Hej, jag funderar på att sätta in vindslucka i mitt Älvsbyhus model Ymer från 2007.

Men jag blir inte klok på hur innertaket hålls upp. Det verkar som att takstolarna är ”över” all isolering och innertak.
Vind med träbjälkar, isolering, synliga sparrar, lite ljusinsläpp. Oinredd, opolerad yta, konstruktion synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under takstolen är spånskiva, under den isolering. Sen innnertaket fäst i ett gäng råspont. Men råsponten och innertak måste ju bäras av något?
Öppning i vägg visar isolering och rör, med synlig damm och spindelväv.
Skapa konto

Kan dessa bära upp någon ytterligare regel?
Vindbjälklag med stenar för stöd, trä och isoleringsmaterial, rörmokarverktyg, osammanhängande byggnadsstruktur.
Skapa konto

Hade ni ändå byggt en konstruktion där vindslucka fäster i talstolen? Blir ju en väldigt djup ”låda”

Man får inte med några ritningar till Älvsbyhusen?

K Kane skrev:
Man får inte med några ritningar till Älvsbyhusen?
Jag är inte första ägaren så inte säkert jag har alla ritningar. Den pärm jag ärvt över visar inga tydliga ritningar över konstruktionen tyvärr

kolla med kommunens bygglovsarkiv

• Gilla
Gladsheim
  • Laddar…
Söker man på youtube efter klipp där man reser Älvsbyhus så verkar ju läkten till innertaken sitta i ett självbärande bjälklag, med rejäla balkar i samma riktning som husets kortsida. Åtminstone en balk/regel på var sida om varje husmodul. Sen ställs takstolarna ovanpå detta.

Om det sedan finns ytterligare balkar i varje modul borde du ju kunna maila och fråga älvsbyhus om. De fästpunkter med gängstång och plåtar som du hittat borde vara en god indikation. På vinden borde du också se var skarvarna mellan modulerna sitter

Se. t.ex:

M mooyoo skrev:
Jag är inte första ägaren så inte säkert jag har alla ritningar. Den pärm jag ärvt över visar inga tydliga ritningar över konstruktionen tyvärr
Hej. Lyckades du med vindslucka ? Har tänkt sätta lucka i ett Älvsbyhus Tyr från 1995 o har inte heller ritningar. Tacksam för info om lönt o börja på det.

B Blauvinge skrev:
Hej. Lyckades du med vindslucka ? Har tänkt sätta lucka i ett Älvsbyhus Tyr från 1995 o har inte heller ritningar. Tacksam för info om lönt o börja på det.
Det gick kalas. Mellan spånskivorna på vinden och innertak går ett regelverk som man kan bygga ramen i för vindsluckan.
Öppet isolerat takutrymme med träreglar och synlig glasullsisolering. Oavslutat byggprojekt eller renovering pågår.
Skapa konto

Det som tog mest tid var att räkna ut var reglarna gick i förhållande till var man vill ha luckan.

Sen var de bara såga upp. Och bygga ramen. Lite klydd med att rör för el gick lite kors o tvärs. Hade otur och fick skarva om 2 ledningar för el till belysning och uttag med en elektriker.
Vind med isolering, träbjälkar, ventilationsrör, och arbetsmaterial syns. Oredigerad, kaotisk byggmiljö.
Skapa konto

Färdiga resultatet
Inbyggd utdragbar stege i ett garderobsutrymme leder upp till en vind eller loft. Dagsljus syns ovanifrån.
Skapa konto

Tak med infälld belysning, hyllor med förvaringsboxar och böcker, vit vägg.
Skapa konto

M mooyoo skrev:
Det gick kalas. Mellan spånskivorna på vinden och innertak går ett regelverk som man kan bygga ramen i för vindsluckan.
[bild]

Det som tog mest tid var att räkna ut var reglarna gick i förhållande till var man vill ha luckan.

Sen var de bara såga upp. Och bygga ramen. Lite klydd med att rör för el gick lite kors o tvärs. Hade otur och fick skarva om 2 ledningar för el till belysning och uttag med en elektriker.
[bild]

Färdiga resultatet
[bild]
[bild]
Fint. Tack då vet jag vad som väntar 👍

Förresten, har du en bild hur det ser ut uppe på vinden om du lagt golv eller … . Jag är lite osäker hur ska ha det själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.