Ventilation i tak stoppad - fel?

2k läst  2 svar

1. B
    Medlem Nivå 3
    Hej,

Bor i 1½-plans hus med platt tak (takaltan!) på vissa delar. Där är det:
    - plåttak (vet inte vat det heter - falsad plåt eller bandplåt skulle jag gissa)
    - underlagspapp
    - masonit (4mm?)
    - råspont
    - 20 mm luftspalt
    - 200mm glasfiberull
    - Ångtät plast lagd omlott
    - gips

Luftspalten går längs med takbjälkarna i fack om 600mm.
    Men två fack är blockerade mitt på taket (pga uppgång till takterassen) utan att något är gjort för att det ska ventileras på något annat sätt.
    På norrsidan har detta lett till lite biologi, mestadels (min gissning) orsakat av kondens och regn som "studsat" in från takkanten (där det är ventilerat) eller via plåttaket och som "fastnat" och inte torkar ut som det borde. På södersidan är det dessutom bakfall på takplåten i kombination med åtminstone ett hål i en böj i en fals som lett till visst läckage. Se bilderna!
    Anticimex har gjort fuktmätning och sett att det bara är de här två facken som har problem (70-100% relativ fuktighet i träet), i facken omkring är det 14-16% (är det normalt??).

a) Tror ni att man kan hävda att allt eller delar av detta faller under "dolda fel" och kan ersättas med en överlåtelseförsäkring?
    b) Hur bör man ventilera bjälkfacket när det sitter ett "torn" mitt på huset? Mina två förslag är: 1) Göra hål i takbjälkarna så att luften kan gå in i facken bredvid. 2) Göra hål in till "tornet" från båda sidor. Vi har ändå en vindstrappa som normalt är stängd, så luften i luftspalten borde inte blandas med inneluften så ofta. Och hur många/stora hål ska man göra för att det ska räcka och hållfastheten inte påverkas för mycket - 4-6 st hål om 30-40mm?
    c) Finns det anledning att riva ner innertaket eller väggarna på fler ställen? Snälla - svara nej. :-/

2. ylven
    Medlem · Nivå 9

Re: Ventilation i tak stoppad - fel?

Inga fel som man kan hitta med icke förstörande undersökning är dolda fel. Skador som man borde kunna anta pga skick, utförande eller bedöms inte heller som dolda fel.

Vad du ska göra åt det hela... Ja, det är svårt att säga. När lades taket om senast? Det som ligger närmast till hands om du inte ska göra något större jobb, tror jag är att öppna ventilationen mellan de två fack där det inte funkar och de intilliggande facken. Inte borra hål i "tornet".

3. B
    Medlem Nivå 3
    Hör och häpna, försäkringsbolaget tog på sig det hela utan knussel. Men de verkade inte göra någon skillnad på om det var konstruktionsfel (ventilationen) eller läckande tak (plåt) som var orsaken.
    Nu kommer nästa huvudvärk.. Finns det någon hantverkare som tar på sig att sätta ny plåt på helt platt tak?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: