26 703 läst ·
40 svar
27k läst
40 svar
Kopiera VHS till PC/DVD
Sida 1 av 3
Har kikat på lite länkar på nätet och också införskaffat Kjell & Co's variant "USB-dongel" som man kopplar till VHS-spelare.
Får det att funka med den sistnämnda men medföljande programmet var väl sådär och allt hänger sig med MS Movie Maker och då blir jag lite misstänksam....
Vore därför kul att få lite andra referenser och erfarenheter!
Får det att funka med den sistnämnda men medföljande programmet var väl sådär och allt hänger sig med MS Movie Maker och då blir jag lite misstänksam....
Vore därför kul att få lite andra referenser och erfarenheter!
Jag hade en massa VHS material (både vanliga och compact) som jag enkelt konverterade till DVD format med hjälp av en inspelningsbar DVD. Senare använde jag TMPGnc för redigering. Det finns versioner som stödjer DivX, då kan man fixa menyer och sådant precis som på DVD. Självklart att det går bra med andra redigeringsprogram typ Nero mm. Movie Maker är ingen höjdare tycker jag pga. begränsad konverteringfunktion dock klip och övergång funktion är ganska bra.
Kommer att dra över mina VHS via ett TV-kort samt Inspelningsfunktionen i Media Center.
/Jörgen
/Jörgen
Jag avråder bestämt från Pinnacle Video Transfer. En produkt som är helt rätt tänkt, men som är så galet genomförd. Exempelvis så avbryter den inspelningen om signalen blir för svag/dålig, vilket är snarare regel än undantag från VHS.
Nu är den en sån där pryl som man lagt pengar på, men som bara ligger oanvänd och som man blir irriterad varje gång man ser.
Nu är den en sån där pryl som man lagt pengar på, men som bara ligger oanvänd och som man blir irriterad varje gång man ser.
VHS-spelare kan ju vara ganska trista och tappa tracking mm vilket kan ställa till det i datoränden.
Jag gick vägen via en DV-camcorder, dvs kopierade VHS-tjeparna till DV-tape och sedan vidare via FireWire till datorn vilket gick som en dans. En stor fördel med detta förfarande är att man inte tappar några bilder om disken inte skulle hinna med. Sker detta backas bandet en liten bit och startas om. 250 GB gick utan några som helst problem.
Jag gick vägen via en DV-camcorder, dvs kopierade VHS-tjeparna till DV-tape och sedan vidare via FireWire till datorn vilket gick som en dans. En stor fördel med detta förfarande är att man inte tappar några bilder om disken inte skulle hinna med. Sker detta backas bandet en liten bit och startas om. 250 GB gick utan några som helst problem.
Jag köpte en sån här.
http://www.cooldrives.com/grxusb20augr.html
Det funkar bra med Pinnacle studio 9.
Inte så svårt att köra med detta men det kräver lite storlek på disk.
Har även en DVD med HDD som jag använt men det är i mitt tycke lite komplicerat att redigera i det.
Största problemet kände jag var att ha tid att sitta med skiten! Tar massor av tid och sen blir man ju mer och mer kräsen på klipp mm.
Har massor med film från när jag (och andra) tävlade med Rc bilar 88-95... nån gång ska jag .... ja... nån gång så ska det bli gjort!
// magnus
http://www.cooldrives.com/grxusb20augr.html
Det funkar bra med Pinnacle studio 9.
Inte så svårt att köra med detta men det kräver lite storlek på disk.
Har även en DVD med HDD som jag använt men det är i mitt tycke lite komplicerat att redigera i det.
Största problemet kände jag var att ha tid att sitta med skiten! Tar massor av tid och sen blir man ju mer och mer kräsen på klipp mm.
Har massor med film från när jag (och andra) tävlade med Rc bilar 88-95... nån gång ska jag .... ja... nån gång så ska det bli gjort!
// magnus
Jag har fört över en hel del gamla videofilmer till datorn och tycker mig ha hittat en metod som fungerar perfekt. Det gäller VHS, VHS-C och SVHS-C. Men bör fungera på andra videoformat som ger en standard analog utsignal.
Jag hade provat olika datorer, olika programvaror och olika capture-kort, alla krånglade på något sätt. Ibland tappades bildrutor, ibland avbröts det p.g.a. dålig signal. Ibland var det en maxlängd på filmsekvensen så då delades filmen upp i två delar, ibland omvandlades filmen till något udda format. Bara krångel m.a.o.
Dessutom var alla program så stora och fullproppade med finesser att det tog lång tid att installera och försöka förstå. När det sen inte fungerade som jag ville var det besvärligt att avinstallera.
Till slut gjorde jag så här: Videospelaren eller videokameran kopplades med lämplig kabel till ingången på en modern DV-kamera. Kameran översätter den analoga insignalen direkt till digital signal av mycket hög kvalitet. Ut från DV-kameran kopplades en firewire-kabel till datorn. På datorn körde jag programmet WinDV.
WinDV är ett gratisprogram som gör en enda sak: tar emot en digital DV-ström från en DV-kamera och lagrar den i AVI-filer av högsta kvalitet. Inte en enda bildruta tappades. Filnamnet blev filmens datum och klockslag. Filmen delas automatisk upp i flera filer, med en tagning i varje fil. WinDV gick bra att köra på en äldre långsammare dator utan problem dock krävs en firewireingång på datorn. En timme DV-film blir ca 13GigaByte.
Jag gjorde som mycke_nu skrev ovan, men DV-kameran översatte i realtid och inget lagrdes på bandet i DV-kameran.
Nu var den känsliga överföringen gjord och i datorn hade jag digital råfilm av högsta kvalitet. Nu kan man i lugn och ro med valfritt program byta format, klippa, klistra och redigera filmen, bränna DVD .m.m, men det är är en annan historia.
Jag hade provat olika datorer, olika programvaror och olika capture-kort, alla krånglade på något sätt. Ibland tappades bildrutor, ibland avbröts det p.g.a. dålig signal. Ibland var det en maxlängd på filmsekvensen så då delades filmen upp i två delar, ibland omvandlades filmen till något udda format. Bara krångel m.a.o.
Dessutom var alla program så stora och fullproppade med finesser att det tog lång tid att installera och försöka förstå. När det sen inte fungerade som jag ville var det besvärligt att avinstallera.
Till slut gjorde jag så här: Videospelaren eller videokameran kopplades med lämplig kabel till ingången på en modern DV-kamera. Kameran översätter den analoga insignalen direkt till digital signal av mycket hög kvalitet. Ut från DV-kameran kopplades en firewire-kabel till datorn. På datorn körde jag programmet WinDV.
WinDV är ett gratisprogram som gör en enda sak: tar emot en digital DV-ström från en DV-kamera och lagrar den i AVI-filer av högsta kvalitet. Inte en enda bildruta tappades. Filnamnet blev filmens datum och klockslag. Filmen delas automatisk upp i flera filer, med en tagning i varje fil. WinDV gick bra att köra på en äldre långsammare dator utan problem dock krävs en firewireingång på datorn. En timme DV-film blir ca 13GigaByte.
Jag gjorde som mycke_nu skrev ovan, men DV-kameran översatte i realtid och inget lagrdes på bandet i DV-kameran.
Nu var den känsliga överföringen gjord och i datorn hade jag digital råfilm av högsta kvalitet. Nu kan man i lugn och ro med valfritt program byta format, klippa, klistra och redigera filmen, bränna DVD .m.m, men det är är en annan historia.
Redigerat:
Ljusbåges alternativ låter ju onekligen otroligt smakligt. Gäller bara att hitta någon med DV-kamera...
Om jag nu inte får tag på en sådan; magnusrx7, du kör ju med Pinnacle studio 9 och är nöjd samtidigt som Troberg avråder bestämt från Pinnacle Video Transfer. Är det helt olika teknik bakom dem?
Håkan
Om jag nu inte får tag på en sådan; magnusrx7, du kör ju med Pinnacle studio 9 och är nöjd samtidigt som Troberg avråder bestämt från Pinnacle Video Transfer. Är det helt olika teknik bakom dem?
Håkan
Jag har inte provat Video transfer så det kan jag inte säga.swehjo skrev:Ljusbåges alternativ låter ju onekligen otroligt smakligt. Gäller bara att hitta någon med DV-kamera...
Om jag nu inte får tag på en sådan; magnusrx7, du kör ju med Pinnacle studio 9 och är nöjd samtidigt som Troberg avråder bestämt från Pinnacle Video Transfer. Är det helt olika teknik bakom dem?
Håkan
Pinnacle 9 fick jag med till en dator jag köpte för många år sen, dom är väl uppe på 12 i versionsnummer nu tror jag.
Om du nu ska ha tag i en DV kamera så måste den dessutom ha analog ingång. Det är inte alla som har det.
Min 1500:- samsung har inte det.
