Byggahus.se

glesa tak

1. V
    Medlem Nivå 1
    Hej! hade tänkt glesa sedan gipsa taket i ett rum på våran ovanvåning idag är det öppet upp till nocken. Vilken dimension ska man ha på virket man glesar med, ska även isolera ovan på sedan.

2. Z
    Medlem Nivå 8

Re: glesa tak

man kan använda sig av 22*95, 22*70, 28*70, 28*45 standard är 28*70 men har du hyffsat tätt mellan takstolarna kan du köra 22*95 med dubbelgips vilket jag råder till att alltid göra. Det är dumsnålt att köra med enkelgips!!!

3. V
    Medlem Nivå 1

Det är 1,20m mellan takstolarna och hur tätt ska man sätta dom är det 300mm som gäller. Varför dubbel gips?

4. Z
    Medlem Nivå 8

300 CC gäller.. Och dubbelgips av den enkla anledningen att det blir stabilare. Samt att det brandisolerar konstruktionen bättre. Det senare kan tyckas som en dålig förklaring men är inte olistig. Sedan kan jag säga att under mina år i branschen har jag ALDRIG gipsat på insidan av ytterkonstruktion med endast ett lager gips. Svårt att för klara varför. Men i just tak tex slipper du kottla mellan skarvarna vid 2-lagers montage samt att det blir stabilare som skivkonstruktion. Vilket medför mindre sprickor om det skulle röra på sig vilket inte är helt onormalt när man monterar på just trä....