Tak & Vind
Testarn: Vi har ett hus från -57 och där var råspont spikat direkt mot underramen på takstolen och på det låg papp och kutterspån. I rummen var det vävspänt tak, dvs det satt en klyvd råspont runt rummet och på den var det spikat en juteväv och sen på det var det klistrat papp som var målad. Eftersom väven var spänd från vägg till vägg så doldes en del av hur ojämnt det var. När jag
jonaserik: [citat] Bra varning vet om det men missade helt det. Och gärna då med en trapetskrok i en stadig regel i taket och ett spännband som håller i pipan så den inte kan falla ner. Normalt som sägs så står dom på en kamin och nu kanske hänger i några sidofästen bara.
Jonatan79: Finns musband monterat under panel mot mark? Du får locka den/de med mat en bit bort från huset och några fällor. Tur att en man inte kan bli musrädd…
roofius: [citat] Det är snyggt med grönt sedumtak som det heter . det är dessutom underhållsfritt och bra för miljön då det renar regnvattnet innan det når avlopp . Hur stort är ditt tak ? Bilder på min blogg från ett litet sedumtak vi gjorde 2021 https://www.petteri.se/sista-sedumtaket-for-i-ar/
jono0911: Jag håller just nu på att byta tak och har anlitat en firma för detta. Bytet involverar rivning av allt befintligt tak, förutom takstolar i princip. Sedan på med ny råspont mm. Tyvärr har det av olika anledningar blivit så att jag inte känner att jag kan lita på entreprenören och blev därför rekommenderad att anlita en besiktningsman för både tätskikt och slutbesiktning. Sagt och
jonaserik: Varför så grovt, räcker med 45X95 och ett stöd på mitten ner. Tänker du att det ska bli golv mellan stolarna med så blir en regel som hela vägen mellan kortbenen. Använd byggvinkler så ligger reglarna bra på dom. Sen det med spån, ser ut att vara 1200 mm mellan stolarna, spån är 1200 mm på längden och kanske inte räcker fram för att få fast och bära. Går det bra att få upp
AG A: [citat] Om det inte bara är ett avtal som säger att de ska komma dit och jobba ibland. Så måste de ha ett avtal som säger att de INTE ska göra det som är ogjort/fel. Vad gäller målning, kan de klara sig beroende på offert/avtal. Men o övrigt kommer de få det mycket svårt, för att inte säga omöjligt att hävda, att de fullgjort sitt jobb.
roofius: du kan ha en arbetsplatform = en snutt gångbrygga bakom skorsten o sen bara stege upp till den . samt ett glidskydd för stege längst ner . går o få till snyggt på även listtäckning börja med att ta allt i svart färg
Isakare: [citat] Viktigt är att göra en sling neråt innan man går upp i kontakten så inte vatten följer kabeln in i kontakten, utan droppar av först, men det där kan ju elektrikern.
haikopaiko: [citat] Ok, en ventil på varje gavel då menar du? Uppe och i kattvindarna, den ena kattvinden löper bara 2/3 av huset, en trapp går upp vid ena sidan. Om jag kör cellulosa isolering, icell motsvarande, så skall jag inte ha plast förstår jag rätt då?
roofius: omöjligt att säga med mer information och en bild på taket, skulle jag kunna få se vad som ingår i offerten? men ja som tidigare har nämnt ta offerter från fler? är detta i stockholm?
roofius: som han innan säger försök att samla ihop lite ur hängrännor eller takets lågpunkter, går det inte kan du handla granulat på hink från tex takcentrum. tag sedan en lite gasolbrännare och värm lite på skadorna, häll över rejält med granulat och tramspa till! Klart! det är så vi själva gör om små skrapspår uppstår under arbetets gång.
roofius: [citat] jo men varför har du köpt självtäck om du vill svetsa pappen? köp en svetsbar papp då istället? garanterat bättre resultat än med nån självklistrande variant ändå. ett laternativ kan ju också vara om taket har bra lutning att först lägga taket, sen för syns skulle bara klistra dit pappintäcka lister i efterhand. täthetsmässigt bättre om du arbetar med klisterprodukter
roofius: Givetvis mer lättarbetat på sommaren, men går att utföra ett lika bra arbete i kyla =)
roofius: 1. Jag tycker kostnaden låter väldigt dyr för 15m2 papp med fotplåt. 2. Det är korrekt att en ny fotplåt alltid behöver monteras, då man svetsar fast den nya takpappen i fotplåten, och sitter det en sen tidigare är det mer arbete med att rengöra den från klister/asfalt/bitumen än vad det kostar att sätta en ny. 3. Att räkna om en arbetskostnad i en takoffert till timmar själv blir
roofius: Det är väl en vettig lösning som personen ovanför säger. Köp en hink asfaltsmassa på tex k-rauta. kostar 99kr och torka upp sedan smacka på så det blir en bula bakom huven, helst en v formad kil så vattnet rinner undan.
Jönas: Har haft dessa tre vintrar nu på huset här i sydöstra Sverige nära havsbandet. De funkar fint och gör sitt jobb! Men, och detta måste vägas in i min bedömning, vi har ju ingen snö här längre! Dvs. jag tar risken att dessa inte kommer funka för en vinter med rikliga snömängder, vad som då händer vet jag ej men doser det som låg sannolikhet att nått allvarligt ska ske. för
Norrtull: Som sagt, det va en gissning. En ny Jötul F500 Eco.
Norrtull: Vi har 5-10mm ströläkt, visserligen på lertegel, det blir hemska volymer med löv/barr skräp som fastnar mot takpappen. Rekommenderas icke att snåla på höjden med ströläkten. Vi har klen ströläkt, ser ut som någon list som använts.
bortek: Hej Har ett hus byggd 1968 som inte hat nån vindtrappa. Bars en lucka 50x60cm. Jag brukar ställa ett stege och går upp. Men vill ha en sån yrapoa som man fäller ut. Grejen är att jag hittar inga på marknaden för 50x60 hållet. Finns det inte såna? Säg inte att jag måste ändra hållet då blir det jäkla mycket jobb.
Emonil: [citat] Okey och om ja tar bort tretexten , och bara sätter gips ? Kan det göra någon skillnad om ja ej lägger plast ? Svårt lägga panel på tretexten den är ej helt jämn tyvärr :/
JonathanFlod: [citat] Ska testa med en fläkt och se hur det blir, och försöka få bort den snö som ligger kvar på fönstret också. Tur att det verkar bli varmare kommande vecka. Precis, det får bli till sommaren tänker jag. Har inte sett något läckage när det regnar så förhoppningsvis är det som sämst när det är snö eller nåt.
slinshady: [citat] Tack för ditt svar! Som jag förstår crystal shield så tar det inte bort mögel, utan det ska göra att ny mögel inte tillkommer, pga högt pH-värdet. Men jag håller med dig, man undrar hur länge en strykning håller. Det jag har fått höra är att man ska ta bort eventuellt mögel på vinden så att det inte hittar in i huset och skapar dålig luft inomhus, men det kanske jag
Grymlan: Tack alla för utförliga och lärorika svar! Kanske att vi struntar i råspontbyte i samband med takrenovering och lägger de pengarna på något kul istället 😃
Jala03: [citat] Då kan det vara ett sådant. Tydligen någon form av plast/gummi över nocken som är i sämre skick.