Byggahus.se

Byta hela taket!!!

1. W
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!

Har tittat på ett hus byggt -21 och vi bestämde oss för att köpa det. Detta trots att taket är i mkt dåligt skick. Besiktningsmannen kunde inte lova att det skulle hålla tätt i mer än max två år till, så det blir bara till att byta.

Men, vi har fått så många olika prisuppgifter på matrial så vi vet inte riktigt vad vi ska lita på. Allt från 20.000:- till över 100.000:-

Tanken är att vi ska göra detta själva med hjälp av våra vänner, snickare!

Det jag behöver är alltså prisuppgifter från någon som nyligen bytt sitt tak eller byggt nytt!

Vårat tak är ca 160m2 och vi ska byta rubbet! :surprised:
    Altså ett komplett nytt tak ink. hängrännor m.m

Tacksam för svar!!!

2. P
    Medlem Nivå 10

Re: Byta hela taket!!!

Hejsan..

Nja har ju just bytt mitt tak.. 160Kvm

49M svart hängränna 125
    15M svart stuprör 90
    20M ränndalsplåt
    50M Svart Fotplåt
    15 svarta taksteg
    1 svartskortensbeslag
    1 svart VVS huv
    ca 160m2 Vittringe Lertegel
    114st Noc Pannor
    4 st Grennoc
    8 st ändnocar
    Bär & Strö läckt 25x38
    underlagspapp YAP2200

Pris 132 125:- (ink moms)

Med Benders Betongtegel Tröd ytbehandlad 122 125:- (ink moms)

Då ingick Grovstädning & bortforsling av byggsopor, Container för bladsopor.

Det som ej ingick var Matreal o Arbete för ev ruttet undertak (råspont, takstol).

OBS Detta var den offert som jag fick. DVS Arbetet + ovanstende matreal ingick OBS.

Göra det svart kostarde (dock matrealet vit) 78000:- För Benders o Vittringe 96000:-
    Mitt hus är som ett X om man tittar ovan ifrån..

säg att ca 25-35 tusen tog dom för jobbet så har du ett ganska bra ca pris för matrealet...

Dvs typ 50 tusen. Sen tillkommer det ju o Råsponten är rutten så måste man ju byta en bräda eller två...

Kan inte snickaren fixa matrealet billigt? Trä grejerna iallafall?

Tyvvär så har jag ingen lista på vad materalet kostade.. :-/ Men hoppas att jag var till lite hjälp i allafall.. Bor i Stockholm tror det e dyrare här (som allt)...

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Jag håller precis på med detta men har materialpriserna på 15 olika fakturor så det tar för lång tid att räkna efter vad det kostar.

Att räkna på detta klarar ni dock själva om ni verkligen vill.

1. Använd Per-Eriks lista och se till att ni får rätt mängd av allt han räknat upp.
    2. Rätt mängdmått på läkt, papp etc hittar ni på http://www.hedenstedt.se/
    3. Hos tillverkarna av hängrännor (lindab, icopal etc) hittarn ni guider på hur mycket ni behöver - räkna grovt på antalet stuprör + takfotens längd för rännor så får ni en uppskattning).
    4. För Vittingetegel kan du räkna med en kostnad på 160SEK per kvm

Prisexempel:

25x50 OH (strö och bärläkt): 3.60+moms
    Yap2200 klisterkant: 215+moms
    22x120 ändspont (för att reparera taket): 5.90+moms.

Hängrännor etc har jag köpt på CoopBygg - deras priser på Lindabplåt är faktiskt riktigt bra.

4. J
    Medlem Nivå 1

Taket på det huset vi har sålt behöver bytas och vi har kollat runt hos 4 olika företag. I stort sett alla landade på ca 500:-/kvm inkl moms. Detta är i Sthlm. Vårt tak (60 kvm) skulle ta 2 dagar för 2 man.

5. T
    Medlem Nivå 2

Jag skall låta något företag göra samma jobb inom kort. Bor också i Stockholm.
    Har ca 80 m2 tak och skall byta allt från takstolar och uppåt. Dvs råspont, papp, läkt, tegel etc.
    Var Era offerterter på ett så komplett jobb?
    Vilka företag frågade Ni?
    Har Ni referenser från några av dem?