Har inte testat dom program som Ljusbåge har kört, men det kanske är nyttigt att kolla på.
// magnus
Jag är också inne i ett sånt här projekt och har en dator uppkopplad på en dongel (Easy Cap). Köpte först på teknikmagasinet för 400 sek (då står dock "König" på den), men hade svårt att få den att funka. Lånade då en med annat namn på och då funkar det som det ska. Har dock inte kört över en hel film ännu. Använder medföljande programvaran. Har av någon anledning inte fått Pinnacle Studio 14 att känna igen filmkällan.
Många skäller på easy-cap på nätet, men jag tycker bilden ser fin och att det inte faller bort frames. Datorn som tar emot datat är en intel e6300 med 4 GB RAM och win7 64 bitar. Dock har jag för mig att det blir sorgkanter både över/under och vid sidan om bilden. Har riggat video/dator men bara testat och inte kört över en hel film, så på den här punkten är jag osäker. Har prioriterat julfirande och det riktigt stora projektet (överföring av dia till digital....).
Jag tror inte DV-kameror generellt har ingång för bild. Har för mig att jag hört för länge sen att detta beror på att något slags straffskatt togs ut på DV-kameror med möjlighet till inspelning från annan källa. Oklart om det stämmer eller bara är ett rykte. Jag har i alla fall två DV-kameror utan möjlighet att agera länk på det sätt som beskrivs i tråden. Den ena köpt -03, den andra -07.
Har också sett på andra ställen att folk nämner att de ska köra över filmen via sina tv-kort. Själv har jag bara ett FireDTV-kort, och kan inte förstå hur det skulle kunna användas i ett sånt här projekt. Antar därför att det är något annat slags tv-kort som behövs.
Många skäller på easy-cap på nätet, men jag tycker bilden ser fin och att det inte faller bort frames. Datorn som tar emot datat är en intel e6300 med 4 GB RAM och win7 64 bitar. Dock har jag för mig att det blir sorgkanter både över/under och vid sidan om bilden. Har riggat video/dator men bara testat och inte kört över en hel film, så på den här punkten är jag osäker. Har prioriterat julfirande och det riktigt stora projektet (överföring av dia till digital....).
Jag tror inte DV-kameror generellt har ingång för bild. Har för mig att jag hört för länge sen att detta beror på att något slags straffskatt togs ut på DV-kameror med möjlighet till inspelning från annan källa. Oklart om det stämmer eller bara är ett rykte. Jag har i alla fall två DV-kameror utan möjlighet att agera länk på det sätt som beskrivs i tråden. Den ena köpt -03, den andra -07.
Har också sett på andra ställen att folk nämner att de ska köra över filmen via sina tv-kort. Själv har jag bara ett FireDTV-kort, och kan inte förstå hur det skulle kunna användas i ett sånt här projekt. Antar därför att det är något annat slags tv-kort som behövs.
Jag gjorde detsamma, köpte den där grejen från Kjell och Co.. fungerade inte alls, sämsta köp jag har gjort i alla fall. Vad gjorde jag istället. Jo jag tog en inspelningsbar DVD, kopplade VHS-spelaren till den och satta på play+rec, fungerar hur bra som helst. Sedan var det bara att kopiera över dvd-filerna till datorn och bränna vidare eller redigera. Mitt tips som är enkelt.
Angående DV-kameror för filmöverföring.
Det krävs att DV-kameran har analog ingång, och det har inte alla. Orsaken tror jag är som någon här nämnde att de då betraktas som videoinspelare och beläggs med extra skatt. Ungefär som cd-skatt och kassett-skatt. Har nåt med STIM att göra tror jag.
Fördelen med att låta DV-kameran omvandla filmen till digital signal är att det sker i specialhårdvara i kameran. Om man har en kamera av god kvalitet t.ex. Sony, så blir resultatet mycket bra.
Om man vill redigera sin film i datorn skall man ha en råkopia av högsta kvalitet. Det betyder i praktiken en AVI-film i DV-format. Då är filmen komprimerad ca 1:5 vill jag minnas och 1 timme blir ca 13 Gbyte. Då kan man klippa och klistra som man vill utan förluster.
Om man har filmen i nåt MPEG- eller WMV-format i datorn så är den redan hårt komprimerad (med förlust) och resultatet blir inte bra om man börjar redigera en sådan film.
Skilj alltid på två typer av filmformat, lagringsformat och presentationsformat.
