Tak & Vind
Robert_Maria: Efter att ha pratat med plåtslagaren som drog igång arbetet idag så vill jag bara berätta att 'synpunkter', du hade helt rätt. Tack.
ktm525: Hej! Söker en vindstrappa/lucka i aluminium, ngn som sätt ngn, har själv bara sätt i trä men vill ha en i aluminium
RenoveraMera: De blir nog till att måla. Lindab svarar att den utgått.
nixxon37: ska du ändra brytning på taket också eller är stolarna bara kassa. nicke
ltz: Detta är en intressant tanke! Har liknande problem, gamla pannor, fläckiga efter åren. Kan man inte slamma dessa på något sätt. Asfaltsfärg? någon tjock, täckande färg som kan ge taget en annan yta också. Ideer?
fantasi: Lyfter min fråga. Nu har jag varit och inspekterat vinden och följande gäller Vattenskada vid genomföringen av ventilationen från avloppet samt mörket under skorstenen. Takstolar och takpannor ser i övrigt ok ut. Låt säga att vi behåller pannorna men lägger om spånt, papp och plåtdetaljer. Hur mycket skulle materialkostnaden tänkas landa på? Hur mycket har ni som gjort det själva
balrog60: Hej! jag håller på att sätta upp pärlpanel på vindsvåningen med bräck tak. Hur ska man göra för att få det att bli snyggt i skarvarna där taket är bräckt ska man monera någon sorts list? Hoppas någon har något bra förslag.
sa: Hej, Jag skulle vilja sätta in ett pat takfönster på taket ovanpå en befintlig takkupa om ni förstår, för att få in mer ljus i rummet (som vetter åt nordost). Kupan är ca 2,5-3 m bred invändigt. Taket ovanpå är nästan plant, men sluttar ändå lite. Vad för slags fönster kan man ha, vill helst ha stora och helt platta. Jag har aldrig sett något liknande bygge - tror ni man kan
imported_dabe: Ja, då har jag grävt mig ned igen och avlägsnat all silvertejp. Har nu endast en rejäl klick silikon runt sladdarna som tätning mot plasten. Jag utgår från att silikon är diff.tätt!! Så kom nu inte och säg att silikon är olämpligt för plasten det också, jag orkar nämligen inte gräva mer i ullen.
imported_Byggaren: Om det är en gammal skånelänga så är vattentaket inte en tjärpapp som är spänd mellan takstolarna (i så fall ska du kunna se denna 'tjärpapp' inne ifrån vinden). Taket är istället sannolikt belagt med någon typ av råspont på vilken det ligger en underlags-/tjärpapp. De flesta skånelängor hade på den tiden tjärpapp på underlag/vattentak av trä eller halmtak på läkt utan
¤ akila ¤: Vill du att taket ska se gammalt ut som på den tiden man körde ospåntat? Fick tips av en målare att måla noten med en svart spritpenna.
GunnarM: Tack för era tips och tankar! Nu börjar det klarna tror jag. Men å andra sidan har vi funderingar på att lägga plåt i stället, eftersom det rör sig om en ekonomibyggnad som är både hög och brant; det känns inte så lockande att sätta upp byggnadsställningen varje år för att rätta till pannor etc. Jag kommer nog ställa lite frågor om plåttak framöver ...
jon_h: Den är antagligen där för att förhindra spån från att ramla ner i springor genom taket, men har ju också en viss täthet. Dock är plasten mycket tätare, så i praktiken är det inga problem att ha både plast och papp.
simpen: så här ?? ????????????http://www.nolfjohan.se/nolfjohan/maud%20007.jpg
gnuist: Hej, Jag har ett torp från slutet av 1800-talet, där taket delvis består av gammalt spåntak (sticketak) med tegelpannor över. Både spåntaket och tegelpannorna är i ganska risigt skick, på vissa ställen ser man rakt i genom, så det måste läggas om i sommar. Frågan är; finns det nåt alternativ till att spika råspont och takpapp över hela rasket? Har hört att det lär ska gå att
viltfjall: För mig aktuellt tråd igen: Vill ha två pipor och en bra skorsten som man "kan" bygga själv och som ser snygg ut, gärna utan schakt! Några tips?
jon_h: Klaga kan du absolut göra, eller i alla fall ifrågasätta. Sen tror jag säkert att det fungerar ändå, i alla fall om de har klistrat och överlappat våderna tillräckligt.
JohnnyRico: Vi har en villa ca 100 kvm boyta med relativt låglutande sadeltak. Nu ska renovera taket som är ett tegeltak. Vi återanvänder teglet men kommer byta papp, läkt och förmodligen råsponten. Det finns en felkonstruerad takstol som måste bytas också. Frågan är: Blir det mycket dyrare att byta alla takstolar så vi får ett brantare tak som vi sedan såsmåningom (när vi får råd...) kan
bonnier: En diskussion innehåller oftast tro och tyckande blandat med lite fakta, och visst, ju mer fakta desto bättre. I brist på fakta/riktig information så får man ju gissa en del, och ju fler som gissar desto mer synpunkter kommer fram så att man kan bilda sig en uppfattning förhoppningsvis nära sanningen. Så jag tycker nog inte att det är helt fel att folk utan praktiskt hands-on erfarenhet
jocke_mejsel: Hallå. Kan svara på några frågor i alla fall. Gummistosar använder man bara på rör. Fyrkantiga burkar drar man upp pappen på. Är det väldigt låg lutning är det nog bara papp som gäller. Det går även att tilläggsiolera uppe på taket i samband med att det läggs om. Jag skulle tippa på att du får betala ca. 200kr/m2 plus moms. Ska det isoleras får du plussa på lite till. Samt
viltfjall: Bumpar tråden igen, är just nu i Norge igen och har sett på en del nya hus med trätak. Det är ju SÅ snyggt! Någon som gjort detta på sitt eget hus eller vet mer om varför det är så sällsynt i Sverige?
pgillner: ... går det? Jag vill ha en kupa som är 3,60 men rummets väggar passar inte i förhållande till takstolarna. Kan man däför växla av 3 takstolar?
Frederick: Jag går också i tankarna på att byta till ett vasstak. Tidigare i veckan var jag ute och kikade på ett pågående project, och där fixerade man vassen direkt mot underlagspapp dvs ingen luftspalt eller läkt. Jag har hört att om man lägger vass på läkt skall man använda sig av någon form av duk (Tyvek eller Sepatec) för att förhindra(fördröja ev brand. Fredrik
jon_h: Jag tycker att du ska satsa på 22mm. Det är en ordentlig skillnad i stabilitet. Men det fungerar säkert att snika dit 17mm också.
Hemmakatten: Muraren till putsen och plåtslagaren till regnskyddet. Skorstensrenoverare, är det inte sådana som tätar skorstenar invändigt eller sätter dit rostfria plåtrör?
mizzk: Funderar på att köpa en bostadsrätt 1½:a och där finns de på samma våning som dom andra två sovrummen möjlighet att inreda ett 3:e rum. de som måste göras istort är isolering, golv, tapetsering, slå upp ett hål för dörr..rummet är ca 10-15 kvadrat vad tror ni de kan kostar och hur lång tid kan de ta? tillägg: rummet används idag som ren förvaring.
bigsnucke: Huvva!... Tack för infon iallafall! I mitt fall blir det snickare från dag 1 då jag lider av obotlig höjdskräck. (Kan möjligtvis hasa mig upp för stegen och nå hängrännan med en pinne, om jag blundar...)