Byggahus.se

Under undertaket

1. N
    Medlem Nivå 2
    Tjena

Bakgrund:
    Skall sätta in spottar i källartaket=ovanvåningens golv.

Skulle börja såga ut lite hål för kommande infällda halogenspottar i källaren. När jag fick bort den första biten 15*15 cmav "masonit" taket så såg jag ett spindelnät av värmerör/slang och VP-rör. Det var tom så illa att sticksågen hade klippt ett rör som (turligt nog) innehöll en kabel till utegivaren som styr värmen. Nu går fjärrvärmen på högtryck :-/

Vad gör man.... Inte vågar jag såga vidare. Man ser bara att det finns rör - inte var de tar vägen. dessutom är där massa isolering. Jag kommer att riva hela taket istället. Det skall ju ändå upp takpanel när alla hål är gjorda. I detta fallet är det bara en hall som är ca 1,5*5 m

Nu är planen.

1) Riva det gamla innertaket så att balkar, rör, värme blir fritt
    2) Ner med all isolering
    3) Dra om (vid behov) el-rör och förbereda för kommande armaturer/spottar
    4) Ny isolering
    5) Sätta upp byggplywood som nytt undertak
    6) Spika upp panelen.

Men, som vanligt när man börjar riva så finns det säkert andra som gjort liknande operatrion. Och nu vill jag ha tips/ideer på vad jag ändå bör göra när jag är inne och river i källartaket. Kan nämna att jag redan dragit bredbands rör och TV-kabel mellan källarrummen. Centraldammsugare är oxå på plats. Vad mer kan man göra?

Svår fråga men jag hatar att komma på de bra ideerna när man väl är färdig med hela projeket, typ "att du inte gjorde x och y när du änå höll på"

/NiB