Byggahus.se

Avloppsventilation?

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej! Är sedan ett halvår tillbaka ägare till ett torp byggt 1926. Det är i två plan, där endast nedervåningen är inredd. Övervåningen har aldrig varit annat än en stor kallvind. Tänkte på sikt inreda den. Vid besiktningen påpekades att avloppsventilationen i så fall måste dras upp genom taket, istället för som i dag sluta på övervåningen. Det sitter någon slags topp på röret som väl är en ventil av något slag.
    Nu till min fråga. Måste jag verkligen dra röret genom taket? Har inte märkt av att det luktar från det alls. Borde det inte gå att dra det genom husgaveln på övervåningen i stället? Tänkte att det vore onödigt att göra hål i ett tätt och fungerande tak med de utgifter det innebär för plåtslagare. Har läst i tidigare trådar att det kan bli en sanitär olägenhet, men har det inte luktat illa på vinden borde det väl inte börja lukta för att man drar ut det? Har jag missat något?

2. cubix
    Medlem Nivå 6

Re: Avloppsventilation?

Det sitter antagligen en vakuumventil i toppen på röret som öppnas när du spolar i toaletten. Fungerar den så ser jag ingen anledning till att du behöver byta den. Du kan väl bygga in den i ett venilerat skåp, om den misspryder?

3. R
    Medlem Nivå 1

Re: Avloppsventilation?

Instämmer förgående svar !