Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Är det någon som vet var man ,kan få tag ic krets.Med betäckning EM78P153SP.
Det är till en macro-plus copy decoder.Att kopiera vhs till dvd.

Ska den vara programmerad eller blank?

Det sitter ett OTP-minne i den.

Jag tror att den ska va programmerad för att ta störsignalen.Att bort kodningen.Vad är blank?

När jag söker på numret får jag det till att det är en mikrokontroller, det vill säga en liten enkel processor. Den är värdelös utan programmet som tillverkaren av apparaten stoppar i den. Tillverkaren kommer säkerligen inte att släppa sitt program. Du kan säkert få tag på en oprogrammerad (blank), men den har du ingen nytta utav. Försöker du laga prylen eller skall du bygga en egen?

Här är tillverkaren
http://www.emc.com.tw/eng/8bit_prod...3&tt=8bit_gpio_ds&nn=OTP+GPIO+Type+MCU+Series

Erik

Jag ska laga den om det går.Finns det ingen annan motsvarande krets att använda?.Länken funkar inte

furulundman skrev:
Jag ska laga den om det går.Finns det ingen annan motsvarande krets att använda?.Länken funkar inte
Länken funkar för mig iaf - Klart det går att få tag i liknande krets med samma kapacitet men den är fortfarande utan mjukvaran så även den är värdelös.

Är du säker på att just den är defekt?

Liknelse:
Köp en dator men MS/Apple släpper inte ut operativet. Burken finns men den är "tom"
Svårt fall.

Protte

kan man inte använda ic 555?.polaren har testat är tvrepartör

En 555 är inte alls samma - För det första är din 14 pins och en klassik 555 är bara 8 - Den har man lattjat mycket med i tidigare år... 555 är dessutom inte ens i närheten av vad du har i din maskin.

/Slacker - fd. "Tv-Reparatör"

Slacker har du något förslag vad kan använda för kerts?

Med gedigna kunskaper i elektronik är det inte otänkbart att man kan förstå hur din apparat fungerar och ersätta processorn med en analog krets av något slag. Med besläktade kunskaper är det troligt att man kan skriva ett eget program till samma sorts processor eller en annan. Det är dock inte säkert att det är enklare än att konstruera hela apparaten från grunden. Att försöka ersätta en processor på kretskortet med något annat utan att veta vad man gör har lika stora chanser att fungera som att ersätta en laserskrivare med en brödrost. Ge upp tanken på att försöka ersätta processorn, men har du tur är det något annat på kortet som är trasigt.

Erik

Ingen som har ett tips hur kopierar vhs-dvd.Att knäcka kopieringsskyddet.Man kanske ska ge upp,men
är rätt envis.

furulundman skrev:
Ingen som har ett tips hur kopierar vhs-dvd.Att knäcka kopieringsskyddet.Man kanske ska ge upp,men
är rätt envis.
Varför köper du inte en ny? kostar väl några hundra lappar

Det skulle jag om det fanns ny att köpa!.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.