Byggahus.se

Svampstuvning.

1. T
    Medlem Nivå 2
    Goddag.
    Har ett bekymmer här vad gäller svampangrepp i huset.
    På / under taket, närmare bestämt. Undrar vad det är, och hur man vet.

Så här:

På ett fåtal utvalda ställen i huset har det förekommit små ansamlingar med finkornigt damm, likt kanel. Och, på sina ställen i huset förekommer en stark bittersöt lukt av... något. Vid inspektion av takbjälklaget har det visat sig finnas fuktskada. Det har dessutom visat sig
    att betydande del av virket är angripet av fukt, förrutnelse, mögel samt något slags borrande, trätuggande insekt. Och getingbon.

Det har även funnits stora ansamlingar med sågspån (från insekterna då) och kanel. Massor av kanel. Dels lite överallt, och dels i en stor prydligt samlad hög.

MEN: Inga jättesvampar. Inga stora vita bomullspizzor med tentakler överallt. (=fruktkroppar.) Så varifrån kommer kanelet? (=svampsporer?) Och dåligt med tentakler i största allmänhet.

På ett antal hemsidor på nätet finns några vanliga
    hussvampar beskrivna, med ett fåtal kännetecken. Men aldrig ifall dessa kännetecken är gemensamma för flera olika sorter, eller ifall dessa kännetecken MÅSTE finnas, eller ifall de kan uppträda tillsammans eller var för sig. Har för övrigt mikroskopat sporerna, men det berättar ju inget. Kunde ju lika gärna vara just kanel.

Så, någon som vet?

2. S
    Medlem Nivå 7

Re: Svampstuvning.

Det borrande trätuggande krypet kan ha varit envis trägnagare. Den angriper bara fuktskadat virke och malet träet till mjöl. Till skillnad från den strimmiga så angriper den envisa bara fuktigt trä.

Bilderna på nedanstående länk funkar inte, men det finns beskrivning av symptomen.
    http://home.swipnet.se/Restaurering/rest/ohyra.htm#Envis%20Tr%E4gnagare

3. T
    Medlem Nivå 2

Re: Svampstuvning.

Jomenvisst, SvenO! Kanon! Var precis o kollade på några fler bilder o beskrivningar över djurets framfart, och det stämmer ganska bra. Mycket bra ledtråd.

Hittade tex ett insändarbrev som lät precis som det jag skrev ovan. Pulver, hål, röta. Jäpp.

Det fanns faktiskt en bjälke som var genomborrad kors o tvärs av något, men då inga sådana djur syntes till, trodde jag att de dragit vidare, eller att det hörde till getingarnas bobygge.

Men det förklarar inte den dåliga lukten. Eller att det fanns faktiskt ett par små mögel / svamp bullar. Eller att virket direkt ovanför stora dammhögen var okej.

Förresten fanns det även ungefär en trettiljon små myror också. Jättesmå.

Ska titta i mikroskopet igen, menn ifall jag minns rätt hade jag intrycket av att dammkornen inte riktigt föreföll vara så regelbundna som man kan föreställa sig att svampsporer bör vara. Mera djurtuggiska, liksom.

Har en eventuell teori på gång här... Kan flera olika situationer ha inträffat under årens lopp, som var o en lämnade karaktäristiska spår? Först bodde det getingar där, som flyttade ut när det började regna in. Virket blev rötskadat, vilket gillades av trägnagaren. Sedan möglade det och luktade illa, så de flyttade. Taket lagades, så att allt blev torrt, och myrorna flyttade in vägg-i-vägg med dammhögen. Sedan började det läcka igen och lukta illa, vilket fick mig att gå upp dit, lyfta på locket och säga, "?!".

Och därmed detta långa inlägg från Detektiven Tumstock...