Tak & Vind
d..s..: [citat] Känns lite kallt typ. Svårt att känna eftersom det drar kall luft från den oinredda vinden. Jag fotade ventilationsrören ovanför på vinden: De ser ut som att de hadt vatten på sig. Vet inte om det kan vara kondens. Ser u Tort ut ofanför på taket.
Grejhojta: Behövde inga argument för att få en plåthuv. Takfirmans offertansvarige medgav direkt att det inte var rätt utfört. Åtgärdades dagen efter
Sommarlovet: [citat] Jag har kontakt med en konstruktör :) Vill bara bolla lite ideer innan jag blandar in honom, han är inte gratis precis. :P
Peder Swart: [citat] Tror det är papp under, ska höra med förra ägaren. Huset är byggt -58 och taket är original. Det är lertegel.
PNO: Det ser ut som om man gjort en lagning med begagnade ställningsplank eller något sådant. Ställningsplank och annat obehandlat virke utomhus brukar få den där grå färgen, men virke inomhus brukar inte få det. Det ser ut som om det runnit vit färg på den sista bilden, men rinningen går åt fel håll, så är därför tror jag att det är begagnat virke som fått färg på sig tidigare.
KalleKe: Jag kör några fällor i en klunga på vinden, jag har en kamera som filmar dom så jag vet när jag skall tömma dom 😂 på samma kamera kan jag också se när problemet börjar för säsongen och om jag behöver justera betet
hempularen: [citat] Råsponten är 20mm tjock, trall är 22 eller 28mm (finns iofs ännu tjockare, men det skulle se konstigt ut på den lilla ytan). Men trallen behöver en skruvregel, som oftast är en tvärgående trallbräda. Så totala trallkonstruktinen blir 44 - 56mm tjock. Plåten bygger "inget", men räkna 5 - 10 mm. Så i värsta fall borde det bli 14 mm kvar av de 100 som är nu. Men kanske mest
HLindroth: Spännande! Hur långt har ni kommit? Har du några tips om vem man skall börja med att kontakta? snickare, byggkonstruktör, arkitekt, kommunen? 😊
David L: Hej, vi lade råspont och underlagsduk T tak domo prima i somras, nu när vi har satt bärläkten ser man att duken på några ställen ser rätt sliten ut, efter att det trampats runt på den i höstrusket. Behöver man göra något åt detta innan vi lägger takpannorna eller duger det som det är? [bild] [bild]
BirgitS: Det kan vara bra att tänka på att den typen av vindar med fackverkstakstolar normalt inte är dimensionerade för någon last på vinden alls. Det kan behövas förstärkningar redan pga. det som redan finns där.
santos: [citat] Jo förr eller senare dör du, då kommer du fråga dig var det värt det? Knappast, har själv legat på 300 övertidstimmar om året i ett flertal år. Jobbar idag knappt ens 35h. Har mer tid med familjen, lönen går mer än väl att leva på.
ZipLock: Ett enplans hus med kallvind där det finns lite påväxt. Om man i alla fall ska byta ett innertak, finns det någon vinst med att lägga in plastfolie ovanför innertaket för att minska fukten nedifrån?
Emmle: Hej! Vi bor i ett hus med självdrag, 2 våningar och kallvind. På övervåningen har man som ni ser gipsskivor i taket sedan isolering och därefter kommer golvet på vinden. Alltså ingen ångspärr. Vi upplever att det kommer ner mycket damm från vinden, blir dragit, och varmt/kallt beroende på årstid. Vi har ingen bygg erfarenhet själva men funderar på om vi skulle kunna täcka taket
Mikipedia: Å bort med huven alltså om du följer min beskrivning😃
ricebridge: En billig fuktmätare (hygrometer) som du köper på något av våra vanligaste gubbdagis kan snabbt ge besked om där är fukt i träet (och förhoppningsvis därefter god nattsömn). Kan varmt rekommenderas.
placerej: Gammal tråd, men tänkte bidra med ett tips ifall någon annan skulle ha samma problem och hitta tråden. Efter att ha testat lite olika lösningar som fungerat olika dåligt (diverse ljudisoleringsmaterial och produkter), testade jag att köpa en bakmatta i silikon (närmare bestämt den från Gastromax) och vira ihop och trycka in i kröken. Det har fungerat bra. Det tar inte bort ljudet helt
plåtrickard: Skulle nog säga ja på den.. Har aldrig sett eller monterat på iallafall 30 år...
Mappe99: Är det pannor idag? En kompis stod inför samma situation. Sluta med att dem tvätt och måla befintliga pannor med mycket gott resultat. Är verkligen ingen bygg expert men upp byggnaden på erat tak idag håller förmodligen inte rätt standard vid t.ex en besiktning? Och då bara lägga nya pannor måste ju vara endast estetisk och ingen direkt förbättring? // Martin
AG A: Det var bland det fulaste jag sett. Det är möjligt att det kanske inte längre går att utbilda den här generationen människor. Men så jäkla svårt att forma en plåt, är det inte. Kan man inte forma en plåt, till att likna en betongpanna, måste man ha tummen mitt i handen. Ta dit en "riktig" plåtslagare, och låt honom titta på det. Det där får du inte betala för.
-MH-: Plåtisen hade rostfria skruv med fyrkants skalle, så det fick bli det.
Demmpa: [citat] Om man hamnar uppåner eller inte har inget med om man är nära en vägg eller inte utan det hänger på var fästpunkten på selen är. Är fästpunkten i höjd med höft/navel så är risken överhängande att man hamnar uppåner. När säkerhetsselen gör nutta vid tex takarbete så är personen sällan stående lodrätt upp, utan mer i horisontellt läge. Men när selen gör nytta
Düsseldorff: [citat] [citat] Det där är inte "en del mossa", det är en halv skog.