Jag bor i Helsingborg i ett friköpt radhus. Taket på detta radhus är i eternit och fäst direkt på takstolar dvs inga undertak. Lutningen är mycket svag på taket som amatör skulle jag vilja säga 7-8 grader. Yta ca 65-70 kvm

Vi är några stycken som nu står inför att byta tak och har några frågeställningar som vi kämpar med.

* Skall vi ta bort den gamla eterniten och sätta dit ett undertak som vi sedan kan sätta underlagspapp och därefter någon variant av plåt ex bandplåt ? (Vi har fått in en offert på ca 60000 kr exkl moms och då ingår inte tippning av eternit)

* Skall vi överväga Plannjas patenterade system där man reglar ovanpå befintlig eternit och därefter plåt? Är det någon som har erfarenhet från detta? Fördelar? Nackdelar? Kostnadsbild?

* Så fort man diskuterar Eternit tak så sätter de flesta i halsen rörande tippningsavgiften. Vi har ca 70 kvm tak är det någon som har erfarenhet av vad det kan kosta.

* Finns det fler uppslag särskilt då alla i längan inte har för avsikt att byta?

Hör gärna av er så skall jag också försöka dela med mig under resans gång. Tackar för att jag fick fråga

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.