Hej alla!
Jag har en tvättmaskin Cylinda 1103 med ett antal år på nacken. Om man håller nålfällan ren så fungerar den utmärkt trots sina år. Ett problem dock!
Termostaten pajar med ojämna mellanrum. Första gången för c:a 4 år sedan. Den höll bara några månader. Fick en ny gratis, fick dock betala för jobbet. Den höll väl ett år ungefär, sen var det dags igen. Då ringde jag efter Cylindas service, tänkte att de har bättre reservdelar än den fristående reparatör jag tidigare anlitat. Han hade en precis likadan reservdel som den som sattes in vid förra bytet. Så där kan det inte vara någon skillnad.
Nu är det dags igen! Jag har beställt reservdel från en internetshop för vitvarureservdelar och tänker göra jobbet själv.
Nu till mina funderingar: Kan det finnas något bakomliggande fel som gör att termostaten pajar? Eftersom termostaten är en fristående del i sig skulle det kunna vara så att det finns ett elektriskt fel som gör att kontakten i termostaten blir överbelastad och brinner sönder av den anledningen. Jag har ej analyserat de tidigare trasiga termostaterna. Denna gång ska jag dock försöka kolla upp den.
Är det någon här på forumet som har någon erfarenhet av detta?
Byt tvättmaskin, säger säkert flera. Det är faktiskt så att i mitt hus bor det två familjer och vi har en nyare Cylinda också, Men det behövs 2 maskiner. Den här äldre modellen är dessutom trefasansluten och jobbar lite snabbare än den nyare som går på enfas.

Låter nästan som det kan vara en idé att försöka få plats med en kontaktor i maskinen som tar smällen istället för termostaten vid varje till och frånslag. Ni har inte bytt värmeelement någon gång till några som dra mer ström, högre effekt så de är därför de nya termostaterna inte tål belastningen?

Hej!
Nej, i övrigt är maskinen i originalutförande. Jag har också varit inne på detta med att bygga in en kontaktor.

Vi hade samma problem i en Electrolux tvättmaskin, efter tredje bytet lessnade även vi och jag kopplade in ett relä istället, och sedan dess har problemet varit som bortblåst...

NetNut skrev:
Vi hade samma problem i en Electrolux tvättmaskin, efter tredje bytet lessnade även vi och jag kopplade in ett relä istället, och sedan dess har problemet varit som bortblåst...

Hej! :)
Tack för ditt svar. :) Som jag skrivit tidigare så har jag varit inne på den lösningen.
Jag har nu beställt en reservtermostat och börjat fundera på var jag kan få tag på ett lämpligt relä. Så kom jag på att jag har några gamla ASEA-kontaktorer, typ EG10, i ett skåp nere i källaren. Den borde vara utmärkt. Skruvade upp locket på tvättmaskinen för att ta fram elschemat, som alltid finns med på Cylindas maskiner. Då upptäcker jag att det redan sitter en kotaktor för värmeelemnten och att den styrs av temostaten! :S

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.