Taklutning på 14grader!?

7k läst  11 svar

1. S
    Medlem Nivå 3
    Har kollat in ett hus me pulpet-tak och 14graders lutning på taket..
    tänkte bara kolla med er om de e direkt olämpligt de känns väldigt lite.

Om vi säger att man ska ha tegelpannor på taket hur kraftiga takstolar krävs i så fall med tanke på att snö lär ligga kvar på taket också..
    räknar me 5-6meter mellan dom bärande väggarna där stolarna ska ligga mellan..

mvh Danne

2. saturnus
    Medlem Nivå 11

Re: Taklutning på 14grader!?

Det är klart snön kan ställa till problem, och det är bra du är uppmärksam mot eventuella  problem. Bor du dessutom  norröver så får du räkna med snötyngden.
    Nu är 14 grader inte så där jätteplatt, men snötyngd kommer det att bli.
    Därför får man beräkna limträbalkarnas mått beroende på snözon, eller rättare sagt, ta med detta vid beräkningen.
    Mitt garagetak har 10 graders lutning, spännvidd 6.6 meter resp. 3 meter. måttet är 275x95mm, men detta är i Skåne.
    http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/takvy.jpg

3. M
    Moderator · Nivå 17

ska det inte vara 27 graders lutning på tak med pannor? Det var vad snickaren sa till mig i alla fall

4. Buuzzz
    Medlem Nivå 7

Vi la Benders pannor och enligt dom (samt snickaren) så går det att lägga ner till 14grader. (Snickaren trodde t.o.m att man kunde lägga med 12 grader)
    Kolla här:
    http://www.benders.se/Tak/lagganvis_sv.pdf

5. S
    Medlem Nivå 3

tack för svaren..
    vad för dimension ska man ha på limträbalkarna då?

6. saturnus
    Medlem Nivå 11

det var det jag försökte klura ut, men du nämner inte var det är du bygger= Skåne--Norrland. Det finns program att ladda ned med uträkningar för detta, men skall du beställa limträbalkar hos bygghandlarn, så plockar dom fram måttet till dig. Jag kan gissa på 315x95mm på en spännvidd av 6 meter i mellansverige med 1200cc.
    Mina är 12 meter långa ;) så jag fick tillverka på plats :) priset blev ca 1000:-/st mot att köpa färdiga 3.500:-/st, men dom skall transporteras också, och därmed upphörde funderingar på färdigköpta ;)

7. saturnus
    Medlem Nivå 11

Inga problem med att lägga pannor på 14 graders lutning, dvs dagen betongpannor som är och ligger mer exakt än tegel. Zandas är lite tyngre men ligger exakt tätt.

8. S
    Medlem Nivå 3

Stockholm blir de att bygga hus i:)om de nu blir av..
    Jag trodde man ska ha cc600 mellan balkarna?!

Vad får man ge för 6m balkar ungefär?går juh åt ett antal >:(

Hur skarvade du dom har sett hur de ser ut när dom e skarvade på fabrik men de funkar nog inte på egen hand eller:)?!

9. saturnus
    Medlem Nivå 11

Limträbalken består av reglar i kvalitet minst K24, som limmas ihop under press. Till mina använde jag 2 st 4.2 meters och 1 st 3.6 meters 45x95 regel X 6 på höjd. Reglarna får förskjutas/saxas så att skarvar inte kommer mitt för varann. Jag limmade (vattenfast lim) pressade ihop med tvingar och spikade även med 5" spik.
    Balkarna blev helt stumma= ingen nedböjning.
    Finns även en annan balk (Kerto) som tillverkas i playwood, blir lite styvare och kan därför göras något mindre än den valigare limträbalken, men till något högre pris.
    Limträbalken 315X95 ligger i prisläge 400Kr/metern, ca.
    Inget märkvärdigt med skarvarna= rensåga och kant i kant.

försök hitta beräkningsprogram på Moelven Töreboda AB
    Jag kollade på 6 meter upplägg, snözoon 2 (Stockholm) och betongpannor, 15 graders lutning. Det blev 66x315, men nedböjning blev 41mm. Det kan man inte godta, gipsskivorna i taket kommer att knäckas, så då får du söka större dimension. Obs detta var med 1200 cc, går man ner till 600 cc så blir det helt andra siffror, men även kännbarare för plånboken. Skall man ha balkarna delvis synliga som jag har, tycker jag det ser bättre ut med 1200 cc, där får också vara lite dimension på balkarna, om dom skall harmoniera med bygget i övrigt. (tycker jag) ;)

10. S
    Medlem Nivå 3

Okej låter kanske mer avancerat änn de är..
    men jag nöjjer mig me 6meters balkar så jag slipper ge mig i de du nämner :-?

En annan fråga om man ska ha 1.5plans villa övervåningen kör man golvet me samma balkar eller e de annat som gäller där?

mvh Danne

11. saturnus
    Medlem Nivå 11

nej, vanliga reglar/råplan ca 45x195 men här är det 600cc

12. F
    Medlem Nivå 1

Jag har lagt profilerade Nibra-pannor, dessa skall gå att lägga ner till 12*-lutning om man har "vattenbärande underlagstak av spont och papp" har jag för mig att det stod. Profileringen ser ganska seriös ut och skall nog vara ganska effektiv vad det vatten som rinner uppåt/åt sidan, med hjälp av vinden. Pannorna är av tegel och har mycket bra passform, lika bra som betongpannor.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: