6 122 läst ·
25 svar
6k läst
25 svar
Ingen vindsventilation...
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
norrlandshus_sthlm skrev:
Jag håller med dig.
Men alla hus är tyvärr inte så täta som de borde vara (t.ex. folk gör hål i innertaken och tätar inte tillräckligt, du får då ett svartmögel angrepp precis ovanför hålet på vinden). Och som smör på moset om vi får mycket regniga/fuktiga somrar (var ju en för nåt år sedan) så är många hus inte gjorda för det, därav denna lösning.
Undrar hur många det är som mäter fuktkvoten på sina vindar?? Då får man ju en indikation hur det står till.
Du måste ju skilja på FUKTIGT och BLÖTT.
Ingen isolering ska ju bli BLÖT. Däremot kan den bli FUKTIG om man har otur eller mycket dålig ventilation. Har man däremot en takläcka kan den ju bli BLÖT, men då krävs ju en hel del åtgärder...
Ingen isolering ska ju bli BLÖT. Däremot kan den bli FUKTIG om man har otur eller mycket dålig ventilation. Har man däremot en takläcka kan den ju bli BLÖT, men då krävs ju en hel del åtgärder...
Confirmed!ols skrev:
Vi hade ju som sagt mögelpåslag på vår vind (koncentrerade till två områden) vid inflyttning och en hög luftfuktighet (har för mig 70-80% i vintras!). Pga fullt renoveringskaos på boytan har vi inte ägnat den tid vi borde till att undersöka det hela utan det har kommit pö om pö...
Öppnade upp gavelfönstrena ytterligare. Luften känns givetvis bättre men elräkningen sämre ;-)
Rören till det bortmonterade expansionskärlet på vinden är fortfarande kvar. Upptäckte att det fd "dräneringsröret" var helt öppet mellan vind och tvättstuga. Vi har en förhöjd luftfuktighet i källaren pga taskig dränering. Den fuktigheten plus det som kommer när man torkar tvätt gick rakt upp på vinden. Röret är nu tills vidare igentejpat men skall snart tas bort helt.
Vi har nu ~45% luftfuktighet!
Till detta upptäckte jag i helgen troligen boven till det andra mögelpåslagsområdet. Fånigt enkelt och borde ha kollats från början. En nocktegelkupa (?) låg 1-2cm snett och lämnade därvid helt öppet in till den gamla pappen. Finns lite gamla löv och grenar att städa upp därinunder och säkert lite virke att byta. Lade kupan tillrätta och kunde under den regniga helgen konstatera att takteglet nu gör det det ska, forslar bort och inte in vattnet.
"eller mycket dålig ventilation". Det var just det som är tråden "Ingen vindsventilation" därav mitt förslag. Många äldre hus klarar sig bra utan, en del inte....KarlXII skrev:
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
vinden skall luftas i språnget och i nocken.
pga att solen värmer taket börjar luften stiga uppåt.
oftast om man får mögel eller blånad på insidan beror det antingen på att luften har för liten öppning antingen nere eller uppe eller bäggedera.
om sen diffusionslagret i innertaket släpper igenom fukt och man har ändrat uppvärmningsmetod tex kan man få grava problem med fukt på vinden.
tex en olje eller gaspanna eldar upp många kbm med fukt och fixar till god luftcirk.
pga att solen värmer taket börjar luften stiga uppåt.
oftast om man får mögel eller blånad på insidan beror det antingen på att luften har för liten öppning antingen nere eller uppe eller bäggedera.
om sen diffusionslagret i innertaket släpper igenom fukt och man har ändrat uppvärmningsmetod tex kan man få grava problem med fukt på vinden.
tex en olje eller gaspanna eldar upp många kbm med fukt och fixar till god luftcirk.
norrlandshus_sthlm skrev:vinden skall luftas i språnget och i nocken.
pga att solen värmer taket börjar luften stiga uppåt.
oftast om man får mögel eller blånad på insidan beror det antingen på att luften har för liten öppning antingen nere eller uppe eller bäggedera.
om diffusionslagret i innertaket släpper igenom fukt och man har ändrat uppvärmningsmetod tex kan man få grava problem med fukt på vinden.
tex en olje eller gaspanna eldar upp många kbm med fukt och fixar till god luftcirk.
Visst borde det vara så..
i mitt hus Valmat tak (eller hur det nu stavas) = saknar nok. Språnget är tät, förra ägaren slängde ut olje pannan (på 80 talet) då den gick sönder o bytte till El Panna.. = Kall vind...
Luft fuktigheten under vintern har legat på ca 79- 80%.. :-/
diffusionslag = fanns inte på 30 talet.. :-/
Då min papp till ca 75 % av ytan är från 1937 (har aldrig bytts) o 25% från 1956...
Så håller jag på o byter takpapp, pannor osv..
Min åsikt i detta är att det borde vara möggel sedan länge.. Men Icke..
hur var det tänkt att från åt minstånde 1956, köra utan vindsventilation? måste vara olje pannan som räddade det hela.. dock så funkade det yttligare 20 år utan panna.. Råsponten är lite mörk mitt på men trät är hårt som trä
Nu när jag ändå byter tak kommer jag montera in möggelstopp, högt o lågt.
lika så kommer jag tilläggsisolera vinden med Eko fiber..
sen är det bara hålla tummarna.. ;D
ps enligt vad jag hört så är en normal luftfuktighet på vinden 55%.. ds
...på en välventilerat oupvärmt vind brukar det vara nästan samma fuktighet som ute (och den varierar kraftigt beroende på väder), eller tänker jag fel? Är fukthalten i vindsluften lika som i uteluften så får man vara nöjd, tycker jag.... 55% fukthalt brukar man eftersträva att ha inomhus vid temp 20-23grader.Per-Erik skrev:
gaia
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden