Hur få innertak rakt?

5k läst  2 svar

1. D
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Håller på att bygga om mitt kök. För att kunna fällain spottar i det nya innertaket har jag reglat ner det 10 cm. Detta gjorde jag genom att sätta ett laserpass på en fastpunkt och sedan rita en linje på alla väggar efter laserpasset. Sedan fäste jag en stålbjälke i vardera ända om rummet på strecket och sköt in 45x90 reglar i stålbjälkarna [-------].

Sedan tänkte jag lägga klossar på mitten utav varje träregel och fästa upp mot det gamla innettaket. Dessa klossar borde vara 55 mm för att få taket nersänkt 10 cm. Sagt och gjort sågade jag till ett par klossar om 55 mm och skulle sätt igång. Då visar det sig att det gamla innertaket skiljer sig ca. 3 cm i höjd mellan väggarna. På ena sidan passar 55 mm klossarna in perfekt men på andra sidan "glipar" det 3 cm. Det är totalt 8 reglar med ett avstånd av cc 40.

Är det någon som har nåt bra tips hur jag ska göra för att få reglarna i våg?

2. ByggPutte
    Medlem Nivå 8

Re: Hur få innertak rakt?

Du kan ta klossarna lite längre
    än 55mm.
    Och skruva dom i sidan på dina takreglar.
    Lättare kanske.

Har Du lång sträcka mellan stålbjälkarna?
    Kan använda en rätskiva mellan bjälkarna
    på takreglarna.
    Tryck upp/ner bjälken tills rätskivan är
    plan mot takregeln,gör ett märke på din kloss
    som redan är skruvad i gamla taket.
    Skruva takregel i kloss.

Du kan ju använda rätskivan på vart fjärde
    takregel och sen vända rätskivan och
    trycka upp/ner takreglarna emellan dom redan
    fixerade takreglarna.

Kade gått lättare med plåtskenor i taket.
    Mer raka än reglar.

Mvh Putte

3. S
    Medlem Nivå 3

Re: Hur få innertak rakt?

använder du en laser??isånna fall kan du mäta från valvet där du har tänkt sätta dinna träklossar å då lär de juh som du säger skilja mellan dom olika fästpunkterna där du ska sätta klossarna..sen kapar du klossarna olika så att dom blir anpassade efter var dom ska sitta i taket..
    annars finns de riktigt bra grejjer som e anpassade för de du håller på me...
    i sånna fall behöver du utlägg,hattprofiler och primärer...

Mvh Undertaksmontören Danne

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: