Jag ska lägga underlagspapp (förklistrad yap2200) och känner mig fullständigt grön på det området.

Hur bär man sig åt för att få våderna raka? Det går väl inte att tvinga rullen åt något håll utan att det blir veck?

Rullar man ut en våd bit för bit och drar av skyddspappen/klistrar ihop med våden nedanför eller rullar man ut hela först och drar av skyddspapperet sen?

Spikar man genom båda lagren eller spikar man den undre våden innan man klistrar över den övre?

Om man spikar genom båda, hur får man då våden att ligga still? (den ska ju inte spikas i överkant förrän nästa kommit på.)

Kan man gå på den (med normal försiktighet) utan att den går sönder? (Taklutning = 20 grader.)

Många dumma frågor som ni märker, men jag vill ju inte riskera några dumma missar som får taket att ruttna... Jag öppnade en rulle och förväntade mig instruktioner, men det enda som fanns var en beskrivning av spikmönster.

Titta på Matakis hemsida
tex Mataki
där finns både frågor o svar, samt lägganvisning.

Du spikar genom båda, lägg våden rätt först o dra sedan bort o tryck till efterhand (dra av plasten vinkelrätt mot kanten) på 20gradigt tak ligger våden still av sin egen tyngd.
Du kan gå på den (naturligtvis inte med träskor utan mjuka skor...)
Var noga med skarvar, kring skorsten etc. 20 grader är inte mycket lutning !!
Lycka till !
/M

För det första spikar du aldrig genom båda lagren, utan du spikar enbart i det undre. Spikarna täcks sedan med nästa lager. När du är klar ska det inte synas en enda spikskalle på taket.
Det brukar alltid vara instruktioner på insidan av rullarnas omslagspapper.
Det är inte så märkvärdigt att lägga papp. Rulla ut den första våden och se till att få den parallell med takfoten. Spika fast den enligt anvisningarna i den övre klister-regionen. Du kan välja att spika genom skyddspappen och dra bort den efteråt (men då blir den svårare att får bort) eller dra bort den först och spika sen. Prova vilket som funkar bäst för dig.
Rulla ut nästa våd. Placera den så klister-regionerna överlappar. Spika fast våden i överkanten. Dra bort den undre skyddspappen så våderna klistras ihop. Trampa till skarven så det fäster. Sen fortsätter du bara så.

Antart att du menar att man inte spikar genom båda lagren om man har papp med klisterkant. Kan hålla med om att det verkar vettigt. Enligt min erfarenhet är det genom spikhål där spikarna inte är tillräckligt "hårt" islagna som det är störst risk att det läcker in vatten vilket man ju undviker om spikskallarna inte syns. MEN om jag tittar i Matakis instruktion om hur man ska lägga hittar jag ingen skillnad i om man har klisterkant eller inte. Det ser ut som att de vill att man spikar genom båda lagren oavsett om man har klisterkant eller inte. Kanske har jag inte tittat tillräckligt noga.... Ett annat sätt att vara "säker" på att det inte läcker in är att smeta på lite "asfalt" på alla spikskallar som syns vilket jag gjorde på en del ställen där den pappspikpistol som jag hyrt lyckades driva igenom spiken genom det översta lagret av papp (jag hade inte klisterkant). Senare lyckades jag ställa in trycket bättre i pistolen så att jag inte behövde göra detta.

/Maxen

Verkar vara lite olika skolor...
Jag har bara kört på tillverkaranvisningarna och vad en takläggare rekomenderade.
För underlagspapp (men inte för ytpapp) med självklistrande kant brukar man rekommendera
genomspikning. Tror det har att göra med att underlagspappen är tunnare o klistringen
sämre. Finns tydligen underlagspapp av kraftigare sort som funkar med dold spikning.
Gissar att det är en balans mellan risken att det kan läcka genom spikningen mot
risken att klistret inte håller - och spontant låter inte dold spikning sämre.
Båda är lika lätta att hantera - för genomspikning kan man behöva fästa våden i ovankant
när man rullar ut den, men vid 18 grader är det inga problem.
Att täta dåliga spikningar är naturligtivis rätt, att täta alla nog onödigt arbete.

Tror största risken du har för läckor är vid skarvar, vinklar etc. Tänk två gånger o få överlappen rätt.

Hittade följande tråd på forat om hur fel det kan gå när man anlitar experter....
http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/32746-underlagspapp.html

/M

Jo, i Matakis monteringsanvisning står det onekligen att man ska spika rakt genom båda lagren. Jag kan bara säga att för mig verkar detta helt tokigt. Man kan möjligen motivera det med att man omedelbart kommer att täcka underlagspappen med något annat som är vattentätt. Och det är klart, ska du omedelbart fortsätta med tegel och ändå ska spika på läkt så blir det i vilket fall spikhål i pappen.
Jag vill att underlagspappen ska vara tät. Då har man ett tätt tak så fort den är klar och kan ta det lite lugnare med resten. Det är inte heller något större besvär att lägga pappen så den blir tät än att lägga den så den läcker, så inte heller för den sakens skull behöver man fuska.

Nu skriver inte bigfoot vad som skall ligga på pappen..
Ifall det är fråga om bandtäckning skall det inte dubbelspikas - i alla fall inte om man följer Icopals anvisningar (som för övrigt också föreskriver dubbelspikning i andra fall).

Vi spikar dock aldrig dubbelt - oavsett ytskikt.. Man får bara se till så klistret biter ordentligt. Är det vinter brukar vi gå över skarvarna med en gasolspruta och trampa lite så nyper det hårdare än spiken :)

Tackar för svaren. Det verkar vara lite delade meningar om spikningen, jag tror jag kör varianten med spikning genom båda lagren och har på lite klet om det blir några tveksamma spikningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.