I lagringsformatet har men en råkopia (t.ex. DV/AVI) av högsta kvalitet. Den kan man redigera och lagra för framtida behov. Fördel: hög kvalitet och kan redigeras utan förlust. Nackdel: tar mycket plats, men med moderna hårddiskar i Terabyte-storlek spelar det ingen roll. En DVD-R-skiva kostar ca 5-10:- och rymmer ca 20 minuter DV/AVI-film.
I presentationsformatet har man en film som kan spelas upp i en DVD-spelare.
Fördel: Passar i alla DVD-spelare. En DVD rymmer flera timmar film, beroende på kvalitet. Nackdel: Hårt komprimerad med förlust och kan inte redigeras med bra kvalitet.
Det är sorgligt när någon har använt en billig "Kjell Olsson"-dongel och överfört sin gamla VHS-film från bröllopet eller från när barnen var små. Usel kvalitet i nåt MPEG-format som inte kan redigeras och VHS-kassetten är kastad eftersom filmen ju är digitaliserad.
Donglarna kan vara bra för att snabbt få en film i presentationsformat, men tänk på att filmen inte går att redigera med god kvalitet eller lämpar sig för lagring.
Det krävs att DV-kameran har analog ingång, och det har inte alla. Orsaken tror jag är som någon här nämnde att de då betraktas som videoinspelare och beläggs med extra skatt. Ungefär som cd-skatt och kassett-skatt. Har nåt med STIM att göra tror jag.
Fördelen med att låta DV-kameran omvandla filmen till digital signal är att det sker i specialhårdvara i kameran. Om man har en kamera av god kvalitet t.ex. Sony, så blir resultatet mycket bra.
Om man vill redigera sin film i datorn skall man ha en råkopia av högsta kvalitet. Det betyder i praktiken en AVI-film i DV-format. Då är filmen komprimerad ca 1:5 vill jag minnas och 1 timme blir ca 13 Gbyte. Då kan man klippa och klistra som man vill utan förluster.
Om man har filmen i nåt MPEG- eller WMV-format i datorn så är den redan hårt komprimerad (med förlust) och resultatet blir inte bra om man börjar redigera en sådan film.
Skilj alltid på två typer av filmformat, lagringsformat och presentationsformat.
I lagringsformatet har men en råkopia (t.ex. DV/AVI) av högsta kvalitet. Den kan man redigera och lagra för framtida behov. Fördel: hög kvalitet och kan redigeras utan förlust. Nackdel: tar mycket plats, men med moderna hårddiskar i Terabyte-storlek spelar det ingen roll. En DVD-R-skiva kostar ca 5-10:- och rymmer ca 20 minuter DV/AVI-film.
I presentationsformatet har man en film som kan spelas upp i en DVD-spelare.
Fördel: Passar i alla DVD-spelare. En DVD rymmer flera timmar film, beroende på kvalitet. Nackdel: Hårt komprimerad med förlust och kan inte redigeras med bra kvalitet.
Det är sorgligt när någon har använt en billig "Kjell Olsson"-dongel och överfört sin gamla VHS-film från bröllopet eller från när barnen var små. Usel kvalitet i nåt MPEG-format som inte kan redigeras och VHS-kassetten är kastad eftersom filmen ju är digitaliserad.
Donglarna kan vara bra för att snabbt få en film i presentationsformat, men tänk på att filmen inte går att redigera med god kvalitet eller lämpar sig för lagring.
Instämmer att hårddiskar mm är billigt. MEN om man har mycket film så blir det ändå mycket data om man ska lagra/hantera filmen så som den kommer från kameran. Bättre är väl då att komprimera den med någon bra codec, typ H264 mm till en .Mkv-fil? Då kan ju presentations- och lagringsfilen vara samma...
Någon som har utrett detta kanske kan bekräfta och ge handfasta tips om mjukvaror?
När det gäller DV-kameror skulle jag gärna korttishyra en kamera en vecka eller två om slutresultatet blir bättre än med VHS och dongel, och särskilt om det är någorlunda enkelt förfarande - dvs. koppla in spela upp/fånga. Nån som hyrt utrustning och kan tipsa?
Någon som har utrett detta kanske kan bekräfta och ge handfasta tips om mjukvaror?
När det gäller DV-kameror skulle jag gärna korttishyra en kamera en vecka eller två om slutresultatet blir bättre än med VHS och dongel, och särskilt om det är någorlunda enkelt förfarande - dvs. koppla in spela upp/fånga. Nån som hyrt utrustning och kan tipsa?