har en vind som är inredd....men den används inte speciellt mycket..
takutsprånget som är den horisontellt gående råsponten (innertaket) i vinden är murket på utsidan, väldigt mycket på sina håll runt de fyra olika sidorna - detta för att under tid så har takpannor legat fel och det har regnat in - - på vissa håll är träet som bark och mjukt.
det som är är att jag har inte märkt något mögel eller röta inne på vinden -
den första dumma frågan är: visst går den hela vägen in så att säga det utskjutande virket - det som ligger som råspont? inte är det väl endast en liten del som sticker ut?
och behöver det betyda att det kommer att växa inåt inunder taket - mögel och röta bara för att det är murket och blött - verkar vara bra ventilation där, vad jag kan se - har inte varit ute vid nockarna och tittat utan det är helhetskänslan från vad man kan se från luckorna i rummen.
och - vad kan man göra!!...jag menar om det är bräder på x-antal meter som ligger horisontellt som råspont och den utstickande delen (takutsprånget) är murket och som bark - det går ju inte att ta av den lilla stumpen bara..kan man från insidan vid kortsidorna på huset på insidan taket behandla med något i förebyggande syfte så att det inte eventuellt sprider sig inåt......
och ...visst är det idiotisk att konstruera ett tak så? ...med liggande utsprång..