2 585 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Isolering av vindsutrymme
Har en enplansvilla och vind med lösull i vanlig ordning. På en del av vinden (10-12 kvm) reglade snickarna upp för ett vindsutrymme som jag nu håller på att isolera. Har förvaring där samt datorer och knutpunkt för datanätet. Ett element håller 15-18 grader där.
Under plasten i vindsutrymmets tak satte snickarna läkt, som jag sen har skruvat takgipset i. Det innebär att jag har 25 mm luft mellan gipsskivorna och plasten/isoleringen. Denna luftspalt är dock i förbindelse med resten av den kalla vinden.
Så, min fråga är om jag ska täta igen luftspalten med lite isolering i sidorna? Jag är nämligen rädd att det ska bli kondens just i detta utrymme mellan plast och gips.
Hoppas ni förstår vad jag menar... annars kan jag ta en bild och lägga upp ikväll.
Under plasten i vindsutrymmets tak satte snickarna läkt, som jag sen har skruvat takgipset i. Det innebär att jag har 25 mm luft mellan gipsskivorna och plasten/isoleringen. Denna luftspalt är dock i förbindelse med resten av den kalla vinden.
Så, min fråga är om jag ska täta igen luftspalten med lite isolering i sidorna? Jag är nämligen rädd att det ska bli kondens just i detta utrymme mellan plast och gips.
Hoppas ni förstår vad jag menar... annars kan jag ta en bild och lägga upp ikväll.
Okej, bilden nedan är tagen utanför vindsutrymmet. Den breda regeln i bildens överkant är takstolen. Bakom takstolsregeln (dvs mellan takstolarna) ligger isolering, och under isoleringen ligger den blåa plasten som syns. Sen finns det ett mellanrum under plasten, eftersom det sitter läkt där - ni ser en läkt-ände sticka fram.

Nästa bild är tagen inifrån vindsutrymmet, på andra sidan väggen bara jämfört med föregående bild. Gipsskivan sitter alltså i taket, och den vita plasten sitter på väggen. Som synes är alltså mellanrummet mellan takgipsen och den blåa plasten förbundet med kallvinden utanför vindsutrymmet.

Hoppas min fråga är begriplig givet detta...
En relaterad fråga: Är det nödvändigt att väggplasten (den vita) går in under takgipsen likt den gör på bilden (det ska alltså sitta en smal gipsskiveremsa intill den på bilden synliga skivan)? På några ställen satte jag upp takgipsskivorna innan jag isolerade och plastade väggen under, och jag vill helst slippa ta ner takgipsen igen för att skjuta in plasten under.

Nästa bild är tagen inifrån vindsutrymmet, på andra sidan väggen bara jämfört med föregående bild. Gipsskivan sitter alltså i taket, och den vita plasten sitter på väggen. Som synes är alltså mellanrummet mellan takgipsen och den blåa plasten förbundet med kallvinden utanför vindsutrymmet.

Hoppas min fråga är begriplig givet detta...
En relaterad fråga: Är det nödvändigt att väggplasten (den vita) går in under takgipsen likt den gör på bilden (det ska alltså sitta en smal gipsskiveremsa intill den på bilden synliga skivan)? På några ställen satte jag upp takgipsskivorna innan jag isolerade och plastade väggen under, och jag vill helst slippa ta ner takgipsen igen för att skjuta in plasten under.
Den andra bilden förstår jag inte alls, tyvärr.
Men generellt kan man ju säga att det uppvärmda utrymmet ska vara innelslutet i plast så att varm och ev fuktig luft därifrån inte ska tränga ut i kallare delar.
Om det är så att den luftspalt du har ligger helt och hållet på den varma sidan om den täta plastinslutningen så är det ingen fara. Om luftspalten däremot för varm luft ut i den kalla oisolerade vinden, då är det inte bra... Hoppas att du förstår vad jag menar.
Men generellt kan man ju säga att det uppvärmda utrymmet ska vara innelslutet i plast så att varm och ev fuktig luft därifrån inte ska tränga ut i kallare delar.
Om det är så att den luftspalt du har ligger helt och hållet på den varma sidan om den täta plastinslutningen så är det ingen fara. Om luftspalten däremot för varm luft ut i den kalla oisolerade vinden, då är det inte bra... Hoppas att du förstår vad jag menar.
Om jag förstår bilderna rätt så finns nu en springa mellan plasten på väggen och den i taket, och det är inte bra då det kan bildas kondens där. Plasten på insidan av väggen måste upp i taket och täta mot plasten i där, fyll sedan springan mot vinden med isolering för att förhindra kallras.
Klicka här för att svara