6 115 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
TV-antenn 2009 - vad köper jag?
Sida 1 av 2
Hej kära forum.
Jag har sedan nyår fått störd bild på alla TV4s sändningar. Allt övrigt OK.
Bor i villa i Uppsala, "vanlig" antenn och Boxer-boxar.
Skit samma, jag har snart bytt allt i kåken, så varför skulle antennen vara ett undantag. Min granne har satt upp en liten platt historia, men jag vet verkligen inte vad jag ska ha.
Nåt av detta?
http://www.kjell.com/content/templa...&path=636500000,683000000,684000000,685000000
Både Kjell och Classe O är inom slagradie för min damcykel.
Tacksam för konkreta tips, sambon kommer ge mig onda ögat om inte Robinson ser bättre ut på lördag...
Kram / Dan i Uppsala
Jag har sedan nyår fått störd bild på alla TV4s sändningar. Allt övrigt OK.
Bor i villa i Uppsala, "vanlig" antenn och Boxer-boxar.
Skit samma, jag har snart bytt allt i kåken, så varför skulle antennen vara ett undantag. Min granne har satt upp en liten platt historia, men jag vet verkligen inte vad jag ska ha.
Nåt av detta?
http://www.kjell.com/content/templa...&path=636500000,683000000,684000000,685000000
Både Kjell och Classe O är inom slagradie för min damcykel.
Tacksam för konkreta tips, sambon kommer ge mig onda ögat om inte Robinson ser bättre ut på lördag...
Kram / Dan i Uppsala
Jag sökte på forumet innan jag skrev tråden men hittade bara äldre inlägg. Ett tips där var dock att prova med en signalförstårkare. Kanske kan det vara en lösning?
Jag är dock inte odelat positiv til att ha ännu en sladdansluten strömätande låda i TV-soppan.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21570376
Jag är dock inte odelat positiv til att ha ännu en sladdansluten strömätande låda i TV-soppan.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21570376
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Det är inte bara något i stil med en ny kanalsökning som behövs då? Låter lite skumt för mig att bara just TV4 skulle vara stört.
På många boxar finns det ju möjlighet att gå in och få mätvärden på signalstyrka och kvalitet i största allmänhet för kanalerna. Om det är just låg signalstyrka så kan det hjälpa med förstärkare.
På många boxar finns det ju möjlighet att gå in och få mätvärden på signalstyrka och kvalitet i största allmänhet för kanalerna. Om det är just låg signalstyrka så kan det hjälpa med förstärkare.
En av mina boxar är helt nysökt, det borde vara OK.
Jag ska kolla om man kan se signalstyrka nånstans ikväll, men jag kan inte åminna mig det. Det faktum (nu när jag tänker på saken) att jag kopplade in box 2 i lördags, talar ju för svag signal. TV4s kanaler har varit riktigt lynniga på sistonde, men i lördags blev det värre.
På Classe kan jag ju köpa en förstärkare å prova med på öppet köp.
Det får bli plan 1 om ingen annat sätter ned foten!
Jag ska kolla om man kan se signalstyrka nånstans ikväll, men jag kan inte åminna mig det. Det faktum (nu när jag tänker på saken) att jag kopplade in box 2 i lördags, talar ju för svag signal. TV4s kanaler har varit riktigt lynniga på sistonde, men i lördags blev det värre.
På Classe kan jag ju köpa en förstärkare å prova med på öppet köp.
Det får bli plan 1 om ingen annat sätter ned foten!
Precis som föreslagits - kolla att mottagaren är rätt inställd. Vissa mottagare är inte så intelligenta att de lägger upp starkaste sändningarna, utan de som råkade hittas först eller sist. Kolla på Teracoms hemsida vilken kanal/frekvens just Din sändare sänder TV4-MUX:en på, och se att det stämmer med vad mottagaren tycker.
Vad gäller antenn så skall Du definitivt satsa på en så stor och rejäl antenn Du kan och har plats för. Estetiken har ett pris, och det är mottagningen. Liten antenn är snygg, men fysikens lagar är obevekliga. En signalförstärkare kan hjälpa lite i vissa fall, men den skall då sitta uppe vid antennen och vara av god kvalitet. Bättre är att satsa på en bra antenn, gärna kombimodell med VHF också (om man tänker börja sända HD-kanaler på gamla band III (k5-k12) så småningom).
Kolla dock först anslutningarna (skala ev. fram lite frisk kabel) och att antennen pekar åt rätt håll.
]Edit: Den förslagna antennförstärkaren är bra för att lyfta nivån före förgrening och långa kablar, men den är inget som lär ge någon radikal förbättring monterad i änden ute vid mottagaren. Den kan t.o.m. då ge större problem än vad den löser.
Vad gäller antenn så skall Du definitivt satsa på en så stor och rejäl antenn Du kan och har plats för. Estetiken har ett pris, och det är mottagningen. Liten antenn är snygg, men fysikens lagar är obevekliga. En signalförstärkare kan hjälpa lite i vissa fall, men den skall då sitta uppe vid antennen och vara av god kvalitet. Bättre är att satsa på en bra antenn, gärna kombimodell med VHF också (om man tänker börja sända HD-kanaler på gamla band III (k5-k12) så småningom).
Kolla dock först anslutningarna (skala ev. fram lite frisk kabel) och att antennen pekar åt rätt håll.
]Edit: Den förslagna antennförstärkaren är bra för att lyfta nivån före förgrening och långa kablar, men den är inget som lär ge någon radikal förbättring monterad i änden ute vid mottagaren. Den kan t.o.m. då ge större problem än vad den löser.
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag vill minnas att vi hade väldiga problem med bl.a. TV4 när vi hade boxer förut. Stora störningar.
//Patrik
//Patrik
Instämmer med tidigare talare - kör på Televés DAT-75. Observera dock att den är rejält skrymmande. Skippa förstärkare om du inte har extremt långa kablar:
http://www.kjell.com/?item=30246&path=636500000,683000000,684000000,685000000
Kolla också:
- Att antennen är riktad mot rätt sändare. Kolla kartan på teracoms hemsida.
- Att antennen är riktad så att du får max signalstyrka på boxen. Minimala justeringar gör mycket stor skillnad.
- Att antennen sitter så högt som möjligt.
- Att antenkabeln är av god kvalitet. Se till att antalet skarvar/förgreningskontakter, etc. är minimalt.
http://www.kjell.com/?item=30246&path=636500000,683000000,684000000,685000000
Kolla också:
- Att antennen är riktad mot rätt sändare. Kolla kartan på teracoms hemsida.
- Att antennen är riktad så att du får max signalstyrka på boxen. Minimala justeringar gör mycket stor skillnad.
- Att antennen sitter så högt som möjligt.
- Att antenkabeln är av god kvalitet. Se till att antalet skarvar/förgreningskontakter, etc. är minimalt.
Televés aligatorantenn DAT-75 är stor och ful, dock funkar den mycket bra,
Vill du ha en diskretare antenn, ta Triax Unix 100 istället.
Kabeln skall vara av "parabolkvalité" alltså minst 0.8 mm innerledare och skärm av både folie och strumpa, ytterdiametern brukar vara minst 8 mm på en bra kabel.
Anslutningskontakten måste vara HF-tät och skärmad typ 39-409 på Kjell&CO.
Undvik ALLTID förstärkare så långt som möjligt.
Vill du ha en diskretare antenn, ta Triax Unix 100 istället.
Kabeln skall vara av "parabolkvalité" alltså minst 0.8 mm innerledare och skärm av både folie och strumpa, ytterdiametern brukar vara minst 8 mm på en bra kabel.
Anslutningskontakten måste vara HF-tät och skärmad typ 39-409 på Kjell&CO.
Undvik ALLTID förstärkare så långt som möjligt.
Inom antennteknik är det dock inte alltid så att störst är bäst. Även loben/öppningsvinkel spelar in. Vi skulle troligen ha mycket svårt att få bra signal med en traditionell antenn med liten öppningsvinkel p.g.a. att vi har mycket skog och berg mellan oss och de sändare som är tillgängliga (enligt Terracoms karta ligger området i antennskugga och de som frågat den lokala TV-handlaren har fått beskedet att det inte går att ta emot marksänd TV här). Däremot funkar en liten gitterantenn på väggen aldeles ypperligt. Så vad som är bäst beror på förutsättningarna.
Jahaja.
Det var lite som jag befarade, en hel del trådar att reda ut.
Eftersom jag HAR HAFT BRA BILD med min antenn så misstänker jag att jag ligger på gränsen signalmässigt. Det borde innebära att:
1. Jag byter sladd, idag sitter det billig Kjell&Co.
2. Jag ser över alla skarvar (jag har en uråldrig "skarvbox" på antennmasten)
3. Jag lånar en kompass/GPS och kontrollerar riktningen.
Problemet är väl att hina testa alla steg innan Robinson på lördag ;-)
Sladd typ såhär eller?
http://www.kjell.com/?item=39421&path=
Det var lite som jag befarade, en hel del trådar att reda ut.
Eftersom jag HAR HAFT BRA BILD med min antenn så misstänker jag att jag ligger på gränsen signalmässigt. Det borde innebära att:
1. Jag byter sladd, idag sitter det billig Kjell&Co.
2. Jag ser över alla skarvar (jag har en uråldrig "skarvbox" på antennmasten)
3. Jag lånar en kompass/GPS och kontrollerar riktningen.
Problemet är väl att hina testa alla steg innan Robinson på lördag ;-)
Sladd typ såhär eller?
http://www.kjell.com/?item=39421&path=
Har du riktigt gamla antenngrejer och också gamla skarvboxar så har du säkert mycket
signalförluster där.
I och med att kanalerna(muxar) också sänds på dom högre kanalerna på 55-69 så måste
antennen i alla fall inte vara äldre än ca 10 år.
Generellt sett behöver du bara dom stora antennerna typ DAT-75 när avståndet till sändarmasten är >3 mil, den mindre DAT-45 kan räcka väl.
Antennkabel skall vara liknande 39-425 på Kjell & CO.
signalförluster där.
I och med att kanalerna(muxar) också sänds på dom högre kanalerna på 55-69 så måste
antennen i alla fall inte vara äldre än ca 10 år.
Generellt sett behöver du bara dom stora antennerna typ DAT-75 när avståndet till sändarmasten är >3 mil, den mindre DAT-45 kan räcka väl.
Antennkabel skall vara liknande 39-425 på Kjell & CO.
