H
Hybro: [citat] Går väl att skita i det, och ta ev följder senare. Tydligen många som inte lägger ned tillräckligt arbete. För om så vore skulle det skrivas 50 % mindre på forum som detta. - Jag har inte upptäckt något illavarslande eller fel som jag inte såg innan jag skrev på köpekontraktet för snart 30 år sedan. För att anknyta till tråden, så hade jag tills för 2 år sedan
45 svar · 13,1k läst
·
H
Hybro: Läcker TS tak än?
50 svar · 8,1k läst
·
S
Storsnickarn71: [citat] Har själv just provat ett trätak som jag köpte på Optimera, Det heter "Premiuceiling". Resultatet blev ett helt slätt tak, utan att jag behövde spackla.Otroligt nöjd!
5 svar · 5,5k läst
·
N
Natalie0101: Hej! Såg denna tråd och undrar hur du gjorde med detta? Har likadant tak i min lgh nämligen
1 svar · 3,3k läst
·
Rickard.
Rickard.: Värt att tänka på är att vindar normalt inte byggs för att tåla mer än sin egen vikt egentligen. Jag har för mig jag läst 50kg/m2 som standard någonstans men är inte helt säker, lättare förvaring är såklart lungt ur den synpunkten men verkstad vet jag inte. Vind är att jämföra med utomhus under tak så verktyg känsliga för rost kan absolut rosta en aning om det vill sig illa.
1 svar · 1,8k läst
·
H
Hybro: Släng över några presenningar. Fäst Några billiga linor över det hela, så inte presenningarna lyfts upp av vinden och blir som Hubba Bubba.
5 svar · 1,1k läst
B
Blazter: Tack alla!
14 svar · 1,6k läst
·
B
14 svar · 1,6k läst
·
Larchii
Larchii: Hej! Vi håller på med renovering av en sommarstuga från slutet av 40-talet på norska västkusten (Nordmöre). Det gamla innertaket med kallvind har rivits och stadgats upp av snickare. Tanken är att bygga en snedtaklösning och isolera upp till nock där köket ska bli (byggas på så det blir ca 35cm isolering i taket). Yttertaket är omgjort ca 2017 av snickare, mer än så visste inte
0 svar · 1,8k läst
·
E
egge80: Kör du en premodul , fullisolerad som man har när man går ut genom taket så gäller 5 cm till brännbart så man inte snålar med schaktet. Sen kan man gå in på respektive kamin modell och se tilluft kontra rökkanal hamnar sinsemellan så schaktet hamnar rätt , går alltså inte att gå efter tilluften i plattan! Detta schakt är ju egentligen mest för att inte lösullen skall försvinna
4 svar · 2,3k läst
·
L
lilbyggbengt: Jag bygger ett pulpettak på ett budget-attefall som ska ha en ventilationsspalt / luftspaltskiva. Luftspaltskivor finns i cellplast eller wellpapp. Jag antar att anledningen till luftspaltskivor är just för att skapa en luftspalt mellan isolering och taket (råspont). Jag försöker spara pengar. Går det lika bra att använda ståltråd istället för att hålla isoleringen nere och garantera
0 svar · 2,0k läst
Marrebygg1
Marrebygg1: [citat] Tack för svar! Så mycket att tänka på med detta så behöver alla råd jag kan få.
7 svar · 2,5k läst
useless
useless: Stackars sate. Du skulle satt underlagsduk under plåten. Nu kommer du ha problem med kondens som blöter ner takstolarna och det största problemet är inte fujten, utan att du kommer tänka på det varje dag.
9 svar · 3,1k läst
M
martin_skold: Aha. Det låter ju rimligt! Det blir inspektion imorgon :) Tack för input!
77 svar · 30,8k läst
·
Z
Zizhou: Jag har funderat 200 gånger men kommer likförbannat inte på hur jag ska fästa ståndskivan mot anslutande husvägg från min farstukvist. Taket lutar 27 grader och det är uppe i nock jag inte får till det. Plåten ska fräsas in i panelen, sen sätter jag ribborna över en bit på plåten. Så långt är jag med. Men hur fasiken gör jag i nocken? Kan någon vänlig själ visa någon mall,
0 svar · 1,2k läst
J
jonaserik: Ser ut som Planja, lika som mitt. Finns en typ som heter Planja Royal och har en något som gummiyta för att ta bort regnkjud.
