Byggahus.se

Plåttak eller betongpannor?

1. K
    Medlem Nivå 2
    Jag håller på att renovera mitt gamla hus som är byggt på 1800 talet. Vi byggde ut och passade då på att byta ut och rikta upp det övriga taket. Byggarna lade på råspont tjockt nog för att jag skulle kunna lägga på betongpannor nu i sommar. Det har en gång i tiden legat lertegel som för 14 år sedan byttes ut mot plåt.
    Jag vill nu ha tegel på mitt gamla hus, det passar bättre tycker jag. Nu snackade jag med en kille som sa att mitt hus inte skulle klara av tyngden av ett betongtegel tak. ???
    Huset står på lermark och torpargrund. Det finns tydliga spår av att huset satt sig genom åren men kommer det "balla" ur helt?. Kommer det inte att fungera med betongpannor? Ska jag ta plåt? Vad är skillnaden i priset?

2. R
    Medlem Nivå 2

Re: Plåttak eller betongpannor?

Behandlade betongpannor väger ungefär lika mycket som lertegel kan göra i och med att lerteglet suger åt sig ganska mycket vatten. Om man dessutor räknar på tyngden av snön så blir skillnaden ganska marginell, även om man räknar med att lerteglet är fuktigt.
    Men är det så att huset satt sig så får man nog kolla upp det först. Jag tror inte att det är någon fara, men vad vet jag.

Plåttak är dyrt och kräver underhåll. Betongtegel är billigt, man kan lägga det själv och kräver (nästan) inget underhåll.

Om du vill att det ska se lite mer tidsenligt ut kan du lägga enkupigt betongtegel. Eller ännu hellre, enkupigt lertegel.
    enkupigt är MYCKET snyggare än 2kupigt.
    Kan du välja så välj bort plåt. Framför allt för att du själv tycker att det passar bättre.

3. T
    Medlem Nivå 5

Ofta är takstolarna ganska klena i hus från 1800talet och klarar därför inte något tungt tak. Kolla upp med någon byggkonstruktör först.

Tvåkupigt tegel ger lättare tak än enkupigt.

Blött tegeltag med snö på väger trots allt en hel del.....

4. K
    Medlem Nivå 2

Jag riktade de gamla stolarna med 2"6:surprised:r å högkant, dels för att kunna rikta det gamla men det borde kunna styva upp det hele en del. De gamla stolarna var i typ 3"3 virke. ´Men det som återstår av det "gamla" taket är ca. 3,5 meter långt på sidorna. Resterande 6 meter i mitten har jag höjt och lagt på andra ledden för att få ett enormt vardagsrum med bra takhöjd. Det nya plallar ju....

5. T
    Medlem Nivå 5

Hur satte du 2*6, ovanpå den gamla bjälken eller ersatte du dem helt?

Hur fäste du in dem?

(Funderar på att göra ett liknande jobb själv......)

6. K
    Medlem Nivå 2

Byggaren (om man kan kalla han så) lade 2"6 uppe på bef. takstolskonstr. och kilade upp och riktade.
    Fäste det med stålband och andra stålbeslag. Det sticker ju inte i sidled...om kåken e frisk. :)

7. T
    Medlem Nivå 5

Hur blev det med utseendet på huset sedan?

(är rädd att taket kommer se ut som en stor hatt ovanpå huset efter dylik påbyggnad)

Inga bilder från ombyggnaden?

8. T
    Medlem Nivå 6

Nu vet jag ju inte vilken typ av 1800-talshus som du har, men det var väldigt inne med bandtäckning (plåt) på den tiden.

Har det varit det så är det kanske en bra idé att fortsätta.

Vad du än gör... snälla, lägg inte på Plegel eller annat profilerad plåt. *burrr*

9. K
    Medlem Nivå 2

Tycker det blir bra, huset får en ny huvuddel så att säga.  frun ville ha tegelrött....så det blir betongpannor.
    Maila mig så kan jag skicka bild.

10. T
    Medlem Nivå 5

Inte en chans, blir troligen listtäckt papptak igen :D