GoForIt
GoForIt: Nej, 100 mm stående reglar tror jag inte är den enklaste vägen.. Hur stort är rummet? Enklast är att sätta en ram på ytterväggarna, som du sedan fäster panelen i. Är det långa spann, så kanske det behövs någon förankring även i mitten..
1 svar · 2,6k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Det går liksom inte att montera ströläkt (eller papp för den delen) på ett lätt underlagstak (annat än i teorin på takstolen, men det blir ganska poänglöst) eftersom det är en tunn skiva som inte bär. Man använder istället reglar, 45x70 eller tom 45x95 som bärläkt. Luftningen möjliggörs mycket riktigt av den naturliga nedhängningen mellan takstolarna. Om det sedan är en
8 svar · 15,5k läst
T
tartan: När du kommer upp i värden från 75-80% börjar det bli riktigt allvarligt. 50% är inget problem. Tartan
13 svar · 3,0k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Det grövre "röret" närmast taket är en ljuddämpare! Hela "paketet" ingick från fläktleverantören (Thermex).
4 svar · 3,4k läst
M
Mats: Japp,japp,nix och japp ;). Jag tycker att det funkar fint. Vill man vara säker kan man väl gå upp till 125X50 men jag tycker att det är stadigt nog. Tipset är väl att köpa några meter och lägga mellan två stolar och testa hur det känns
3 svar · 2,2k läst
N
norrlandshus_sthlm: du behöver bara takfotsränna på 45gradersbitarna.. sen kan vattnet rinna ner i hängrännan, fast det är ju snyggare hela vägen förståss... man är ju gammal plåtis :)
9 svar · 4,9k läst
M
Miller: Inte lägga lösull ovanpå spånet, kör med eco fiber eller vad det nu heter i stället. Det har mycket större kapacitet att lagra och avge fukt än lösull, därför så är det mycket mer likt spånet i sina egenskaper och passar mycket bättre i gamla hus som saknar diffusionsspärr i innertaket.
3 svar · 2,0k läst
H
Hans_Nordstrand: Vanlig oljehärdad masonit går bra att lägga.
1 svar · 3,3k läst
henlun
henlun: Ta en offert från några bygghus på papp+läkt+pannor. För mig skillde det några tusenlappar mellan bygghusen men då var det nog mera priste på läkten som varierade. Valde mellan Bender och Lafarge/Jönåker men det blev Jönåker pannan till sist. Är dina pannor från -62 och i betong är det nog inte mycket att spara på, tegel håller mycket längre
2 svar · 7,3k läst
A
ann-kristin: Vi har ett gammalt hus från 1957 tillverkat av Aktiebolaget Elementhus. Vi tror att det alltid legat ett plåttak på huset, men nu har vi funderat på ett tegeltak. Hur tar vi reda på om huset är dimensionerat för tegel? Huset har dessutom väldigt korta takutsprång. Är det någon som har en ide hur man på ett enkelt sätt förlänger dem? :-/
0 svar · 2,4k läst
H
HusRules: Tjena! Tänkte också påpeka hur bra det är att spara in 100 tusen på att lägga taket själv. DET GÅR! Är nu nästan klar med vårt tak, har tagit ett par veckor, och jag har gjort det ensam. Det går, men man blir lätt väldigt trött i kroppen. Takarbete tär på en kan jag säga. Alltså vissa dagar, efter att ha jobbat 13 timmar i sträck känner man sig nära bristningsgränsen i
5 svar · 973 läst
P
pjac: Tips på länk till mer info om skiffertak... http://home.swipnet.se/ingmar/treskif.html //Peter
2 svar · 3,6k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Jag tycker att du skall ta dit någon riktigt byggnadskunnig person (=konstruktör) som får göra en rejäl utredning vad som är fel! Rätta sen till detta "grundproblem" skyndsamt och börja sen fundera på ev. takbyten m.m.
5 svar · 4,5k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Nejdå. Ner till 14 grader är ok.
1 svar · 2,7k läst
A
andersmc: Jag var kanske lite otydlig där. A står inte för ATT den är armerad, utan för vilken TYP av armering. Det kan (som jag känner till) vara A eller E. A = APP, E = elastomermodifierad asfalt. Så pappen kan vara tex YAM, YAP eller YEP, där YEP ska vara den starkaste.
7 svar · 9,1k läst
yonna
yonna: [citat] Listtäckning är snyggast på relativt brant tak. Jag har det på huvudhuset men carportens få graders pulpettak är slättäckt. Nuförtiden listtäcker man endast av estetiska skäl.
15 svar · 44,8k läst
L
Linnex: Någon som har erfarenhet av denna panna kvalitémässigt? Är det skitsamma från vilken tillverkare man köper eller är det vissa som är klart bättre och andra då sämre?
