joma25: Jag har mest jobbat med att rädda gamla filmer och bilder av olika slag och därmed mest hanterat biten med överföring, skanning, konvertering och hantering av råfilm/bild i bästa kvalitet samt backuper av dessa för att rädda åt framtiden. Sen är det upp till filmens ägare att redigera, klippa, klistra, lägga på ljud, göra DVD m.m.

Jag avstår helst därför att ge några råd om redigering då det inte riktigt är mitt område. Jag har dock använt Adobe och det funkar. Jag har också provat diverse Pinnacle-program som följt med kameror och de funkar också, ibland bra, ibland mindre bra.

Jag är säker på att det finns andra här som kan redigeringsbiten mycket bättre och kan ge dig råd. Det har egentligen inte så mycket med teknik att göra. Har man bara en bra råfilm handlar det mer om konstnärliga färdigheter och om vilka finesser och specialfunktioner man önskar. Och enda sättet att veta det är att prova själv, eller möjligen få sitta med när någon redigerar en film.

För privatpersoner brukar jag rekommendera Adobe Premiere Essentials eller Pinnacle Studio Plus/Ultimate

Båda fungerar utmärkt, vilken man föredrar är en smaksak, det går säkert ladda ner en provversion och känna på det.

mrfrenzy: Jag har faktiskt provat bägge, tycker dock att dom är ganska invecklade och komplicerade, samtidigt vill jag säga att jag inte är helt rudis när det gäller mjukvara men jag tyckte att dom verkade krångliga, tänkte prova Sony Vegas också, har du någon koll på det? Tipsa gärna om det finns något annat program för redigering, ska i princip bara använda det till att ta bort reklam i inspelade program.
Ljusbåge: Tack för tidigare support!

Fattar inte hur Pinnacle kan upplevas som komplicerat.

Tre övergripande moment.
1) Importera film från kameran till hårddisken
2) Redigera film på hårddisken
3) bränn eller exportera filmen till valfritt format (tidskrävande då filmen renderas bild för bild)

I samband med import kan du välja om filmen ska delas in i scener med viss längd, eller efter när du påbörjat/avslutat inspelnling. Sen är det själva scenerna som du redigerar. Mellan scenerna kan du läga övergångar (tona in, tona ut osv).

Men det är klart, om du tänker dig att ladda hem programmet från nätet och utan att sitta och pilla runt, eller utan att läsa en "...for dummies" eller liknande, så kommer du ha svårt att hitta ett prog som klarar det du vill och som du begriper med en gång.

bjogul: Självklart har du rätt när du säger att man måste lägga ner sig någorlunda för att förstå grundläggande funktioner, orkar inte riktigt det ärligt talat, har nu skaplig kläm på VirtualDub så det får det bli.
wanegardh: Resultatet blir tydligen riktigt sunkigt jämfört med det projektet jag är inne på.
Ljusbåge: Hjälp!!!

WinDV är ganska enkelt att använda. Jag har för mig att en enkel beskrivning finns på deras hemsida. Textfilerna som följer med innehåller inte all hjälp.

Har du kollat så att din kamera kan ge en DV-signal ut i realtid?
Om inte, spela in lite på på ett DV-band, från din VHS kopplad till kameran.
Spola sen tillbaka och spela upp och se om du får in signalen till datorn till WinDV.

Funkar nu, enda problemet nu är att efter exakt 15 minuter bildas ett nytt klipp (3,14 gb), det ska väl gå att få en enda avi fil eller hur?

Hittade felet tror jag; Max AVI size (frames): 22500. Ska väl vara 90000 för en timme, eller?

Jag har för mig att man kan skriva 0 (noll), men jag sitter inte på rätt plats just nu och kan kolla.

Edit: Jo, helt rätt, du höjer värdet. Bara att räkna, 25 frames/sekund.

I rutan ovan däremot kan man sätta 0 (noll) om man vill att alla tagingar ska bli en fil.
Annars sätter man rutan ovan till ett lågt värde, (t.ex. 1 eller något högre, kan variera mellan kameror), då delar den upp alla tagningar till var sin fil, vilket brukar vara enklast för kommande redigeringar och även för backup.

Det kan vara svårt att göra t.ex. DVD-backup på en timmes film om 13Gigabyte, lättare då om tagningarna kan delas ner till max ca 20 minuter. Ca 20 minuter råfilm ryms på en vanlig DVD.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.