Vi har fått en skada i ett innertak gjort av Tretex skivor pga tappat verktyg när vi har hållit på med den utrivna ovanvåningen och problemet är att detta taket är gjort på den tiden när byggskivor gjordes i tum och fot så skivan är 122 cm bred och ersättningen är 120 cm bred.
Tanken är att kapa ur en 120cm bred del och lägga in en ny bit och då kommer problemet, hur dölja skarvarna?

Ett sätt att dölja skarvar i tretex-tak är med foglister.

Annars kanske det fungerar med skarvremsor och takduk?

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Ett sätt att dölja skarvar i tretex-tak är med foglister.

Annars kanske det fungerar med skarvremsor och takduk?
I detta fallet så är den trasiga takskivan 122 x ca 270 så tanken är att kapa ur en mellanbit och sätta dit en ny på tvären så det skulle nog se skumt ut med foglister om man inte sätter på samtliga delar.
Något sådant är mina funderingar, vilken typ av skarvremsor och vad är takduk?

Ja, jo, om man foglistar så behöver hela taket listas så det ser symmetriskt och tilltalande ut.

Jag tänker att det skulle kanske kunna fungera med pappremsor avsedda för spackling som skarvremsor, (men utan spackel). Problemet med skarvremsor är egentligen likartat med lister iom att det syns tydligt på strukturen att det är skarvar så man behöver täcka hela taket om det ska se likartat ut. Därav tanken på takduk. Microlit är en modern variant och även glasfiberväv har jag sett. Annars traditionell takpapp/spännpapp som dock inte kan spikas fast utan får klistras som de andra. Typ taktapet.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Ja, jo, om man foglistar så behöver hela taket listas så det ser symmetriskt och tilltalande ut.

Jag tänker att det skulle kanske kunna fungera med pappremsor avsedda för spackling som skarvremsor, (men utan spackel). Problemet med skarvremsor är egentligen likartat med lister iom att det syns tydligt på strukturen att det är skarvar så man behöver täcka hela taket om det ska se likartat ut. Därav tanken på takduk. Microlit är en modern variant och även glasfiberväv har jag sett. Annars traditionell takpapp/spännpapp som dock inte kan spikas fast utan får klistras som de andra. Typ taktapet.
Jag ska kolla med den lokala bygghandlaren om de har några lister som är lika de som sitter mellan skivorna, att tapetsera hela taket med väv blir nog tyvärr mera jobb än att byta mot 20m² modern takpanel.

Allt beror såklart på vilken stil man gillar. Annars är tretex bra. Det ger en trevlig akustik.

Oldboy Oldboy skrev:
Allt beror såklart på vilken stil man gillar. Annars är tretex bra. Det ger en trevlig akustik.
Detta sattes nog upp för att det var enkelt och billigt, uppsatt på den tiden när man tillverkade skivorna i fot och tum.

blackarrow blackarrow skrev:
1220 mm bred tretex finns, men inte l längden du önskar. Tex
[länk]

Jag har aldrig sett ett tretextak.
Hur har man gjort med skarvarna?
Man har satt lister över, ska se om jag kan fixa en bild senare.

blackarrow blackarrow skrev:
1220 mm bred tretex finns, men inte l längden du önskar. Tex
[länk]

Jag har aldrig sett ett tretextak.
Hur har man gjort med skarvarna?
Här kommer ett par bilder, den första är på en orörd del av det skadade taket, den andra är på den delvis reparerade skadan och den tredje är på ett annat tak i huset där man har gjort rutor istället för bara tvärgående lister.

Vit tak med brun list, några svarta märken, staplade kartonger i höger hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett innertak under reparation eller renovering med synlig spackel och ommålad yta.
Skapa konto

Tak med sprickor, takplattor, konstverk på väggen, inomhus.
Skapa konto

Så brukar det kunna se ut med listtäckning, ja.

Listerna kan man ju välja precis som man vill. Smala eller breda, profilerade eller inte. Det går även fint att sätta vilka brädor eller reglar som helst. T ex fasadbrädor som man fasar kanterna på, och hyvlar om de inte har tre släta sidor. Glespanel fungerar också. Osv, osv. Enda kravet är att det finns något att spika/skruva i, såsom helst ett redigt råspontstak under tretexen.

Oldboy Oldboy skrev:
Så brukar det kunna se ut med listtäckning, ja.

Listerna kan man ju välja precis som man vill. Smala eller breda, profilerade eller inte. Det går även fint att sätta vilka brädor eller reglar som helst. T ex fasadbrädor som man fasar kanterna på, och hyvlar om de inte har tre släta sidor. Glespanel fungerar också. Osv, osv. Enda kravet är att det finns något att spika/skruva i, såsom helst ett redigt råspontstak under tretexen.
När detta byggdes så var det synliga takbjälkar med ett brädgolv ovanpå som var vindsgolvet men under de senaste 150 åren så har de olika invånarna satt sin prägel på huset och nu är det vår tur och vi låter helst det som är helt och funkar vara kvar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.