1 svar · 1,1k läst
·
FredrikR
FredrikR: [citat] Tätt över nock blev det. Har inte heller efter så pass många år isolerat övervåningen.
6 svar · 15,7k läst
R
Robert Lindskog: [citat] Så om vi säger att jag har knappt 3,5 meter upp till takfoten, är det då godkänt att ha steg de fortsatta 4,5 resterande meterna upp till nock?
6 svar · 2,5k läst
·
plåtrickard
plåtrickard: Ja
1 svar · 2,0k läst
·
P
Anonymiserad 170696: Jag har hittat ett hus som intresserar mej och taket som är eternit måste bytas och jag funderar på ett listtäckt tak och funderingen är då, är det samma underlagspapp som när man har takpannor? Huset är egentligen ett halvt hus dvs en halv länga och då kan man bara ha ventilation i en gavel och om man väljer ett listtäckt tak så känns det för min del att luftspalt i kombo med en
0 svar · 939 läst
Mats-S
Mats-S: [citat] Oljehärdad masonite fungerar alldeles utmärkt om man gör det korrekt. Råspont är ingen garanti för att det skulle bli bättre funktionellt sett, men det är ju bekvämare när man läktar och lägger teglet. Mitt tak är 40 år gammalt, betongpannor med underliggande oljehärdad masonit. Gjorde en mycket grundlig seriös inspektion innan jag la på solpaneler på det. Taket var
2 svar · 2,1k läst
wildeside
wildeside: Man får väl hoppas att det inte rinner vatten under takpannorna om det blir nytt tak.
4 svar · 1,2k läst
·
useless
useless: Varför höra med försäkringsbolaget? Är det inte bättre att ringa en takfirma? Försäkringen är ju inte till för att bekosta normalt underhåll och reparationer.
3 svar · 931 läst
·
Manganbangan
Manganbangan: [citat] Var det läckage genom taket på ventilationen eller har ni bytt och missat att täta genom ångspärren? =Kondens
4 svar · 1,2k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Såg inte ut som ngt man behöver ta tag i, nu iaf. Obehandlat virke kan få lite "fläckar" efter att ha varit utsatta för uteluft en tid. Så länge det inte växer till snabbt skulle jag inte oroa mig. Kan ju vara lokalt också just på ett par ställen om det tex kommit lite organiskt material just där när det byggdes osv. Det viktiga är inte heller fläckarna i sig, utan om det
7 svar · 2,0k läst
·
R
Rolund83: [citat] ahh du menar så. Ja. Precis nedanfør husen är det trall vid båda husen så inte så myket plats att gräva direkt. Funderar nu om man bara ska flytta stupröret så det går ned på andra sidan av huset och placera en regntunna där. Slipper man hela problemert kanske.
4 svar · 966 läst
·
R
Rolle85: Ja då var de därför…
9 svar · 3,2k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Lägg ut bilder från vinden.
3 svar · 914 läst
I
ivarssonivar: ser ut som det kan va Plannjas https://www.plannja.se/proffskunder/platslageri/produkter/taksakerhet/snorasskydd
2 svar · 1,2k läst
·
A
AndersS: Med en sådan vind skulle jag inte dra något utvändigt. Man gå upp i rummet med utrustning där kablar ansluts, genom taket och upp på vind. Ännu snyggare är om man kan ta sig upp från golvlist i en innervägg som oftast saknar isokering. Kräver ju lite mätande men inte omöjligt.
6 svar · 1,6k läst
·
Lexington
Lexington: Exempel https://www.tjb.se/produkt/skorstenstatning eller http://www.nordicheating.se/produkter/tillbehoer/tillbehoer-kamin-skorsten/aluminiumtejp,-50-m.aspx
1 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.