0 svar · 3,0k läst
K
ktm525: Hej igen! Kollade på plannja Royal och Rapid också...skitsnygga...men men bara därför passar de inte på mitt tak.. De krävde en min lutning på 14 grader...jag har 30cm fall på 3meter, vad nu lutningen blir på det? inte 14 grader iallafall... Så nu undrar jag om det finns plåttak med takpenneprofil som klarar min lilla lutning?? Tacksam för svar........
3 svar · 7,9k läst
W
Wester: Takomläggare verkar ha för vana att inte ta bort gammal papp, jag har 6 lager takpapp på mitt tak. Allt detta ryker när det e dax för omläggning men det kanske e om 15 år eller så. Lär ju inte läck ner till råsponten i vilket fall ;)
7 svar · 10,8k läst
yonna
yonna: Tack, pappskalle! Jo, jag tycker faktiskt att det blivit mindre bubbligt de senaste veckorna så jag har inte varit så där våldsamt bekymrad utan bidar min tid. Har slutbesiktning denna vecka och vet att besiktningsmannen vill göra en notering. Förhoppningsvis blir det en notering som går upp i intet så småningom ::).
2 svar · 7,2k läst
V
valter53: Är man två, kan man kasta upp tegelpannorna. En står nere och kastar och en sitter vid takfoten och tar imot. Inte så svårt som det låter, man får in snitsen efter ett par stycken.
6 svar · 6,9k läst
Hocke
Hocke: Det finns vitfärg som innehåller primer, dvs man behöver inte försegla med shellack före!!! Har själv målat med den, med gott resultat  (3lager) + att den är lite billigare än oljefärg. Kommer inte på namnet men kan ta reda på det om du vill!
3 svar · 5,2k läst
Z
zephir: Då tänker jag gå mot strömmen och säga att det går alldeles utmärkt. Jag gjorde detta för 2 år sedan. Använde 45x45 som bärläkt, drog ut pappen på undersidan och skruvade waxholmspanel under läkten. Vilken metod som är bäst kan väl debatteras men båda kan fungera iaf. Att det håller kan jag intyga, både för mig och en till. Iaf med "rätt" konstruktion. Zephir
7 svar · 17,0k läst
O
oehlin: Hej Står själv mitt uppe i projekt "tilläggsisolera vinden" i mitt suteränghus byggt 1965 Har för tillfället 20 cm kutterspån (torr) och skall lägga på 35 cm lösull. Huset är teglat utan tillstymmelse till takstolventilation (38 graders taklutning) 10 cm ventilation i båda gavelspetsarna, och inget mögelpåslag någonstans. Oljepanna som har gått på el hela vintern och skall dockas
13 svar · 11,8k läst
K
kabeldr: beror på färgen taket är målat med ärdet plastfärg? brinner jätte bra ;D
4 svar · 2,8k läst
M
micaelpersson: Har beställt mitt timmer hus och får de tyvärr inte för än 2 oct ( om tidsplanen håller ) Får bara stommen med så jag måste lägga tak själv. Ska dra ihop alla ja känner som ska hjälpa mig med detta så de inte regnar in! Får ju givet vis göra detta på en helg så de bli klart fort MEN oct är ju inte en direkt regn fri månad så ja tänkte dra dit en ställning runt de hela och
0 svar · 2,6k läst
yonna
yonna: Någon som har en vettig och estetisk idé hur man fixar en 100 cm lång takstege mot pelletsskorstenen som är placerad nere vid takfoten? Skorstenen ligger på framsidan av hustaket; jag måste lösa problemet innan sotaren kommer och besiktigar. Det går inte att lägga en permanent stege då det inte är lämpligt att fästa den genom papptaket. Trästege? Någon specialare med vinkel som kan
0 svar · 7,7k läst
pappskallen
pappskallen: ja, ta den ca 500mm bred så kan du gå 25 upp och 25 ut på taket.
3 svar · 10,6k läst
M
Miller: "pappa kan man göra uppifrån och ner" Låter inte så tätt! Man lägger alltid underlagspappen nerifrån och upp tvärs över taket.
6 svar · 5,0k läst
chris47
chris47: Det är inte lätt att hitta, men rätt osannolikt att du har hål både i pannor och papp på olika ställen. Vad har du för takbeklädnad (tegel, plåt, takpapp, råspont, masonit)? Om du har tegel/betongpannor så ska du försäkra dig om att dom ligger bra. Kontrollera först nockpannorna och sen resten av taket. Normalt sett ska vatten inte kunna ta sig igenom. Om du dessutom har ett
1 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.