Hej, jag funderar på att sätta in vindslucka i mitt Älvsbyhus model Ymer från 2007.
Men jag blir inte klok på hur innertaket hålls upp. Det verkar som att takstolarna är ”över” all isolering och innertak.
Under takstolen är spånskiva, under den isolering. Sen innnertaket fäst i ett gäng råspont. Men råsponten och innertak måste ju bäras av något?
Kan dessa bära upp någon ytterligare regel?
Hade ni ändå byggt en konstruktion där vindslucka fäster i talstolen? Blir ju en väldigt djup ”låda”
Men jag blir inte klok på hur innertaket hålls upp. Det verkar som att takstolarna är ”över” all isolering och innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under takstolen är spånskiva, under den isolering. Sen innnertaket fäst i ett gäng råspont. Men råsponten och innertak måste ju bäras av något?
Logga in
Skapa konto
Kan dessa bära upp någon ytterligare regel?
Logga in
Skapa konto
Hade ni ändå byggt en konstruktion där vindslucka fäster i talstolen? Blir ju en väldigt djup ”låda”
Söker man på youtube efter klipp där man reser Älvsbyhus så verkar ju läkten till innertaken sitta i ett självbärande bjälklag, med rejäla balkar i samma riktning som husets kortsida. Åtminstone en balk/regel på var sida om varje husmodul. Sen ställs takstolarna ovanpå detta.
Om det sedan finns ytterligare balkar i varje modul borde du ju kunna maila och fråga älvsbyhus om. De fästpunkter med gängstång och plåtar som du hittat borde vara en god indikation. På vinden borde du också se var skarvarna mellan modulerna sitter
Se. t.ex:
Om det sedan finns ytterligare balkar i varje modul borde du ju kunna maila och fråga älvsbyhus om. De fästpunkter med gängstång och plåtar som du hittat borde vara en god indikation. På vinden borde du också se var skarvarna mellan modulerna sitter
Se. t.ex:
Hej. Lyckades du med vindslucka ? Har tänkt sätta lucka i ett Älvsbyhus Tyr från 1995 o har inte heller ritningar. Tacksam för info om lönt o börja på det.M mooyoo skrev:
Det gick kalas. Mellan spånskivorna på vinden och innertak går ett regelverk som man kan bygga ramen i för vindsluckan.B Blauvinge skrev:
Logga in
Skapa konto
Det som tog mest tid var att räkna ut var reglarna gick i förhållande till var man vill ha luckan.
Sen var de bara såga upp. Och bygga ramen. Lite klydd med att rör för el gick lite kors o tvärs. Hade otur och fick skarva om 2 ledningar för el till belysning och uttag med en elektriker.
Logga in
Skapa konto
Färdiga resultatet
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fint. Tack då vet jag vad som väntar 👍M mooyoo skrev:Det gick kalas. Mellan spånskivorna på vinden och innertak går ett regelverk som man kan bygga ramen i för vindsluckan.
[bild]
Det som tog mest tid var att räkna ut var reglarna gick i förhållande till var man vill ha luckan.
Sen var de bara såga upp. Och bygga ramen. Lite klydd med att rör för el gick lite kors o tvärs. Hade otur och fick skarva om 2 ledningar för el till belysning och uttag med en elektriker.
[bild]
Färdiga resultatet
[bild]
[bild]
Klicka här för att svara