2 809 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Planering för projektor
Hej!
Väldigt snart ska taket och väggarna i tvrummet stängas igen.
Jag tänkte att det kanske är lika bra att förbereda för projektor. DEn ska då hänga i taket så ett eluttag till den ska upp, så långt är jag med. Rummet är ca 4*4m. Finns det nån ungefärlig placering för projektorn så jag vet ungefär vart eluttaget ska vara.
Sen är det ju HDMI kabel.
Ska jag dra en eller två?
Vilken modell? Mini micro slim osv...
Någon mer kabel?
Jag har tänkt såhär att jag klammrar dit en eller två HDMI kablar, låter dom komma ut via ett doslock med jack i. När dessa kablar är för gamla så funkar det fint att köra trådlöst. Rätt tänkt eller ska jag dra rör eller köra på trådlöst direkt?
Mer saker jag bör tänka på?
Väldigt snart ska taket och väggarna i tvrummet stängas igen.
Jag tänkte att det kanske är lika bra att förbereda för projektor. DEn ska då hänga i taket så ett eluttag till den ska upp, så långt är jag med. Rummet är ca 4*4m. Finns det nån ungefärlig placering för projektorn så jag vet ungefär vart eluttaget ska vara.
Sen är det ju HDMI kabel.
Ska jag dra en eller två?
Vilken modell? Mini micro slim osv...
Någon mer kabel?
Jag har tänkt såhär att jag klammrar dit en eller två HDMI kablar, låter dom komma ut via ett doslock med jack i. När dessa kablar är för gamla så funkar det fint att köra trådlöst. Rätt tänkt eller ska jag dra rör eller köra på trådlöst direkt?
Mer saker jag bör tänka på?
Dra rör (ej flexslang) 20mm då kan du få i supra hdmi kabel där man kan plocka bort hölje
Avståndet duk/projektor beror ju på vilken storlek du vill ha och vilken proj du köper
Benq w6600 monterade jag nyligen och den fick man 90" på 3.3m
så jag skulle i ditt rum sätta den mot bakre väggen
Avståndet duk/projektor beror ju på vilken storlek du vill ha och vilken proj du köper
Benq w6600 monterade jag nyligen och den fick man 90" på 3.3m
så jag skulle i ditt rum sätta den mot bakre väggen
Jag har dragit 2st 25mm flexslang (största som fungerar mellan 28mm glespanel.
I den ena har jag dragit Supras demonterbara HDMI kabel, som nämns ovan. Underbar kabel. Gick hur smidigt som helst.
I den andra har jag trigger signal för om projektorn är på/av till mitt styrsystem för huset, samt styrsignaler för projektorn. Överflödigt för de flesta andra antar jag.
När du ändå har taket öppet så hade jag lagt dit kabel. Trådlöst är för i övrigt trådlösa prylar eller retrofit, IMHO.
I den ena har jag dragit Supras demonterbara HDMI kabel, som nämns ovan. Underbar kabel. Gick hur smidigt som helst.
I den andra har jag trigger signal för om projektorn är på/av till mitt styrsystem för huset, samt styrsignaler för projektorn. Överflödigt för de flesta andra antar jag.
När du ändå har taket öppet så hade jag lagt dit kabel. Trådlöst är för i övrigt trådlösa prylar eller retrofit, IMHO.
trådlöst för bild tror jag inte på. med 3D, 1080P 120Hz blir datamängden väldigt stor, typ 10 Gbit.
håller med mats_o, så grova rör du får plats med. så fort du byter projje sen så behövar du säkerligen byta kablarna oxå.
fö 7.1 högtalarsystem !!!
håller med mats_o, så grova rör du får plats med. så fort du byter projje sen så behövar du säkerligen byta kablarna oxå.
fö 7.1 högtalarsystem !!!
Se till att det är en nyare modell av HDMI-kabel (1.4, även om den inte kallas så längre) som stöder 3D, audio return och ethernet, så behöver du inte mer kablar än den. Och om rummet är 4x4 ska du som sagt sätta den så långt bak som möjligt. Kolla även upp placeringen ordentligt om du inte kommer ha lensshift på projektorn du köper.
Klicka här för att svara