11 046 läst ·
9 svar
11k läst
9 svar
Luftspalt + öppet i nock?
Jag håller på och bygger ett fritidshus som kommer i moduler. I montageanvisningen står det att jag ska "skjuta takplattorna (råsponten) upp mot nock så att tätast möjliga nock bildas". Jag har dock sett andra konstruktioner som har "öppet" i nock för som jag har tolkat det öka cirkulationen genom luftspalten ovanför isoleringen i taket. Någon som vet något om detta och vad som är att rekommendera?
/Maxen
/Maxen
Kanske uttryckte mig dåligt men jag kommer inte ha ngn vind utan bara en 45mm lång luftspalt mellan råspont/tak och isolering dvs. "öppet till nock" och inget innertak. Menar ni ändå att man kan ha ventiler i gavlarna? Ventilerna blir ju minimala. Endast ett fåtal kvadratcentimeter på vardera sida. Jag tänker ha plåttak och ingen nockbräda. Funkar det eller måste jag ha nockbräda äver för plåttak?
/M
/M
Det förändrade ju förutsättningarna lite, ja. Då är ju knappast ventiler i gavlarna aktuellt/tillräckligt.
Har du kollat med leverantören vad de anser du skall göra?
Några montageanvisningar från dem med olika exempelfall?
Har du kollat med leverantören vad de anser du skall göra?
Några montageanvisningar från dem med olika exempelfall?
Ja, det är leverantören som tycker det ska vara tätt i nock. Andra konstruktioner jag sett har öppet i nock (t.ex. Enkelstugan so finns beskriven på byggbeskrivningar.se) och det är därför jag undrar vilket som är bäst. De snickare jag pratat med säger att täta så mycket som möjlgt i nock (bl.a. med dubbel papp) eftersom det "alltid" är i nock som det brukar gå sönder med tiden. Antar att de varit med och lagat ett antal tak genom åren... Men själv tycker jag att det vore bra om man kunde få lite cirkulation på luften i luftspalten men det är en lekmannamässig bedömning.
/Maxen
/Maxen
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Jag har undrat detsamma.
Man har alltså masonite som man skljuter upp innanför och då bildas en 45 mm luftspalt mellan takstolarna.
Ventilation är ingen lösning, så man is.f. bara ventilerar de yttre luftfacken med väldigt små hål (ca 40 mm diam), och dessutom måste borra igenom takstolarna. Om man borrar igenom alla takstolar för att förbina luftsplaterna så tror jag nog inte de innersta kommer få så stor nytta av det.
Jag hoppas dock att det inte blir så stora problem.
Det är ju ett fritidshus, och i mitt fall kommer det iaf kallställas och kunna "torka" ut...
Jag är mer orolig för om underlagspappen jag lade i helgen komemr att klara sig ngt år tills vi har budget för vårt shingeltak
Jag använde inte kallasfalt när jag lade det, utan spikade bara enligt instruktionerna (igenom de dubbla lagerna papp) - får väl se om det är torrt nästa gång jag åker ut då, det höll iaf för ösregnet som kom 5min efter att sista spiken var islagen...
/K
Man har alltså masonite som man skljuter upp innanför och då bildas en 45 mm luftspalt mellan takstolarna.
Ventilation är ingen lösning, så man is.f. bara ventilerar de yttre luftfacken med väldigt små hål (ca 40 mm diam), och dessutom måste borra igenom takstolarna. Om man borrar igenom alla takstolar för att förbina luftsplaterna så tror jag nog inte de innersta kommer få så stor nytta av det.
Jag hoppas dock att det inte blir så stora problem.
Det är ju ett fritidshus, och i mitt fall kommer det iaf kallställas och kunna "torka" ut...
Jag är mer orolig för om underlagspappen jag lade i helgen komemr att klara sig ngt år tills vi har budget för vårt shingeltak
Jag använde inte kallasfalt när jag lade det, utan spikade bara enligt instruktionerna (igenom de dubbla lagerna papp) - får väl se om det är torrt nästa gång jag åker ut då, det höll iaf för ösregnet som kom 5min efter att sista spiken var islagen...
/K
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Well. Äldre hus klarar sig ju utmärkt, en stor skillnad är ju att de inte är lika täta som moderna hus.
Risken man har är väl att varm och fuktig luft stiger till nock där den inte har ngn stans att ta vägen och då kan kondensera med utfälld fukt som följd.
Hur stor den risken är är nog väldigt specifikt. I mitt fall har inte stugan ngn diffspärr och därmed kan fukten ta sig nedåt genom isoleringen in till stugan och vidare ut. Jag undrar även om takpapp+shingel verkligen är helt diffusionstätt ?
/K
Risken man har är väl att varm och fuktig luft stiger till nock där den inte har ngn stans att ta vägen och då kan kondensera med utfälld fukt som följd.
Hur stor den risken är är nog väldigt specifikt. I mitt fall har inte stugan ngn diffspärr och därmed kan fukten ta sig nedåt genom isoleringen in till stugan och vidare ut. Jag undrar även om takpapp+shingel verkligen är helt diffusionstätt ?
/K
Vi håller också på att göra en parallelltakskonstruktion, dock av ett gammalt tak.
Det verkar som att just för sådana tak råder en viss förvirring om ifall man ska ha luftspalt eller inte. Jag har läst tvärsäkra råd från svensk byggtjänst och från isoleringsleverantörer (tror att det var Isover) och de säger helt olika saker. Den ena säger självklart luftspalt och ventliation både i fot och nock, den andra säger ingen luftspalt alls.
Som jag har förstått det så får ju inte ett parallelltak den där kalla vinden där luft riskerar att kondensera på undersidan. Undersidan på ett sådant tak är ju uppvärmd. Så kondensationspunkten blir någonstans mitt i isoleringen om det är kallt utanför.
Så, ja, man kan ju undra vad luftspalten egentligen tillför?
Vi har i alla fall gjort luftspalt med korrugerade cellplastplattor och har ventilation vid takfoten men inte vid nocken. Vi köpte mögelstoppers som vi tänkte sätta dit, men just nu känns riskerna med att det kommer in vatten uppifrån större än att det kondenserar fukt vid nocken, så vi har inte satt upp dem än. (Eftersom vårt tak redan fanns och nocken inte var ventilerad, så fanns inte möjligheten att göra en riktig ventilerad nock.)
Det verkar som att just för sådana tak råder en viss förvirring om ifall man ska ha luftspalt eller inte. Jag har läst tvärsäkra råd från svensk byggtjänst och från isoleringsleverantörer (tror att det var Isover) och de säger helt olika saker. Den ena säger självklart luftspalt och ventliation både i fot och nock, den andra säger ingen luftspalt alls.
Som jag har förstått det så får ju inte ett parallelltak den där kalla vinden där luft riskerar att kondensera på undersidan. Undersidan på ett sådant tak är ju uppvärmd. Så kondensationspunkten blir någonstans mitt i isoleringen om det är kallt utanför.
Så, ja, man kan ju undra vad luftspalten egentligen tillför?
Vi har i alla fall gjort luftspalt med korrugerade cellplastplattor och har ventilation vid takfoten men inte vid nocken. Vi köpte mögelstoppers som vi tänkte sätta dit, men just nu känns riskerna med att det kommer in vatten uppifrån större än att det kondenserar fukt vid nocken, så vi har inte satt upp dem än. (Eftersom vårt tak redan fanns och nocken inte var ventilerad, så fanns inte möjligheten att göra en riktig ventilerad nock.)
Klicka här för att svara