Ser ni felet på vårat tak?

3k läst  4 svar

1. F
    Medlem Nivå 11
    Hej!

Försöker hitta vart det läcker in i vårat tak. inne märker vi att det läcker in via köksfläktventilen så i helgen passade jag på att klättra upp på taket för att titta hur det ser ut. (Vi har ägt detta hus i 6 månader så detta var första gången jag var på taket). Lite skumt är att det inte läcker i alltid då det regnar, utan bara då det blåser. Själva mängden vatten som kommer in är att det sipprar ganska ordentligt.

Men nu skulle jag vilja ha lite tips och gissningar vart ni tror att det kan tänkas läcka in.

På bild 1 ser man en större del av hela taket och jag har inte hittat något hål längre upp som skulle kunna ge märkbara effekter.

På bild 2 ventilen/genomföringen. Ser ni något skumt redan här så hojta till.

På bild 3 har jag ritat en pil där jag skulle kunna gissa att det blåser in vatten även om vattenet rinner i motsat riktning. Men då borde det ändå blåsa ganska rejält. Vad tror ni är det möjligt att vattnet kan blåsa uppåt?

På bild 4 har jag ritat en rödfyrkant som visar vart det på insidan läcker in.

På bild 5 har jag kollat med ett vattenpass om det verkligen lutar nedåt, och det gör det vilket borde få vattnet att rinna åt rätt håll. Men det ärt klart, stormar det så kan det kanske rinna uppåt som pilen visar på bild 3.

På bild 6 har jag lyft på huven, denna sida visar den sida det INTE sipprar in på. men vad tycker ni om tätningen. Ser den dåligt tilltagen ut? Bräderna är helt klart fuktiga, är detta normalt?

På bild 7 ser ni den sida där det sipprar in på. Min fråga är om ni tror att det kan läcka in vatten i skarven i den röda fyrkanten? I den gula fyrkanten ser man tätningen och jag måste säga attd en är dålig här.

Alla tips och gissningar är välkomna.

Tänkte även fråga om ni kan tipsa vad för tätningsmassa man ska ha på bild 3. Endats de yttre hålen är tätatde så kanske borde man täta alla?

Vad är det för tätningsmassa man ska ha för att täta ordentligt på bild 7 i den gula fyrkanten?

Kan även fråga om man måste ha någon form av värme källa för ovanstånde tätningsmassor.

Tusen tack på förhand för all synpunkter och komentarer.

Mvh
    Fredrik

2. S
    Medlem Nivå 6

Re: Ser ni felet på vårat tak?

hej!jag tyckte det såg gammalt ut, så det spelar väl ingen roll hur utseendet blir,bara det är tätt.köp asfalt kitt förstärkt med glasfiber o dra på.har du en spackelspade eller något liknande, så använd de.det kan även vara så att tätningen uppe vid nocken inte är ok.det ska ligga en tätning mellan plåten o nocken,även takplåten bör ha ett drivstopp.med drivstopp menas att plåten böjs bakåt,innan nocktätningen läggs på plats.nu vet inte jag hur huven ser ut på toppen. vatten o yrsnö letar sig in överallt, framförallt vid blåst.

3. ByggPutte
    Medlem Nivå 8

Kan ju vara så att den förra ägaren visste
    om problemet.
    Han har väl fortfarande en viss skyldighet.

Mvh Putte

4. pinebar
    Medlem Nivå 11

Ja, det verkar ju som någon har försökt täta där vid pilen på bild 3 vid olika tillfällen. (olika färg på kletet). Men jag tycker att det verkar märkligt om det kommer in där. Hur är det i tollen på skorstenen? Kan vatten komma in där? Du kanske helt enkelt måste ut på taket någon dag när det regnar och forska vidare. Då kanske du kan se var det rinner.

/pinebar

5. M
    Medlem Nivå 2

Häll lite vatten där när huven är borta så ser du om det läcker där, annas får du gå vidare och leta på andra ställen vatten kan ta konstiga vägar innan man ser vad det läcker.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: