Byggahus.se

Falsat plåttak

1. H
    Medlem Nivå 1
    Har ett falsat plåtak på mitt hus idag. Planerar att bygga ut och vill ha samma typ av tak på utbyggnaden. Det kommer med största sannolikhet att se lite konstigt ut i skarven mellan gammalt och nytt, men planer finns att om några år även byta resterande tak. Jag undrar om någon har en ungefärlig prisbild/m2? Vet någon om en duktig plåtslagare att rekommendera i Sthlmstrakten? Andra tänkvärda tips gällande falsade plåttak tas tacksamt emot.

2. R
    Medlem Nivå 2

Re: Falsat plåttak

Ca 500/ kvm. Ring runt och hör. Finns säkert billigare men det brukar ligga där omkring.

3. A
    Medlem Nivå 10

Det som jag fick som tumvärde var ca 50euro/m2. Dock beror det på hur taket ser ut, dvs hur mycket detaljer, om hängrännor inkluderas etc. Likaså vem du anlitar. Jag kan bara säga att då det stormade i gpr var jag glad att jag anlitat en läggare medc gott renommé ;)

4. H
    Medlem Nivå 1

Ok, när det gäller förarbeten ska man då lägga papp eller räknas ett plåttak vara så pass tätt att det inte behövs? Om man lägger papp vilken typ lägger man då, är det av samma typ som när man lägger tegelpannor?

5. A
    Medlem Nivå 10

Vi har filt ovanpå sponten, sedan plåten.

6. R
    Medlem Nivå 2

I vanliga fall använder man underlagspapp. Den vi brukar använda är YAP 2200. Den är armerad och håller lite bättre. Det finns billigare som heter YAM och den blir det lätt hål i. Även om man mot förmodan skulle lyckas lägga pappen utan att få revor eller hål i den så kommer det att bli revor när man skruvar klammer, diktar vinkelrännan eller andra hinder, så jag säger bara, - YAP ska det va.

Enligt AMA ska man ha underlagspapp (yap eller likvärdigt) under plåten, och inte plåt direkt på sponten (eller vad man nu har för underlag).

Har taket lägre lutning än 14 grader ska pappen dessutom ha klisterkant.

7. A
    Medlem Nivå 10

Här så lägger man oftast kantklistrad filt på alla tak, ober av lutning. Då håller det ju tätt även tills plåtslagaren kommer.

8. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Underlagspappen ska väl dessutom spikas dolt, har jag rätt roger??

9. H
    Medlem Nivå 1

Tack för svaren! Perfekt forum detta om man undrar något.