Byggahus.se

Ingen vindsventilation...

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag äger en villa byggd 1945 och har en fråga angående vindsventilation.
    På vinden finns 2 st vindsrum med ett fönster mot varsin gavel.
    Mellan vindsrummen, i mitten, finns murstocken.

Utrymmet vid murstocken är så att säga "fri vind" medan rummen är inbyggda "lådor".
    På vinden finns ingen ventilation (varken vid nock eller takfot) och jag har iakttagit att
    brädorna på husets gavlar är mörka på insidan.
    Det verkar inte vara fråga om röta utan en mörk beläggning.
    Beläggningen finns bara på gavlarna och inte på råsponten.
    Vad skall jag göra? Är avsaknad av ventilation problemet?
    Finns det risk att jag förvärrar situationen om jag öppnar upp för
    ny ventilation? ???

/Peter

2. cubix
    Medlem Nivå 6

Re: Ingen vindsventilation...

Jag har liknande vindskonstruktion som du har, med skillnad att gavlarna är av lättbetong och det endast finns ett rum. Vi har en mörkbeläggning på råsponten, men det är inte mögel.
    Det finns ingen ventilation på vinden och huset är byggt 1954, och isolering i vindsbjälklaget består av 20 cm spånfyllning. Uppenbarligen klarar sig vissa hus utan ventilation.

3. S
    Medlem Nivå 7

Har någonting förändrats i huset som skulle kunna påverka klimatet på vinden? Om så inte har skett och träet känns friskt och hårt så skulle jag inte ha gjort någonting åt det, men hållt ett öga på utvecklingen. Alltså, är "problemet" verkligen ett problem?

Det kan ju vara så att om du sätter in ventilation så kan det hända att du sänker tempen så mycket att du får kondens på vinden och då kan det börja gro.

4. P
    Medlem Nivå 10

Hejsan

Sitter i samma båt..  15 cm spån... ingen ventelation överhuvudtaget.. bygg år är 1937 o tillbyggt 1956

Satte upp en fuktmätare Hydro någonting.. ligger runt 78% luft fuktighet.  då är det 5+ grader på vinden 20 inne, o 2 grader ute..  (har jag för mig har ju loggat det).
    upptäckte oxo att mätaren inte funkar under 0 grader.  :-/

på 80 talet kaste dom förra ägare ut Oljepannan o satte in en El Panna.. vilket borde ha gjort att tempen sjunkit på vinden. Dock är tak pappen gammal (sedan 1937) så den läcker väll ordentligt.. kanske räcker det?

Ska om 2 veckor lägga nytt (det har börjat regna in) o sånna där Möggel stop verkar vara nått för mig.. men jag tvekar dock..

röra inte röra Svårt detta..  :-/

kanske man ska tillägsisolera (eko fiber) samt sätta in möggelstop  :-/

5. K
    Medlem Nivå 1

>Har någonting förändrats i huset som skulle kunna påverka klimatet på vinden?

Nej, inget har ändrats i huset på ett bra tag antar jag. Jag har iofs inte ägt huset mer än 1,5 år men det verkar som om vinden har sett ut som den gör nu (2 rum) under en längre tid.

Om man skrapar bort lite av den mörka beläggningen så träder friskt och ljust trä fram.
    Någon som har en gissning på vad den mörka beläggningen kan vara för något?
    Är det spår av ett ev gammalt problem som funnits tidigare tro? Obs att endast träet i gavlarna är mörka - inte råsponten. Jag tror att taket är "bytt" någon gång i början av 90-talet...

Skall jag skrapa bort den mörka beläggningen? Åsikter?

/Peter

6. S
    Medlem Nivå 7

Jag skulle inte ha gjort någonting alls i ditt läge. Är träet torrt och frisk så tror jag inte att det krävs någon akut åtgärd eller är nåt du behöver ligga vaken och fundera över.

