Jag bor i Helsingborg i ett friköpt radhus. Taket på detta radhus är i eternit och fäst direkt på takstolar dvs inga undertak. Lutningen är mycket svag på taket som amatör skulle jag vilja säga 7-8 grader. Yta ca 65-70 kvm
Vi är några stycken som nu står inför att byta tak och har några frågeställningar som vi kämpar med.
* Skall vi ta bort den gamla eterniten och sätta dit ett undertak som vi sedan kan sätta underlagspapp och därefter någon variant av plåt ex bandplåt ? (Vi har fått in en offert på ca 60000 kr exkl moms och då ingår inte tippning av eternit)
* Skall vi överväga Plannjas patenterade system där man reglar ovanpå befintlig eternit och därefter plåt? Är det någon som har erfarenhet från detta? Fördelar? Nackdelar? Kostnadsbild?
* Så fort man diskuterar Eternit tak så sätter de flesta i halsen rörande tippningsavgiften. Vi har ca 70 kvm tak är det någon som har erfarenhet av vad det kan kosta.
* Finns det fler uppslag särskilt då alla i längan inte har för avsikt att byta?
Hör gärna av er så skall jag också försöka dela med mig under resans gång. Tackar för att jag fick fråga