Byggahus.se

Underlagspappmed klisterkant

1. cubix
    Medlem Nivå 6
    Jag hade en diskussion med en kompis angående underlagspapp med klisterkant.
    Spikar man inte den första våden i överkant och längst ner vid takfoten, lägger nästa vådd, som också spikas i överkant och därefter drar man bort klisteremsan.
    Våd 2 täcker då pappspikarna från den första radens överkant.
    Man skall inte spika igenom bägge våderna.

Rätt eller fel?

2. R
    Medlem Nivå 2

Re: Underlagspappmed klisterkant

Nej. Man ska inte spika genom bägge. Man gör precis som du beskriver.

3. cubix
    Medlem Nivå 6

Tack för dom orden. Han hade läst i en anvisning att man skulle spika genom bägge. Men det kanske gällde riktig takpapp och inte underlagspapp.

4. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Cubix, här finns det information: http://www.icopal.se/usr/icopalse/icopal_se.nsf/0/4D087DAAE649353CC1256DF100374BA2/$file/Icopal_monteringsanvisning_topsafe_3_14.pdf

Edit: För underlagspapp gäller följande: http://www.icopal.se/usr/icopalse/icopal_se.nsf/0/44F46CDA4C1BC187C1256DF100377A07/$file/Icopal_monteringsanvisning_underlagstackning.pdf

Slutsats: Underlagspapp spikas genom båda! ;)

5. N
    Medlem Nivå 6

det kallas för dold spikning det du beskriver.
    om man lägger planplåt ska man göra som du beskriver för att inte riskera bucklor genom plåten.

om du lägger tex tegel har det ingen betydelse även om du spikar rakt igenom bägge överlappen

6. cubix
    Medlem Nivå 6

Tack för er hjälp. Jag skall läsa igenom informationen.

7. R
    Medlem Nivå 2

Ja jag såg det. :-[
    Att spika genom bägge är rätt, men så gör vi aldrig när vi lägger plåt just av den anledningen "norrlandshus_sthlm" skrev.
    Jag tog för givet att det var nån AMA grej eller nåt.

8. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Jo, nog ska man spika genom båda alltid, åtminstone om man ska ha pannor. Vad håller i pappens underkant när det blåser annars? Lite klister? Det är ju bara till för att täta överlappet.