Bygga innertak

7k läst  10 svar

1. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10
    Vårt vinterträdgårsprojek närmar sig med stormsteg den enda lilla detaljen som vi är osäkra på. Det är frågan om hur innertaket ska byggas. Vi vill ha ett innertak med ordentligt med isolering ovanför. Kolla på bilden på länken och kom med bra tips till oss.

http://husihelvete.blogspot.com/2006/09/valets-fel.html

2. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10

Re: Bygga innertak

Är det ingen som har några goda råd att ge oss?

3. ByggPutte
    Medlem Nivå 8

Du kanske kan bygga på takstolarna neråt
    för att få in mer isolering.
    Glöm inte luftspalten.

Mvh Putte

4. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10

Hur mycket luftspalt ska man ha?

5. ByggPutte
    Medlem Nivå 8

Vi brukar spika ströläkt i sidorna på takstolarna
    och sen en i mitten.
    Den fäster vi med kort skruv eller kort dyckert
    så det inte går igenom taket.
    Läkten brukar vara 2-3 cm tjocka.

Är det ett hus ni bygger eller lusthus?

Mvh Putte

6. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10

@Putte

Det är en vinterträdgård vi bygger, med andra ord en isolerad utbyggnad på huset.

Två små bekymmer. Det är inte takstolar, det är balkar, mao ingen vågrät yta utan allt lutar. Att fästa något i taket tror jag inte heller på eftersom det endast är råspont, mao inte mycket att fästa något i.

7. ByggPutte
    Medlem Nivå 8

Är det det Du visar på bilden?
    Kanske fler bilder?
    Vad för typ av balkar?

Är det krånliga ytor att isolera kan man
    blåsa in ekofiber eller liknande.

Mvh Putte

8. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10

Det man ser på bilden är balkar 145*45 som bär upp råspont och papp/plåt. Balkarna lutar ca 10 grader, högt på vänster sida lågt på höger (i bilden). Jag vill bygga på ett innertak i samma höjd med regelverkets övre kant. Frågan är bara hur jag åstadkommer det. Ovanpå innertaket kommer jag att lägga isolering med luftspalt (hur mycket?) mot yttertakets insida.

9. ByggPutte
    Medlem Nivå 8

Om Du lägger på reglar typ 2"4 på högkant
    uppe på väggstommen ut över rummet, om spänvidden
    blir för lång hängsla ner ett stöd från takstolarna.
    Luftspalten behöver Du bara dra upp så långt
    från takfoten att den just går över isoleringen.
    Vet ej normen för isolering där Du bor men runt
    30 cm om det får plats.

Mvh Putte

10. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10

Jag har bestämt mig att inte bygga ett vågrätt tak utan att följa takets konturer. Är det någon som vet hur stor luftspalt man ska ha mellan yttertakets undersida och isoleringen?

11. Fein
    Medlem Nivå 7

har sett en del olika minsta mått. men minst 20mm. helst 25mm.
    Kunde inte komma in och se bilderna menjag har isolerat mitt snedtak med samma förutsättningar som dig.

Funkar alldeles utmärkt att fästa läkt i råspont. Jag skruvade 23x23 i sidorna och i mitten med självborrande spånskruv. sen fästa masonit mot läkten med exempelvis gipsskruv, eller sätt tunn cellplast(mer lättjobbat samt att den isolerar). bygg på dina balkar till önskad isoleringstjocklek (30cm är utmärkt).använd gärna dubbla skivor
    Häfta fast diffspärren(om du skall ha nån) första metern. skruva upp glespanelen. Skär till isoleringen och skjut in den första skivan. lägg två bitar masonit med glatta sidan upp och skjut in den översta skivan. dra ut masoniten. upprepa förfarandet tills klart.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: