kai_robert skrev:
Praktisk erfarenhet, jobbar som teletekniker med inriktning på adsl-störningar.
Översatt: "Ingenting" mao. Dvs det krävs ingen DC-signalväg för ADSL. Att det sedan som sagt är *ytterst* otroligt att (som i gör det aldrig) det skulle fungera med båda ledarna av är en annan femma. Det är ett bevis för vilket ruskigt fulhack ADSL är att det fortfarande kan fungera i fält med en ledare av, lite otroligt egentligen.

Hade jag tvingats och fortfarande stå ut med ADSL-eländet så hade jag känt mig tvungen att jag koppla in en signaltrafo för att se vad resultatet blev för att sedan "göra" en med en kabelhärva. Men eftersom jag har fiber så slipper jag som tur är det... :)

Passar på att låna tråden lite.
Har ADSL från Telia som krånglar. Bredbandet kommer och går lite som det vill. Det kan fungera i några dagar för att sedan helt plötsligt börja jäklas... (främst på helgerna som det inte fungerar) modemet tappar kontakten, får kontakt, tappar kontakten, får kontakt o.s.v.
Jag har pratat med Telia och de skulle skicka ut en tekniker (inte gjort ännu så vitt jag vet), men min fråga är då; nog måste det väl vara något fel på deras station och inte på vårt modem eller?

//Patrik

Redigerat:
Lite "hur långt är ett snöre" på den frågan är jag rädd. Problemet kan ligga precis var som helst. En kallödning i modemet kan t ex uppföra sig precis hur som helst. Om man skall sätta pengar så är det nog dock på den svaga punkten nämligen linan mellan modemet och DSLAMen. Där kan det vara allt från störningar från andra/annan utrustning, fukt i ledningen, värmeberoende glapp någonstans osv, osv. Om det främst är på helgerna det inte fungerar så kan man ju misstänka störningar från andra abonnenter i head-änden (dvs det är många andra som använder internet då) (det är fö därifrån 'A':et i ADSL kommer ifrån, överhörningsproblemen i stationsänden är så stora att man inte kan få en symmetrisk koppling med en rimligt lika delning av bandbredden i upp/ned-länk). Men det måste inte vara så heller.

Sedan är det inte säkert att du någonsin får reda på svaret. Sista gången jag behövde ha med televerket att göra (De grävde av en kabel till en abonnent en dryg kilometer från mig, och när de lagat färdigt så gick mitt telefonnummer till hennes telefon. Jag kunde fortfarande ringa ut dock. Till saken hör att jag hade IP-telefoni och den andra abonnenten vanlig ång-telefon). Efter 3 veckor kom det till slut ut en tekniker som inte kunde hitta något fel i stationen utom att kabeln skulle varit dåligt instucken i min mellanpropp(!). Då funkade det helt plötsligt. Mina protester om att en aldrig så dåligt instoppad mellanpropp inte på några villkors vis kunde ge upphov till de felsymptomen vi upplevt föll på döva öron, det var min utrustning det var fel på och därmed basta... :) Och sedan passade han på att stjäla min utrustning, dvs modemet och ersätta med ett sämre... Kul och duktig kille det där...

Jag är inte längre kund hos televerket i någon form och kan inte direkt säga att jag saknar det... :)

Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
Passar på att låna tråden lite.
Har ADSL från Telia som krånglar. Bredbandet kommer och går lite som det vill. Det kan fungera i några dagar för att sedan helt plötsligt börja jäklas... (främst på helgerna som det inte fungerar) modemet tappar kontakten, får kontakt, tappar kontakten, får kontakt o.s.v.
Jag har pratat med Telia och de skulle skicka ut en tekniker (inte gjort ännu så vitt jag vet), men min fråga är då; nog måste det väl vara något fel på deras station och inte på vårt modem eller?

//Patrik
Precis som lars_stefan_axelsson säger så kan det var vad som helst som krånglar.
Det är sällan som det är fel på själva stationen, oftast är det egen eller andras utrustning som stör, eller ev. felkopplingar hemma. Ge mig ditt telenummer (vill du inte lämna ut det här så skicka pm) så kan jag mäta din teleledning och din adsl-signal.

/ Kai

kai_robert skrev:
Precis som lars_stefan_axelsson säger så kan det var vad som helst som krånglar.
Det är sällan som det är fel på själva stationen, oftast är det egen eller andras utrustning som stör, eller ev. felkopplingar hemma. Ge mig ditt telenummer (vill du inte lämna ut det här så skicka pm) så kan jag mäta din teleledning och din adsl-signal.

/ Kai
Vi har haft ADSL i flera år och det har funkat, men nu de senaste 3 veckorna så har det krånglat. Vi har inte kopplat in någon ny utrustning, gjort någon förändring eller dyl.
Trodde först att det berodde på modemet, men när det kunde fungera i flera dagar och sedan börja jäklas igen så kom mina tankar in på Telias utrustning i stället.

Tel: 0297-42141

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Trodde först att det berodde på modemet, men när det kunde fungera i flera dagar och sedan börja jäklas igen så kom mina tankar in på Telias utrustning i stället.

//Patrik
Det var nog ändå rätt instinkt. Som kai_robert påpekar så är det mycket sällan en DSLAM går sönder (utan att skrika i högan sky) på det sättet. Den är mycket dyrare och bättre byggd (och övervakad) än ditt modem, som i stället är så billig man kommer undan med och inte ett öre dyrare. :)

Detta avspeglas i de service level agreements man skriver och de krav som teleoperatörerna ställer. För utrustningen på stationen så mäter man nertid i sekunder och det är här man ställer de berömda kravet på fem niors (alltså 99.999%) tillgänglighet. För en enskild abonnent däremot är 2-3 dagars nertid ingen större katastrof. Så när jag var med och byggde sådana här grejjor (eller egentligen liknande, jag jobbade med, men inte för wireline) så försökte vi hela tiden skjuta över alla problem på CPEn alltså burken du har i ditt hem. :) (Eller i alla fall hålla alla problem där och hellre ta ner och låsa den vid ev. problem än ta minsta risk att det spred sig till resten av nätet.)

Patrik_Hed skrev:
Vi har haft ADSL i flera år och det har funkat, men nu de senaste 3 veckorna så har det krånglat. Vi har inte kopplat in någon ny utrustning, gjort någon förändring eller dyl.

//Patrik
Ledig i morron, kollar på tisdag och återkommer här

/ Kai

Patrik_Hed skrev:

//Patrik
Din ledning ser inte alls bra ut. Ligger en hel del växelspänning på det och det innebär med väldigt stor säkerhet att felet ligger hemma hos dig i din utrustning. Tänkbara fel som du bör kolla.

*Har du trådlösa telefoner dra ut dem. (Genererar ett sådant här fel när de är trasiga)
*Har du fax dra ut den. (Genererar ett sådant här fel när de är trasiga)
*Har du villalarm, koppla bort det från telejacket. (Genererar ett sådant här fel när de är trasiga)

Hjälper inget av detta koppla bort ditt modem ring Telia och be dem göra en felmätning. Kan vara fel på ditt modem oxå.

Lycka till.

aedwall skrev:
Din ledning ser inte alls bra ut. Ligger en hel del växelspänning på det och det innebär med väldigt stor säkerhet att felet ligger hemma hos dig i din utrustning. Tänkbara fel som du bör kolla.

*Har du trådlösa telefoner dra ut dem. (Genererar ett sådant här fel när de är trasiga)
*Har du fax dra ut den. (Genererar ett sådant här fel när de är trasiga)
*Har du villalarm, koppla bort det från telejacket. (Genererar ett sådant här fel när de är trasiga)

Hjälper inget av detta koppla bort ditt modem ring Telia och be dem göra en felmätning. Kan vara fel på ditt modem oxå.

Lycka till.
Okej tack, men då är det förmodligen modemet då, för vi har ingenting av ovanstående utrustning. Ska gå in på Telia och låna hem ett ADSL-modem och testa med.

Återkommer med besked om det hjälpte.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Återkommer med besked om det hjälpte.

//Patrik
Hjälpte det?

Kollade på din ledning idag. Själva ledningen, inga större fel men en koll på adsl-signalen ser inte bra ut. Endast 0,7M i hastighet och en massa störningar och synktapp. Luftledning sambyggd med el?. Nått är det som stör.
Felanmäl ditt bredband, det borde inte vara några problem att få ut en tekniker.

/ Kai

kai_robert skrev:
Hjälpte det?

Kollade på din ledning idag. Själva ledningen, inga större fel men en koll på adsl-signalen ser inte bra ut. Endast 0,7M i hastighet och en massa störningar och synktapp. Luftledning sambyggd med el?. Nått är det som stör.
Felanmäl ditt bredband, det borde inte vara några problem att få ut en tekniker.

/ Kai
Jag har hämtat ut ett modem i dag, men har inte möjlighet att koppla in den för än till helgen.
Okej, det låter ju inte så kul. Ja, luftledning med el.

//Patrik

Nu har jag testat med ett lånemodem av Telia och nu fungerar det, så det var som många av er trodde - modemets fel.
Fast nu är det väldigt låg hastighet i stället. Betalar för 8 Mbit/s och har legat på runt 5-6 Mbit/s ner förut och ligger på 0.5-3 Mbit/s ner nu. Visst, det kan bero på att många har surfat i kväll, men... får mäta hastigheten igen om någon dag.

Men med ledningen då, ska man fortfarande försöka få ut en tekniker eller ska man bara låta allt rinna ut i sanden nu när jag vet felkällan till problemet?

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Nu har jag testat med ett lånemodem av Telia och nu fungerar det, så det var som många av er trodde - modemets fel.
Fast nu är det väldigt låg hastighet i stället. //Patrik
Njae, om det går mycket långsammare så friar det ju modemet lite från ansvaret. ADSL (eftersom det som sagt måste fungera över rostig taggtråd) är alldeles för bra på att dölja dåliga ledningar, så den kan fortfarande vara boven. Att du fått ett annat modem, med andra inställningar och avvägningar (det är lite mer "konservativt" vad gäller kanalprestanda) kan mycket väl vara skillnaden mellan att det gick fortare (men inte alltid fungerade) och att det fungerar men inte går fort nu. (För det var väl inte ett i alla avseenden identiskt modem du fick?)

Patrik_Hed skrev:
Men med ledningen då, ska man fortfarande försöka få ut en tekniker eller ska man bara låta allt rinna ut i sanden nu när jag vet felkällan till problemet?
Är detta ute hos dina föräldrar? Jag tänker på vad du skrev om i en annan tråd angående jordfel i Banverkets kraftledning.

Såna händelser är en klassiker på att förstöra ångtelefonens kopparnät, kan ge många typer av mer eller mindre tydliga fel i kablar och annan utrustning. Var själv inblandad i ett liknande fall för två år sen där ett jordfel i en regionstation 130kV skapade kabelfel för ca 100 teleabonnenter i ett landsbygdsområde. Skadar inte att få det kollat på plats.

lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, om det går mycket långsammare så friar det ju modemet lite från ansvaret. ADSL (eftersom det som sagt måste fungera över rostig taggtråd) är alldeles för bra på att dölja dåliga ledningar, så den kan fortfarande vara boven. Att du fått ett annat modem, med andra inställningar och avvägningar (det är lite mer "konservativt" vad gäller kanalprestanda) kan mycket väl vara skillnaden mellan att det gick fortare (men inte alltid fungerade) och att det fungerar men inte går fort nu. (För det var väl inte ett i alla avseenden identiskt modem du fick?)
Okej, gällande modemet så är det en annan model av Zyxel (dock en likadan som åskan tog för två år sen).

Gjorde mätning på bredbandskollen.se (som i.o.f. är en lite halvpålitlig sida, men ändå) igen och nu fick jag drygt 2 Mbit/s.

GK100 skrev:
Är detta ute hos dina föräldrar? Jag tänker på vad du skrev om i en annan tråd angående jordfel i Banverkets kraftledning.

Såna händelser är en klassiker på att förstöra ångtelefonens kopparnät, kan ge många typer av mer eller mindre tydliga fel i kablar och annan utrustning. Var själv inblandad i ett liknande fall för två år sen där ett jordfel i en regionstation 130kV skapade kabelfel för ca 100 teleabonnenter i ett landsbygdsområde. Skadar inte att få det kollat på plats.
Ja, det är ute hos mina föräldrar. :D Visserligen korsar banverkets ledning teleledningen, men stället där det smällde (två ggr, en gång då och någon vecka senare samma sak igen) ligger ca. 100 m ifrån teleledningen.

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.