4 613 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Mögelpåväxt på råspont
Vi fick vårt hus från husfirman för snart två år sedan. Huset är ett 1 1/2 plans hus, med med vid byggtillfället oinredd övervåning.
Vid överlåtelsebesiktningen påpekade jag att jag tyckte råsponten på övervåningen var fläckvis mörk p g a mögelpåväxt. Jag fick då svaret att detta är fullt normalt och att det finns mögelsporer överallt. Jag fick lite "mögelfri" för att pensla på, men det var egentligen inte nödvändigt.
Jag har nu inrett övervåningen och skall snart flytta upp. När jag häromdan var uppe på krypvinden upptäckte jag att det var flera mörka partier med påväxt av mögel. Detta är betydligt mer och kraftigare än vad somvar fallet vid inflyttningen. Det finns även ett flertal mörka partier utomhus på undersidan av råsponten.
Jag har svårt att acceptera detta på ett hus som inte ens är 2 år gammalt. Vad är normalt för ett hus och vad skall man acceptera eller bli orolig för?
/Pajen

Vid överlåtelsebesiktningen påpekade jag att jag tyckte råsponten på övervåningen var fläckvis mörk p g a mögelpåväxt. Jag fick då svaret att detta är fullt normalt och att det finns mögelsporer överallt. Jag fick lite "mögelfri" för att pensla på, men det var egentligen inte nödvändigt.
Jag har nu inrett övervåningen och skall snart flytta upp. När jag häromdan var uppe på krypvinden upptäckte jag att det var flera mörka partier med påväxt av mögel. Detta är betydligt mer och kraftigare än vad somvar fallet vid inflyttningen. Det finns även ett flertal mörka partier utomhus på undersidan av råsponten.
Jag har svårt att acceptera detta på ett hus som inte ens är 2 år gammalt. Vad är normalt för ett hus och vad skall man acceptera eller bli orolig för?
/Pajen
Produkter som diskuteras: "mögelfri"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
Du har för dålig ventilation på vinden. Jag hade samma problem på mitt hus när det var nytt. Jag gjorde större gluggar uppe vid gavelspetsen så var det problemet löst. Möglet försvann och har inte kommit tillbaka.
Det finns andra varianter med ventiler under nockpannorna etc.
Det finns andra varianter med ventiler under nockpannorna etc.
Jag har hört att detta inte skall hjälpa.p3C skrev:
Möglet har jag fått förklarat för mig beror på att fuktig luft kommer in på vinden och där kondenserar mot den kalla råsponten.
Jag har ju hållt på att färdigställa övervåningen och inte haft ventilationen igång. Fuktig luft kan då komma upp på vinden och därmed kondensera=mögel.
Detta kommer att lösa sig när den mekaniska ventilationen är igång och därmed skapar ett undertryck på övervåningen.
Stämmer detta. Det känns dock inte bra att ha mögel på vinden.
/Pajen
Fuktig luft ska inte kunna komma in i vinden via bostadutrymmet nedanför, kondensplasten skall hindra detta.
Om du nu har mögel i vinden så skall du ta tag i problemet omedelbart. Se till så du har bra ventilation och räcker inte det sätt dit en avfuktare.
Om du nu har mögel i vinden så skall du ta tag i problemet omedelbart. Se till så du har bra ventilation och räcker inte det sätt dit en avfuktare.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 58 inlägg
Tyvärr är det ganska vanligt att nybyggda hus får mögelpåväxt väldigt snabbt nuförtiden. En av anledningarna till detta är att vindsbjälklagen isoleras mer och mer. Det gör att vindsutrymmet blir väldigt kallt, och i värsta fall kan det bli så kallt att även uteluft som ventileras in kan kondensera på råsponten. Mer ventilation är således INTE med automatik en bra lösning. Det är snarare lagom ventilation som krävs. Tidskriften Bygg och Tekniks (Bygg & teknik) senaste nummer (4/2007) handlar om just detta.
Exakt. Jag tror det är dags att skrota den gamla sanningen att mer ventilation löser alla problem. Det är helt enkelt inte sant längre.mr_marbles skrev:Tyvärr är det ganska vanligt att nybyggda hus får mögelpåväxt väldigt snabbt nuförtiden. En av anledningarna till detta är att vindsbjälklagen isoleras mer och mer. Det gör att vindsutrymmet blir väldigt kallt, och i värsta fall kan det bli så kallt att även uteluft som ventileras in kan kondensera på råsponten. Mer ventilation är således INTE med automatik en bra lösning. Det är snarare lagom ventilation som krävs. Tidskriften Bygg och Tekniks (Bygg & teknik) senaste nummer (4/2007) handlar om just detta.
Vårt hus fick mögelangrepp på råsponten som sticker ut över gavelspetsen.. detta kom ca 4 månader efter att huset rests.
Detta beror inte på att det var dålig ventilation utan att Derome Trä levererat virke som var angripet redan när de spikade ihop råspontluckorna.
(Husleverantören kom och sanerade samt målade så fort det blev väder.)
Det verkar inte bara vara färgleverantören som inte har "bra" produkter, utan virkesleverantören verkar slarva med lagring av virket....
Detta beror inte på att det var dålig ventilation utan att Derome Trä levererat virke som var angripet redan när de spikade ihop råspontluckorna.
(Husleverantören kom och sanerade samt målade så fort det blev väder.)
Det verkar inte bara vara färgleverantören som inte har "bra" produkter, utan virkesleverantören verkar slarva med lagring av virket....
Går det att läsa dessa artiklar online någonstans? Hela numret verkar superintressant. I princip sågas ju den tradtionella svenska takkonstruktionen vid anklarna, vilket är helt motiverat.mr_marbles skrev:Tyvärr är det ganska vanligt att nybyggda hus får mögelpåväxt väldigt snabbt nuförtiden. En av anledningarna till detta är att vindsbjälklagen isoleras mer och mer. Det gör att vindsutrymmet blir väldigt kallt, och i värsta fall kan det bli så kallt att även uteluft som ventileras in kan kondensera på råsponten. Mer ventilation är således INTE med automatik en bra lösning. Det är snarare lagom ventilation som krävs. Tidskriften Bygg och Tekniks (Bygg & teknik) senaste nummer (4/2007) handlar om just detta.
Medlem
· Västra Götaland
· 58 inlägg
Tror inte att tidningen publiceras online, tyvärr. Några av artiklarna om ventilation av vindar kan läsas på Ventotechs hemsida (under nyheter).Consensus skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden