har en vind som är inredd....men den används inte speciellt mycket..
takutsprånget som är den horisontellt gående råsponten (innertaket) i vinden är murket på utsidan, väldigt mycket på sina håll runt de fyra olika sidorna - detta för att under tid så har takpannor legat fel och det har regnat in - - på vissa håll är träet som bark och mjukt.

det som är är att jag har inte märkt något mögel eller röta inne på vinden -

den första dumma frågan är: visst går den hela vägen in så att säga det utskjutande virket - det som ligger som råspont? inte är det väl endast en liten del som sticker ut?

och behöver det betyda att det kommer att växa inåt inunder taket - mögel och röta bara för att det är murket och blött - verkar vara bra ventilation där, vad jag kan se - har inte varit ute vid nockarna och tittat utan det är helhetskänslan från vad man kan se från luckorna i rummen.

och - vad kan man göra!!...jag menar om det är bräder på x-antal meter som ligger horisontellt som råspont och den utstickande delen (takutsprånget) är murket och som bark - det går ju inte att ta av den lilla stumpen bara..kan man från insidan vid kortsidorna på huset på insidan taket behandla med något i förebyggande syfte så att det inte eventuellt sprider sig inåt......

och ...visst är det idiotisk att konstruera ett tak så? ...med liggande utsprång..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.