10 634 läst ·
8 svar
11k läst
8 svar
Mansardtak
Avser att lyfta taket och det nya taket blir då ett masardtak med takvinklar 63 resp. 27 grader.
Hur gör man med brytpunkten mellan dessa vinklar, om man tänker lägga på betongtakpannor.
Jag vet att det finns speciella takpannor för mansardtak, men de ska visst vara väldigt dyra. Finns det andra lösningar?
Hur gör man med brytpunkten mellan dessa vinklar, om man tänker lägga på betongtakpannor.
Jag vet att det finns speciella takpannor för mansardtak, men de ska visst vara väldigt dyra. Finns det andra lösningar?
Jag har aldrig sett några speciella pannor för det ändamålet, mina föräldrar har lagt betongpannor på sitt mansardtak och det diskuterades aldrig om några speciella pannor, Örebropannan tillverkar inte heller några sådana, däremot Benders gör det......
Det kan ju vara väldig skillnad i vinkel på olika mansardtak, skulle tro att det bara finns en vinkel på mansardpannan........hmmm
Det kan ju vara väldig skillnad i vinkel på olika mansardtak, skulle tro att det bara finns en vinkel på mansardpannan........hmmm
Jo, Benders har en mansardpanna som man kan beställa i den vinkel man önskar.
Vad dom pannorna skulle kosta kan man själv räkna ut.
Man kanske klarar sig med vanliga takpannor.
Någon i församlingen har säkert mansardtak?
Vad dom pannorna skulle kosta kan man själv räkna ut.
Man kanske klarar sig med vanliga takpannor.
Någon i församlingen har säkert mansardtak?
Jo det finns pannor för mansardtak men det fungerar alldeles utmärkt att lägga vanliga pannor istället. Bara se till att den övre fallets nedersta pannrad nederkant ligger ovanpå det nedre fallets översta pannas ovankant istället för läkt. Gjärna med lite språng. Då kommer brytvinkeln bli helt tät och det blir MYCKET snyggare än med mansardpanna...och billigare.
Hoppas att det gick att begripa...
Ska kolla om jag kan fixa en bild.
Jag återkommer.
Hoppas att det gick att begripa...
Ska kolla om jag kan fixa en bild.
Jag återkommer.
OK.
Få se om det funkar. Har aldrig gjort detta förut.
Lägga upp en bild alltså... (betongpannor har man lagt en del
)

Så har man gjort i alla tider och det är bara forsätta med det. Det blir estetiskt som sagt var.
Det tycker jag inte att det blir med mansardpannor och gavelpannor m.m. Men det är väl en smaksak.
Notera att den översta bärläkten på nedre fall måste hamna ganska högt för att pannan på den nedersta raden på övre fallet ska ligga i samma lutning som raderna ovanför.
För att få fast den övre bärläkten så högt upp låter du ströläkten sticka upp en bit så att du har något att spika i.
Det är bara att prova sig fram.
Lycka till (om du väljer mitt förslag istället för mansardpanna.)
Få se om det funkar. Har aldrig gjort detta förut.
Lägga upp en bild alltså... (betongpannor har man lagt en del

Så har man gjort i alla tider och det är bara forsätta med det. Det blir estetiskt som sagt var.
Det tycker jag inte att det blir med mansardpannor och gavelpannor m.m. Men det är väl en smaksak.
Notera att den översta bärläkten på nedre fall måste hamna ganska högt för att pannan på den nedersta raden på övre fallet ska ligga i samma lutning som raderna ovanför.
För att få fast den övre bärläkten så högt upp låter du ströläkten sticka upp en bit så att du har något att spika i.
Det är bara att prova sig fram.
Lycka till (om du väljer mitt förslag istället för mansardpanna.)
Klicka här för att svara