Det kan ju vara spår efter nåt gammalt. T ex kan det ha uppstått någon väldigt regnig och fuktig sommar. Du kan ju hålla ett öga på träet och se om det sker någon förändring. Näsan är också ett bra hjälpmedel. Luktar det mögel, unket eller "misstänkt"?

7. C
    Medlem Nivå 8

Spraya lite vatten på det mörka, ett par gånger. Är det torkat mögel så börjar det lukta nästan på en gång. Med spraya så menar jag inte att du skall köra dit högtryckstvätten eller liknande, utan en lite sprayflaska.

Ett test, men absolut inget som egentligen kan gå efter. Men börjar det lukta mögel så vet du vad det är, fast luktar det inget så vet du inte vad det är ::)

8. S
    Medlem Nivå 3

Vi har öppen vind, 10 cm mineralull, ingen skorsten och en liten ventilationsöppning i varge gavel.
    Huset är från 65, ny takpapp och betonpannor 1991, en del svartfärgade bräder.
    Bör storleken på öppningarna ökas om isoleringes tjocklek fördubblas?

9. hajof70
    Medlem Nivå 7

Vi har lite mögel på vår råspont pga lite strul med takpannor och gammal papp. Innan vi ger oss på en takrenovering så kommer vi att testa med att rolla på Boracol. Om det tillsammans med några Mögelstopper räcker för att få bort möglet kommer vi stanna där.

Borde inte Kirschler kunna dra på lite Boracol, om inte annat bara för att vara på säkra sidan?!

10. O
    Medlem Nivå 2

Tips till de som har för hög fuktkvot på vinden och ingen ventilation.
    Borra upp ett 125mm (eller liknande) hål så nära taknocken som möjligt (fuktig varm luft stiger) sätt dit ett spirorör med en kanalfläkt i. Låt spiroröret gå till "mitt över huset" på vinden (sugpunkten). Låt sedan fläkten blåsa ut den fuktiga luften, speciellt på sommaren när det har regnat mycket.
    En enkel och bra lösning för de som har möjlighet.

11. hajof70
    Medlem Nivå 7

Ols, misstänker att man kan strula till det för oss som har "manuell" ventilation i resten av huset med den lösningen.

Man får ett undertryck på vinden som fortplantar sig till resten av huset där det är självdrag. Syrran gjorde så vid sin renovering och fick kraftig kritik av den ansvarige som hon litat benhårt på i alla andra situationer...

12. O
    Medlem Nivå 2

Det är viktigt att husets inneluft inte "läcker" ut på vinden, det är mycket viktigt (husets innertak skall vara tätt ut mot vinden,alltid). Annars går varmluft ut på vinden inifrån huset och kondenseras......på vinden.

Vinden är ju aldrig tät "utåt" och luften tar alltid lättaste vägen, dvs. du tar uteluft till vinden och får på så sätt en vindscirkulation.
    För du har väl ingen "manuell" ventil infrån huset och ut till vinden? Det skall du inte ha.

13. hajof70
    Medlem Nivå 7

Nä, givetvis ingen ventilationskanal som sådan mellan vind och boyta. Men  hermetiskt tillslutet är mitt hus från -35 inte - vare sig utåt eller inuti - och så har jag nog tänkt det låta förbli.

Nu börjar vi hamna farligt nära  ;) ett ämne som har diskuterats ett antal gånger på forumet och som inbegriper lite olika skolor kring hur man ska hantera detta, framför allt i äldre hus. Det är en diskussion jag inte vill ge mig in i  8)

14. N
    Medlem Nivå 6

en sak är säker ... kondensfukt från huset skall inte kunna hamna i isoleringen. många äldre hus hade inget våtrum tex i övre våningen. kondensspärrarna i taken måste vara förstärkta över våtrum.

om man plötsligt får för sig att tex lägga golv på vinden måste kondensen från huset först tas om hand ::)

15. N
    Medlem Nivå 6

förresten blir ekofiber som snor av fukt :D