Hej, till min förtjusning såg jag idag att vi fått vattenskadat garagetak, då det kom vatten från innertaket. Små dropp.
Men min fråga är då vad jag måste göra och i vilken ordning?
Detta är naturligtvis ett platt riskkonstruktionstak, så jag tänker att jag först bör täcka ovansidan på något vis utifall det kommer mer snö/regn, nu med all regn är ju taket nästan rent, så kanske man slipper mycket mer vatten in i huset i alla fall. Samtidigt som det är svårt att veta vart vattnet läcker in, då det kan rinna en bit.
Men är det någon med kunskap om sånt här som kan delge hur jag går till väga nu?
Väldigt tacksam för hjälp
/Per
Men min fråga är då vad jag måste göra och i vilken ordning?
Detta är naturligtvis ett platt riskkonstruktionstak, så jag tänker att jag först bör täcka ovansidan på något vis utifall det kommer mer snö/regn, nu med all regn är ju taket nästan rent, så kanske man slipper mycket mer vatten in i huset i alla fall. Samtidigt som det är svårt att veta vart vattnet läcker in, då det kan rinna en bit.
Men är det någon med kunskap om sånt här som kan delge hur jag går till väga nu?
Väldigt tacksam för hjälp
/Per
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 413 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 413 inlägg
Är det ett "vanligt tak" med hängrännan osv kan du köpa en billig lättviktspressening och lägga fast med något tungt.
Är det ett varmgarage med isolering och sånt kan det vara klokt att öppna upp och försöka få bort blöt isolering.
Är det ett varmgarage med isolering och sånt kan det vara klokt att öppna upp och försöka få bort blöt isolering.
Har nu öppnat upp och tagit bort isoleringen, den var ju genomblöt där läckaget kom, men isoleringen som ligger bredvid i de andra regelfacken ser ju inte fuktiga ut, men känns lite fuktiga på ytan, men har stor luftspalt ovan. Måste man ta bort även denna eller torkar det upp? Eller riskerar att få mögelpåväxt?
Klicka här för att svara
