T
Tompafix: Som jag sa det vet nog bara den som gjorde takstolarna. Men det kan ju vara som du skrev att stödbenen skulle sitta där. Men de ramverkstakstolar jag sett så brukar stödbenen vara lodräta om det är det yttersta mot rummet.
3 svar · 1,2k läst
·
S
Spikrätaren: En skorstensplåt anpassad för nya(?) taket är nödvändigt i ditt fall. Det är ju max 10mm pålägg på andra pannraden uppifrån! Läktavsåndet kan man också fundera över, ser ju ut som näst sista raden har väldigt liten blottad yta. Du har en trasig panna i vecket. Kanske du skulle låta besiktiga taket ifall taket har fler brister.
15 svar · 2,3k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Kan vara kalk från byggår
1 svar · 1,6k läst
·
S
Stefanhallgren: [citat] Duken är dragen över vissa balkar. Låter som jag bör ta in någon som besiktigar arbetet. Kanske fanns en tanke med alla lösull? [/QUOTE] [citat] Dragen över de flesta balkar, men inte alla. Låter som jag bör ta in en oberoende besiktningsman för att kontrollera arbetet. Lite jobbigt med all lösull bara...
6 svar · 2,1k läst
·
T
TheGame: [citat] Ja jag har satt innertak i ett helt hus men det var bara slät gips så jag har inte erfarenhet av olika typer :)
19 svar · 3,9k läst
·
T
Tjorloff: Hej alla! Vi bor i ett hus från tidigt 1900-tal där vi ska lägga om taket nästa vår. Vi har ett tornrum där det tidigare varit en uteplats ovanpå och vi tänker återställa denna. Tanken har dock slagit mig att man i samband med takbytet skulle ta bort delar av befintligt tak och göra en uteplats nedanför den ursprungliga. Isåfall skulle vi satt skjutpartier till höger på bilden
0 svar · 1,1k läst
·
plåtrickard
plåtrickard: Så länge man är medveten om att det inte är jämförbart med en dubbelfalsad bandtäckning så ser jag inga problem med materialet. Men många säljer in det som likvärdigt.jag skulle jämföra det med trp.
16 svar · 2,8k läst
·
Störstmjölken
Störstmjölken: Härligt!
24 svar · 3,0k läst
·
J
johanfl: Har lagt från https://falsat.se/ för några år sedan. Om jag kommer ihåg (och känner mig själv) rätt så var det rätt pris plus att det krävde minst jobb med omvik runt takfotsplåten (det var redan gjort), nu kanske alla klickfals har samma koncept.
5 svar · 2,5k läst
K
Karlssonede: Hej, Jag har byggt en vägg och skall komplettera den väggen med lister likt de andra väggarna. Men jag har svårt att finna samma modell som redan sitter uppe. Därför undrar jag om någon här har koll på vart jag kan finna en Skugglist lik bilden som är 55mm Tack på förhand //Niklas
0 svar · 901 läst
·
G
GustavSt: Tack för svaren! Blir nog för stort projekt mot vad vi tänkt. Får nog nöja oss med takkupor. Möjligen om framtiden håller en tillbyggnad för att få mer yta
7 svar · 3,9k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] AMA hus rekomenderar minst 1:10 lutning vilket landar strax under 6⁰ för dubbelfalsad plåt. Det finns en ytterligare rekomendation för tak helt utan hinder (vinklar, skorstenar, vägganslutningar osv) på knappt 4⁰ men jag vet inte vars den kommer ifrån. Man brukar säga att säkerhetsregler alltid är skrivna i blod och man kan nog översätta det på något sätt i hur AMA:s
65 svar · 25,8k läst
·
H
Han nya husägaren: Utomhusbilden är lånad.
1 svar · 1,1k läst
·
C
Craftboy: Jag kapade bort de gamla med multiverktyg och satte upp nya.
9 svar · 4,3k läst
·
E
egge80: Är det då isolering med vindskydd monterat? Detta bör ju funka , tyngdlagen gör ju så att det blir en luftspalt , med det är inte det vanligaste sättet ,normalt monterarman en masonit med läkt mellan råspont och isolering för att säkerställa luftspalten! Lösull ville de inte använda då eller av någon anledning? Grannen skall du inte lyssna så jättemycket på, insektsnät skall
2 svar · 5,7k läst
·
D
Danne213: Plåt typ falsat är bra! Tegel/betongpannor är fint det med, men kolla först om takstolar orkar med det då vikten ökar.
7 svar · 2,8k läst
·
F
fribygg: [citat] Jag tycker att även tunnare plåt är användbart ibland, man kan välja efter behov och plånbok tycker jag. Till "carporten" för traktorn fick Byggmax 0,4mm plåt utan varken kondensväv eller annat undertak duga, det gör inget om det dånar eller droppar nån gång om året där och ingen har heller anledning att gå på taket då skorsten helt naturligt saknas så risken för
4 svar · 4,3k läst
S
Stensson11: [citat] Flytta åtminstone den sista nockpannan lite…
7 svar · 3,5k läst
·
C
chsu0709: [citat] Lösull då helt klart! Det är som sagt ett last gammalt tak på den äldre delen och det ser ut som att de inte bytte råsponten när det bytte taket senast, alltså måste de ha förstärkt takstolarna inifrån, vilket verkar konstigt dock? De kan väl inte ha tagit bort den och lagt tillbaka samma? Kan i samband med det nästan förmoda att taket inte är helt rakt. Hur går man
6 svar · 1,4k läst
J
Jobz: Tackar ödmjukast för era svar. Det känns som ett varmt välkomnade till huslivet och forumet. "Nyköpar-oro" var en bra term och den diagnosen har jag nog allt. Jag tänkte mig nog att panelen skulle vara tät och det därmed var något fel när material bakom blivit blött. Men snarare är det alltså så att denna vindpapp är där just för att panelen inte i sin konstruktion är tät?
3 svar · 1,9k läst
·
plåtrickard
plåtrickard: Vanlig galvad perforerad plåt troligen fågelskydd
1 svar · 1,8k läst
·
D
Daniel 109: Man kan ju utan problem göra en gemensam upphandling även utan gemensamhetsanläggning.
25 svar · 3,0k läst
Farstatjej90
Farstatjej90: [citat] Till sist försvinner vi alla men jag hade inte valt en metod som gör att det luktar muslik under tiden jag är kvar.
90 svar · 20,6k läst
·
K
Krassegrand: Ny papp är lagd i somras..
2 svar · 2,8k läst
T
tophee: [citat] Om förra ägaren hade problem med mögel utan plywood så skulle jag nog inte lägga på plywood. Det låter som en "recipe for disaster". Vill dock påpeka att det inte är själva värmen som förorsaker mögeln utan fuktigheten. Ni har alltså tydligen ingen ångspärr och jag gissar att det är det som skulle behöva åtgärdas innan du kan lägga in golv på vinden. När ingen
13 svar · 18,6k läst
·
D
David L: Bärläkten är parallell mot nock och takfot. Det är gavlar/vindskivor som blev lite sneda. Nu i efterhand så hade det nog varit bäst att kapat råsponten exakt 90 grader, trodde inte det skulle spela så stor roll om jag följde gavelns panel istället. Jag testar att lägga pannorna rakt mot vindskiva, förhoppningsvis går det att jämna ut hyfsat med pannornas justermån över takets
4 svar · 2,6k läst
H
Hybro: Du kan ju muntra upp det hela och fråga om det var i vinstsyfte de gick ned i dimension.
21 svar · 5,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.