Galvaniskt element-effekt?

4k läst  2 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej.
    Har nyligen köpt en lantgård och upptäckte att en plåt på hönshuset var dålig. Det ligger lättmetallplåtar med "sinusvåg" på denna byggnad. Jag har tillgång till galvade sådana plåtar som jag kan byta ut den skadade med. Är det någon risk för galvaniskt element mellan två sådana plåtar (det blir ju lite överlappande där gammal/ny plåt kommer att ligga emot varandra. Det finns väl särskilda farmarskruv har jag för mig som är för just lättmetall så det intte blir galvaniskt element och medföljande korrosion där? Och är det något problem att skruva dessa "specialskruv" i vanlig galvad stålplåt?

Är det förresten normalt att bara ha bärläkt på takpappen när det ligger plåtar ovanpå? Det är ju ingen chands för vatten att rinna undan på pappen om det blir hål i plåten någonstans. Så är nämligen fallet hos mig.

mvh
    /Micke

2. V
    Medlem Nivå 3

Re: Galvaniskt element-effekt?

Enligt den elektrolytiska spänningskedjan kommer aluminium "offras" först, sedan zinket på plåten. Dina stålplåtar kommer att vara kvar på taket men aluminiumtaket kommer att oxidera.

Slutsatsen blir att du inte ska använda dina galvade takplåtar till detta. När du hittar något annat att använda dom ska du INTE ha lättmetallspik/skruv till dom.

Kvarstår gör problemet med det läckande taket. Beroende på hur noga och rädd du är om hönshuset. Mindre hål bör du kunna laga med en fastlimmad aluminiumplåt som du limmar fast. Ska det göras ordentligt bör du byta hela plåten.

Jag har ett äldre garage med plåttak, invändigt är det inte klätt på något vis, man ser plåten. Detta tak har jag lagat mindre hål med silikon avsedd för utomhusbruk.
    Mindre läckage gör mig inget. Såg att det var en pöl på betonggolvet efter sista tidens busväder Jag ska byta taket om några år men nu är det bostadshuset som får all uppmärksamhet.

3. L
    Medlem Nivå 8

Re: Galvaniskt element-effekt?

Hmmm... river mig i huvudet och försöker minnas 20 års gamla studier. Vad jag minns så är galv och aluminium ok men inte tex galv och rostfritt eller aluminium och rostfritt. I de två senaste uppstår galvaniskt.

Tex så är det ok att popnita galvad plåt med aluminiumnit men inte med rostfri nit, Och det är alltså inte heller ok att nita rostfritt med aluminiumnit.

Måste alltid ha ströläkt. Det är inte bara läckage man måste tänka på utan även kondens.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: