLC loggningsmöjligheter till minneskort, inbyggd CAN-bus osv osv.. Kraftfull som en mellanstor PLC..
Kan programmeras i Strukturerad text (liknar Pascal) dock är inte IEC delen 100% än..
Kan programmeras i Strukturerad text (liknar Pascal) dock är inte IEC delen 100% än..
Jag tackar för tipsen. Eftersom jag är ganska ny på det här så kändes Logo tryggt. Jag fick tag i en PLC med nätdel och en extra digital modul på Ebay. Det ger 12 ingångar och 8 ut för 1100.-. En bra affär tror jag. Två PT100-givare och en Har redan börjat bygga logiken i Logo!Soft Comfort och det är riktigt användarvänligt om man inte är proffs. Har hittat lite Excelmacro och annat som kan lösa en del men det får bli en senare fråga.
Klicka här för att svara
